علل سقط مکرر جنین

0
2,778
علل سقط مکرر جنین

طول مدت یک بارداری نرمال ۳۷ تا ۴۰ هفته می باشد. به زایمان هایی که قبل از هفته ۳۷ بارداری اتفاق می افتد، زایمان زودرس و بارداری های بیش از ۴۰ هفته، زایمان دیررس گفته می شود. هر گاه محصول باراری (جنین و یا سلول تخم) قبل از هفته بیستم از بین برود، به آن سقط گفته میشود. هرگاه پس از هفته ۲۰ بارداری، جنین حیات خود را از دست بدهد، به آن مرده زایی گفته میشود‌.

وزن جنین

از نظر وزن جنین، هر گاه جنین وزنی کمتر ۵۰۰ گرم داشته باشد (به شرطی که قبل هفته ۲۰ باشد)، به آن سقط و هر گاه وزن جنین بالاتر از ۵۰۰ گرم باشد (به شرطی که بعد هفته ۲۰ بارداری باشد)، به آن مرده زایی گفته می شود.مطالعات نشان داده است که حدود کمتر از ۲۰ درصد بارداری ها، منجر به سقط میشود. همچنین در ۷۰ درصد این جمعیت، سقط قبل از هفته ۱۲ اتفاق می افتد. در بسیاری از موارد، قبل از اینکه فرد متوجه بارداری خود شود، سلول تخم از بین میرود و حتی فرد دچار قطع عادت ماهیانه نمیشود.

سقط انواع مختلفی دارد

  • سقط ناخواسته که به علت وجود یک عامل مداخله گر ادامه بارداری امکان پذیر نیست.
  • سقط عمدی که مغرضانه با انجام اقدامات تهاجمی، بارداری خاتمه پیدا میکند.
  • سقط انتخابی که به منظور حفظ جان مادر و یا وجود ناهنجاری تهدید کننده حیات در جنین، انجام میشود.

سقط مکرر چیست؟

سقط مکرر جنین

پیشنهاد مطالعه: خطرات قرص سقط جنین

هر گاه سقط برای سه بار متوالی تکرار شود، به آن سقط مکرر گفته میشود. مهمترین علت سقط مکرر، ناهنجاری ها و جهش های کروموزومی در جنین هست. برخی جهش ها مغایر با زندگی بوده و سبب از بین رفتن جنین و  ختم بارداری می شود. در برخی موارد مادر متوجه بارداری خود هم نمیشود.

علل سقط جنین

  • یکی دیگر از علل سقط، آنومالی های ساختاری رحم می باشد. از این دسته میتوان به رحم دو شاخ، سپتوم بین رحمی و.. اشاره کرد. در این موارد فضای کافی برای رشد جنین وجود ندارد و جنین سقط می شود.
  • یکی دیگر از موارد علت سقط، بیماری تخمدان پلی کیستیک می باشد.

در ابتدای بارداری، هورمون پروژسترون در لانه گزینی و کیفیت سلول تخم و ذخیره تخمدانی زنان نقش مهمی دارد به همین جهت کمبود پروژسترون در اوایل بارداری یکی دیگر از علل سقط هست. بیماری های مادر که در آن انعقاد پذیری خون افزایش یابد، می تواند سبب سقط شود. از این دسته میتوان به سندرم آنتی فسفولیپید اشاره کرد. در این بیماری به دنبال افزایش انعقاد یا لخته شدن خون در بارداری، عروق جفتی توسط لخته خون مسدود شده و خون رسانی به جنین کاهش پیدا کرده و این امر سبب سقط می شود.

بیماری های عفونی

ابتلا مادر به برخی بیماری های عفونی در سه ماهه اول بارداری، سبب افزایش ریسک سقط می شود که از این دسته میتوان به سرخک، سرخچه، توکسوپلاسموز و… اشاره کرد. مطالعات نشان داده است که مصرف مواد مخدر و محرک نظیر شیشه، کوکایئن، ماریجوانا و.. با افزایش سقط جنین همراه هست.

علائم سقط جنین

قبل از سقط جنین، مادر دچار درد شکم، لکه بینی، خونریزی میشود. در این موقع لازم هست به پزشک مراجعه شود و علاوه بر سونوگرافی و پایش جنین، سطح هورمون بتا بارداری نیز اندازه گرفته شود‌. در برخی موارد با مراجعه به موقع به پزشک و انجام اقدامات لازم، میتوان از سقط پیشگیری کرد‌.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

5/5 - (22 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید