ترشحات غیرطبیعی در دوران بارداری

0
2,422
ترشحات دوران بارداری

ترشحات در دوران بارداری

در دوران بارداری ترشحات واژن تغییر می‌کنند؛ حجم، بافت و رنگ ترشحات همگی تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ افزایش ترشحات واژن یکی از اولین تغییراتی است که در دوران بارداری رخ می‌دهد. برخی تغییر رنگ‌ها نرمال تلقی می‌شوند؛ در حالی که برخی دیگر می‌تواند علامتی از عفونت و یا سایر مشکلات باشد. درمتن پیش رو قصد داریم شما را با ترشحات غیرطبیعی در دوران بارداری آشنا کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • ترشحات طبیعی دردوران بارداری به چه صورتی است؟
  • رنگ‌های مختلف ترشحات بارداری و معنای آن
  • با ترشحات دوران بارداری چه کار کنیم؟
  • چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

رنگ یکی از اصلی‌ترین تغییراتی است که در دوران بارداری رخ می‌دهد؛ این ترشحات می‌تواند به شکل‌های زیر رخ دهد:

  • سفید شیری یا شفاف
  • سفید و دلمه‌دلمه
  • سبز یا زرد
  • خاکستری
  • قهوه‌ای
  • صورتی
  • قرمز

ترشحات طبیعی دردوران بارداری به چه صورتی است؟

ترشحات در مراحل مختلف چرخه ماهانه و بارداری طبیعی است. ترشحات طبیعی واژن اغلب شفاف و سفید است و بوی ملایمی دارد. حچم ترشحات واژن در طول بارداری افزایش می‌یابد تا ریسک عفونت واژن و رحم کاهش یابد.

این ترشحات در هفته‌های آخر بارداری از زمان‌های دیگر شدیدتر است و ممکن است به شکل مخاط صورتی رنگی دیده شود. این مخاط عموما چسبناک و ژله‌مانند است و علامتی از آماده شدن بدن برای زایمان است.

رنگ‌های مختلف ترشحات بارداری و معنای آن

رنگ‌های مختلف ترشحات واژن هر یک معنای مختلفی دارند؛ از جمله:

سفید شیری یا شفاف

این رنگ معمولا رنگ ترشحات نرمال واژن است؛ به ویژه اگر بوی ملایمی داشته باشد. با این حال هر تغییری در شدت و رنگ آن می‌تواند علامتی از یک مشکل زمینه‌ای باشد.

ترشحات غیرطبیعی در دوران بارداری

درصورتی که هنوز با مراحل انتهایی بارداری نرسیده‌اید اما ترشحات شدیدتر شده و یا غلیظ و ژله‌مانند شده است لازم است که با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

ترشحات سفید و دلمه‌دلمه

ترشحات سفید و دلمه‌دلمه واژن می‌تواند علامتی از عفونت قارچی واژن باشد. عفونت قارچی شایع است و بدن به ویژه در دوران بارداری به آن حساس است؛ خارش، سوزش، درد حین ادرار و یا دخول از دیگر علائم آن است.

سبز یا زرد

ترشحات زرد یا سبز واژن طبیعی نیست و علامتی از عفونت‌های منتقله از راه تماس جنسی(STI) است. کلامیدیا و تریکوموناس از جمله عفونت‌های منتقله از راه تماس جنسی است. قرمزی و تحریک در ناحیه تناسلی از جمله دیگر علائم این عفونت‌ها است. با این حال برخی از STI ها علامتی ایجاد نمی‌کنند.

به گفته سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، این عفونت‌ها در دوران بارداری هم می‌توانند برای زن و هم برای جنین خطرناک باشند. این عوارض گاها تا سال‌ها پس از تولد خودشان را نشان نمی‌دهند؛ آسیب تکامل و سیستم عصبی کودک و نیز نازایی در زن از جمله عوارض این عفونت‌ها است.

دقت کنید که نباید این ترشحات را با ادرار اشتباه بگیرید. درصورتی که ترشح زرد یا سبز داشتید، لازم است که فورا پزشک خود را درجریان قرار دهید.

خاکستری

ترشحات خاکستری واژن می‌تواند علامتی از عفونت واژن به نام واژینوس باکتریال(BV) باشند؛ به ویژه درصورتی که بویی شبیه بوی ماهی داشته باشد که به دنبال دخول شدیدتر می‌شود.

عفونت باکتریایی واژن اغلب به دنبال عدم تعادل باکتری‌ها در واژن رخ می‌دهد.

قهوه‌ای

ترشحات قهوه‌ای رنگ واژن اغلب علامتی از خروج خون قدیمی از واژن است؛ این مسئله علامتی از مراحل اولیه بارداری است. ترشحات قهوه‌ای در طول بارداری اغلب علامت نگران‌کننده‌ای نیست. با این حال درصورتی که ترشحات قهوه‌ای پررنگ داشتید، لازم است با پزشک خود درتماس باشید.

صورتی

ترشحات صورتی در دوران بارداری ممکن است طبیعی باشد یا نباشد. ترشحات صورتی ممکن است در اوایل بارداری یا در ماه‌های آخر بارداری که بدن خودش را برای زایمان آماده می‌کند، رخ بدهد. دخول و یا عفونت واژینال از جملهه دلایل دیگر لکه‌بینی روشن در طول بارداری است.

قرمز

درصورتی که در دوران بارداری ترشح قرمز داشتید، لازم است سریعا پزشک خود را در جریان قرار دهید؛ به ویژه اگر این ترشحات شدید باشد، همراه لخته خون و یا با درد و گرفتگی شکم باشد. این علائم می‌تواند مطرح‌کننده سقط و یا حاملگی خارج‌رحمی باشد. حدود 10 تا 15 درصد از بارداری‌ها منجر به سقط می‌شوند. سایر دلایل ترشحات قرمز ممکن است کمتر نگران‌کننده باشد؛ به ویژه در 3 ماهه اول می‌تواند به دلیل لانه‌گزینی یا عفونت باشد. برخی مطالعات تخمین زده اند که حدود 7 تا 24 درصد از زنان در ابتدای بارداری دچار خونریزی می‌شوند. خونریزی در مراحل انتهایی بارداری می‌تواند علامتی از یک مشکل جدی‌تر از جمله پایین آمدن جنین و زایمان زودرس باشد و بهتر است پزشک خود را سریعا در جریان قرار دهید.

با ترشحات دوران بارداری چه کار کنیم؟

افزایش ترشحات سفید با بوی ملایم در دوران بارداری طبیعی است؛ با این حال تغییر رنگ و کیفیت آن می‌تواند علامتی از یک عفونت باشد. پزشک با تجویز آنتی‌بیوتیک و یا سایر داروها می‌تواند به درمان این مسئله کمک کند.

با انجام کارهای زیر در طول بارداری می‌توانید سلامتی واژن خود را حفظ کنید:

  • عدم مصرف تامپون
  • انتخاب محصولات مراقبت بهداشت زنانه بدون بو از جمله دستمال توالت و صابون بدون بو
  • شستن ناحیه تناسلی پس از دفع ادرار و مدفوع به صورت جلو به عقب؛ برای پیشگیری از انتقال عفونت
  • خشک کردن ناحیه تناسلی پس از حمام یا رفتن به استخر
  • اجتناب از پوشیدن شلوار جین تنگ و یا لباس زیر نایلونی که ریسک ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و اجتناب از مصرف زیاد قند که ریسک عفونت قارچی را افزایش می‌دهد
  • استفاده از غذاهای پروبیوتیک و مکمل‌هایی که مصرف آن‌ها در دوران بارداری بی‌خطر است

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

ترشحات غیرطبیعی در دوران بارداری

هر ترشح غیرطبیعی که داشتید آن را با پزشک خود در میان بگذارید؛ این ترشح غیرطبیعی می‌تواند علامتی از عفونت و یا یک مشکل جدی باشد که نیاز به مراقبت و بررسی‌های بیشتری دارد. عفونت در دوران بارداری درصورت عدم پیگیری و درمان می‌تواند عوارضی هم برای مادر و هم برای جنین ایجاد کند.

نکته پایانی

افزایش ترشحات در دوران بارداری اغلب یافته‌ای طبیعی است؛ با این حال ترشحات غیرطبیعی با درد و ناراحتی واژن یا شکم می‌تواند علامتی از یک مشکل زمینه‌ای باشد. ترشحات سبز، زرد یا خاکستری از جمله ترشحات غیرطبیعی دوران بارداری هستند. درصورتی که دچار خونریزی یا لکه‌بینی شدیدی داشتید که بیش از یک روز به طول انجامید و یا همراه درد شکمی بود لازم است سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

شما می‌توانید با استفاده از سامانه آنلاین طبینجا از متخصص زنان و زایمان ما مشاوره بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید