علل خارش واژن چیست و روش های بهبود آن کدامند؟

0
2,672
 علل خارش واژن

احساس خارش در هر قسمت از بدن، به ویژه واژن می تواند آزاردهنده و غیرقابل تحمل باشد. شایع ترین علت خارش واژن در زنان، عفونت واژن است، اما گاهی هم ممکن است دلایل دیگری باعث بروز خارش در ناحیه تناسلی شود. در ادامه به معرفی علل خارش واژن در زنان پرداخته شده است:

  • واژینوز باکتریایی

رشد بیش از حد باکتری ها در ناحیه تناسلی و واژن، باعث بهم خوردن تعادل PH واژن و ابتلا به عفونت باکتریایی یا واژینوز باکتریایی می شود. این عفونت که بسیار شایع است، باعث بروز علائمی همچون خارش واژن و ترشحات رقیق و بدبو می شود.

  • عفونت قارچی

رشد بیش از حد قارچ کاندیدا در واژن، نیز یکی از علل خارش واژناست که باعث بروز عفونت قارچی می شود. این عفونت با علائمی همچون خارش واژن، ترشحات پنیری شکل، و قرمزی لابیا و فرج همراه است.

علل خارش واژن

  • درماتیت تماسی

گاهی استفاده از محصولات بهداشتی معطر، ممکن است باعث حساسیت، واکنش  آلرژیک و بروز درماتیت تماسی شود. این عارضه که باعث قرمزی، التهاب، خارش، بزرگی کلیتوریس، سوزش و درد در ناحیه تناسلی و واژن است یکی از علل خارش واژن در بانوان است.

  • اگزما و پسوریازیس

گاهی ظهور اگزما یا پسوریازیس روی واژن نیز می تواند موجب خارش واژن شود.

  • بیماری های مقاربتی

ابتلا به بیماری های مقاربتی هم میتواند از علل خارش واژن باشد بیماری های مقاربتی همچون زگیل تناسلی، می تواند باعث خشکی و خارش واژن، سوزش، درد هنگام ادرار، ترشحات بدبو، ایجاد زخم در ناحیه تناسلی و احساس درد در زمان نزدیکی شود.

علل خارش واژن

  • شپش ناحیه ی تناسلی

استفاده از لباس های آلوده به شپش ناحیه ی تناسلی، موجب انتقال این شپش به فرد و سپس، انتقال به شریک جنسی وی، در زمان رابطة جنسی، می شود. شپش  تناسلی از خون تغذیه می کند و پوست را گاز می گیرد، در نتیجه باعث احساس سوزش و خارش در ناحیه تناسلی می شود.

  • لیکن اسکلروزیس

ابتلا به این بیماری موجب بروز بثورات پوستی سفید در قسمت ناحیه تناسلی، و احساس خارش شدید می شود.

  • تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی یکی از شایع ترین علل خارش واژن است که  در طول چرخه قاعدگی و همچنین قبل از شروع یائسگی، می تواند باعث خشکی واژن و احساس خارش شود.

  • عفونت دستگاه ادراری

علل خارش واژن

دستگاه ادراری شامل کلیه ها، مجاری ادراری، حالب و مثانه است. عفونی شدن هر کدام از این بخش ها می تواند باعث تکرر ادرار و خارش واژن شود.

  • درمان های زیبایی

واژن و آلت تناسلی، یکی از حساس ترین بافت های بدن است که انجام هر اقدام زیبایی و غیرضروری، می تواند باعث آسیب دیدن، حساسیت و واکنش پوستی در این ناحیه، و احساس خارش و سوزش شود.

  • سولاریوم

برهنه قرار گرفتن در دستگاه سولاریوم می تواند باعث سوختن، قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش واژن شود.

  • وکس و اصلاح

حساسیت پوست ناحیه تناسلی نسبت به سوزش ناشی از تیغ اصلاح، وکس و لیزر، باعث می شود که بعد از انجام این اعمال احساس خارش کنید.

  • آتروفی واژینال

آتروفی واژینال یا نازک شدن بافت واژن به دلیل افزایش سن، کاهش میزان استروژن بدن و رسیدن به سن یائسگی، باعث بروز مشکلاتی همچون خارش، خشکی واژن، درد و اختلالات ادراری می شود.

  • استرس

از آنجایی که استرس موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود، استرس فیزیکی و احساسی می تواند احتمال ابتلا به عفونت و بروز خارش واژن را بالا ببرد و از علل خارش واژن است که باید مورد توجه بانوان قرار بگیرد.

  • سرطان مهبل

ابتلا به سرطان مهبل، باعث ظهور علائمی همچون خارش، خونریزی غیرطبیعی و احساس درد در ناحیه واژن می شود. البته لازم به ذکر است که احساس خارش به دلیل سرطان، جزو موارد نادر است.

بهتر است در صورت مواجهه با خارش واژن، و بررسی علل خارش واژن به ویژه زمانی که با علائم دیگری همچون زخم، درد، قرمزی، ترشحات غیرمعمول، و درد در هنگام دفع ادرار و نزدیکی همراه باشد، به پزشک مراجعه کرده و روند درمان را آغاز کنید.

پزشک با معاینه و شرح حال بیمار، علت خارش را تشخیص داده و در صورت نیاز، استفاده از دارو را توصیه می کند. معمولاً جهت درمان خارش ناشی از عفونت، بسته به نوع عفونت، استفاده از کرم، پماد و قرص توصیه می شود. خارش ناشی از تحریکات پوستی با استفاده از کرم های استروئید و یا لوسیون ها بهبود پیدا می کند.

کاهش خارش واژن

به طور کلی، رعایت موارد زیر باعث کاهش علل خارش واژن می شود:

-شستن واژن با آب گرم و پاک کننده های ملایم

-عدم استفاده از اسپری و دوش

-تعویض مرتب لباس زیر، به ویژه بعد از استخر و خیس شدن

-مصرف ماست

-استفاده از کاندوم

-تمیز کردن ناحیه تناسلی از سمت جلو به سمت عقب

پیشنهاد مطالعه: درمان خشکی واژن

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما مشاوره بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید