علائم آبسه محل تزریق عضلانی چگونه است؟

10
64,229
آبسه محل تزریق

تزریق عضلانی راهی برای درمان بسیاری از شرایط مختلف سلامتی و یا حتی مراقبت های پیشگیرانه از جمله واکسن است. اغلب، تزریق ها کاملا بی خطر هستند و تنها باعث ناراحتی جزئی می شوند. با این حال، مانند تمام داروها، ممکن است برخی عوارض جانبی مانند آبسه محل تزریق عضلانی وجود داشته باشد. شما می‌توانید با استفاده از سامانه پزشک آنلاین طبینجا نسبت به نوبت گیری و مشاوره آنلاین با پزشکان متخصص اقدام کنید.

عوارض تزریق آمپول عضلانی

این نوع واکنش ها اغلب به دلیل عفونت یا آلرژی رخ داده و برخی ممکن است جزئی و به راحتی قابل درمان باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بسیار جدی تر باشند و منجر به یک واکنش بالقوه کشنده در کل بدن شوند (مانند آنافیلاکسی یا سپسیس).

بسته به اینکه واکسن زیر جلدی (زیر پوست)، داخل وریدی (رگ)، یا عضلانی (در عضله) بوده است، علائم ممکن است متفاوت باشد.

تب شدید

تب های بالاتر از 39 درجه به دنبال تزریق نیاز به تماس پزشک یا مراجعه به نزدیک ترین اورژانس دارند. به این دلیل که تب ممکن است نشان دهنده عفونت ناشی از آلودگی سوزن یا واکنش آلرژیک به خود دارو باشد. هر دو این شرایط جدی هستند.

به طور کلی، آلرژی به سرعت رخ می دهد، در حالی که ظاهر شدن علائم عفونت ممکن است یک تا 10 روز طول بکشد.

بایستی توجه داشت که بسیاری از عفونت ها به دلیل تزریق خودسرانه برای دیابت یا اختلالات خودایمنی رخ می دهند. با این حال، اگر فردی که تزریق را انجام می دهد از تکنیک های ضد عفونی کننده پیروی نکند، ممکن است در مطب یا بیمارستان نیز رخ دهند.

درد شدید در محل تزریق

در حالی که اکثر مردم از تزریق عضلانی را دوست ندارند، خبر خوب این است که معمولاً به سرعت تمام می شود و درد کمی ایجاد می کند. با این حال، اگر درد تزریق ادامه یافت یا بدتر شد، بایستی با یک پزشک در این باره مشورت شود چرا که این محل ممکن است درگیر آبسه محل تزریق گردد.

در حالی که وجود تورم یا قرمزی موضعی برای یک یا دو روز پس از تزریق (یا حتی بیشتر برای انواع خاصی از تزریق‌های عضلانی) غیرمعمول نیست، برخی علائم آن نیاز به بررسی بیشتر دارند. این شامل:

  • محل تزریق با حساسیت در لمس
  • تب
  • بدن درد
  • تغییر رنگ محل تزریق

در برخی موارد، درد ممکن است شدید اما خطرناک نباشد (مانند زمانی که تزریق عضلانی به طور تصادفی به عصب سیاتیک برخورد می‌کند).

آبسه محل تزریق عضلانی

در حالی که تورم و کبودی جزئی ممکن است پس از تزریق واکسن ایجاد شود، معمولاً ظرف یک روز یا بیشتر بهبود می یابند. با این حال، اگر تورم و تغییر رنگ ادامه یافت، ممکن است نشانه عفونت باشد.

تورم غیرطبیعی که نرم، لطیف و دردناک به نظر می رسد ممکن است نشان دهنده یک آبسه در حال رشد باشد. آبسه مجموعه ای جدا شده از چرک است. اغلب در لمس گرم است و با بزرگ شدن غدد لنفاوی، غدد کوچک لوبیایی شکل که بخشی از سیستم ایمنی هستند همراه است.

هرگز نباید آبسه ها را فشار دهید. به این دلیل که برای جلوگیری از انتشار عفونت در سراسر بدن، یک پزشک باید آن را به درستی تخلیه کند. اگر خودتان این کار را انجام دهید، احتمال ترکیدن زیر پوستی آن و انتشار عفونت به جریان خون وجود دارد و باعث عفونت خونی بالقوه تهدید کننده زندگی به نام سپسیس می شود.

علائم آبسه محل تزریق

علائمی که نشان دهنده آبسه بودن برآمدگی محل تزریق است عبارتند از:

  1. تراوشات برآمدگی: در حالی که ممکن است کمی خروج مایعات پس از تزریق مورد انتظار باشد (ناشی از نشت دارو از مسیر سوزن)، پزشک باید فوراً هرگونه ترشحات با رنگ غیر طبیعی را مورد بررسی قرار دهد.
  2. رشد تورم: اگر برآمدگی کوچک است و از بابت آبسه بودن آن مطمئن نیستید، با استفاده از یک خودکار یک دایره در امتداد مرز آن ترسیم کنید. اگر آبسه ها شروع به گسترش بیشتر از لبه کرد یا طی چند ساعت از بین نرفت، با یک پزشک در این باره صحبت کنید تا در اسرع وقت آن را مورد بررسی قرار دهد.

یک واکنش ناگهانی و تمام بدن

پس از تزریق، شدیدترین واکنش یک پاسخ آلرژیک تمام بدن است که به آنافیلاکسی معروف است. این نوع پاسخ در صورتی می تواند رخ دهد که بدن به داروی تزریقی واکنش نامناسبی نشان دهد و باعث ایجاد مجموعه ای از علائم شدید و بالقوه تهدید کننده زندگی شود.

آنافیلاکسی خیلی سریع ایجاد می شود و بایستی فوراً با تزریق اپی نفرین (آدرنالین) تحت درمان قرار گیرند.
اولین علائم آنافیلاکسی ممکن است مشابه علائم آلرژی باشد، از جمله آبریزش بینی و گرفتگی (رینیت)، و بثورات پوستی خارش دار. با این حال، در عرض 30 دقیقه یا بیشتر، علائم شدیدتری ممکن است ایجاد شود، از جمله:

  • سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس
  • تنگی قفسه سینه
  • کهیر
  • سرگیجه یا غش
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • نبض ضعیف
  • تورم صورت
  • تورم یا خارش لب یا زبان
  • مشکلات بلع
  • لب ها، انگشتان دست یا پا متمایل به آبی (سیانوز)
  • پوست رنگ پریده و لطیف
  • حالت تهوع، استفراغ یا اسهال

افرادی که به آنافیلاکسی مبتلا می شوند، اغلب احساس وحشت ناگهانی را گزارش می دهند. آنافیلاکسی در صورت عدم درمان می تواند منجر به شوک، کما یا حتی مرگ شود.

درمان سفت شدن جای آمپول

اگر آبسه محل تزریق عضلانی کوچک باشد، پزشک ممکن است به سادگی آنتی بیوتیک هایی را تجویز کند که تا پروسه درمان کامل را تضمین کند.

اگر آبسه بزرگ باشد برش و درناژ انجام می شود. پس از بیهوشی، پزشک آبسه را باز کرده و چرک را تخلیه می کند. این روش با بانداژ ناحیه و تجویز آنتی بیوتیک دنبال می شود. دریافت ماده بیهوشی باعث بدون درد انجام شدن این عمل می گردد.

پیشگیری از آبسه تزریقی

آبسه های تزریقی معمولاً به دلیل ورود ارگانیسم های عفونی در حین نفوذ سوزن به پوست ایجاد می شوند. قبل از انجام تزریق در بیمارستان یا کلینیک اطمینان حاصل کنید که از اقدامات ضد عفونی کننده قبل از تزریق استفاده شده است.

اگر در هنگام تزریق عضلانی خون بیاید، فرد بایستی محل تزریق را با یک بانداژ فشار دهد، با این حال مشاهده چند قطره خون روشن فرآیندی طبیعی در حین تزریق است.

  • مطمئن شوید که ناحیه پوستی که باید تزریق شود قبل از تزریق با اسپری تمیز شده باشد.
  • مطمئن شوید که از سرنگ و سوزن جدید برای تزریق استفاده گردد.
  • هرگز از پرسیدن هیچ سوالی دریغ نکنید. اگر روش‌های ضد عفونی کننده برای شما انجام نشده، شما حق درخواست این روش ها را داشته و حق دارید از تزریق امتناع کنید.

منبع

اگر آبسه محل تزریق عضلانی برایتان نگران کننده شده، می توانید در مورد نگرانی های خود با متخصصین پوست طبینجا مشورت نمایید.

Rate this post

10 دیدگاه‌ها

  1. سلام، امپول دکسپانتنول یزنم سه تاشو زدم حین زدن خیلی درد داشت و جای امپول ی خورده سیاه شده و ی غده زیر پوستی سفت تقریبا ب اندازه ی بند انگشت ایجاد شده، ممنون میشم راهنمایی کنید ک چیز مهمیه یا ن؟ و اینکه سه تا امپول دیگه مونده اونارو عیب نداره بزنم؟

  2. سلام خسته نباشید من حدود سه هفته پیش تزریق عضلانی داشتم الان دوروزه متوجه درد شدید محل تزریقم شدم و اندازه ی پرتقال ورم کرده و سفته چکار باید بکنم هی درحال بزرگ شدنو سفت شدنه

  3. سلام برا مامان امپول ب کمپلکس تزریق عضلانی انجام دادم بعد از تزریق مقداری از دارو برگشت خورد بعد از چن دق یه کوچولو برامدگی داشت درد نمیکنه وقتی لمسش کردم گفت درد میکنه رنگش هم تغییر نکرده این میتونه خطرناکه باشه یا نه؟ نیازه ببرمش دکتر؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

  4. سلام ، من یک و نیم سال پیش آمپول زده بودم ولی تا الان جاش به اندازه یک فندق یا گِردو کوچک باقی مانده ، چجوری درمانش کنم ؟

  5. سلام پسر من آمپول ۶ ماهگیشو با ۳ ماه تاخیر انجام داده العان جای آمپول ورم کرده کمی هم کبودی داره خوب نمیشه ۱۵ روزه چیکارکنم

  6. باسلام.اگه کسی یکماه از تزریق عضلانی گذشته باشه و تازه درد و قرمزی وخارش وسفتی دراون ناحیه بوجوداومده باشه درمانش چیه؟

  7. سلام واسه همسرم ۵ ساعته امپول گرفتگی عضلات زدیم امپول رو نصف کردن از دو طرف زدن از وقتی زدن میگفت درد داره الان نگاه کردم دیدم جاشون ورم کرده سفید شده شدید درد میکنه البته از جای امپول خون هم اومده بود الان ۲ شب هست باید چیکار کنیم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید