آزمایشات پیش از بارداری و اهمیت آن

0
1,590
217380.jpeg alt_text
217380.jpeg caption

آزمایشات پیش از بارداری شامل چه مواردی می گردند؟

آزمایشات پیش از بارداری جزو اقداماتی محسوب می شوند که در زمان قصد بارداری می توانند تا حدود زیادی مانع از بروز مشکلات و هم چنین کاهش خطرات وارده به مادر و جنین گردند. این اقدامات به اندازه یک حفظ سبک زندگی سالم در طول دوره بارداری مهم می باشند. اگر چه چند هفته اول بارداری در رشد کودک از اهمیت ویژه ای برخوردار است ولی با این وجود اکثر خانم ها متوجه چند هفته اول بارداری خود نمی شوند. داشتن یک برنامه ریزی برای آینده و انجام آزمایشات پیش از بارداری بهترین کاری است که خود خانم ها می توانند انجام دهند.

انواع آزمایشات قبل از بارداری

آزمایشات قبل بارداری

آزمایش روتین قبل از بارداری به چند دسته کلی تقسیم می شوند. آزمایشاتی که سلامت عمومی بدن مادر را مورد ارزیابی قرار می دهند از جمله این آزمایشاتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

وزن بدن مادر

زنانی که کم وزن هستند در معرض خطر زایمان پیش از موعد قرار دارند، در حالی که ممکن است خانمهایی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند در معرض عوارض حاملگی مانند سقط جنین، ناهنجاری های جنین، فشار خون بالا و پره اکلامپسی قرار بگیرند. در زنان دارای اضافه وزن هم چنین نیز احتمال بروز عوارض زایمان و تولد وجود دارد و احتمالاً ممکن است تحت عمل سزارین قرار بگیرند. اضافه وزن همچنین می تواند بر روی عملکرد زنان در طی دوران حاملگی تاثیر بگذارد.

سلامت دستگاه تناسلی

شرایطی از قبیل فیبروم ها، سندرم تخمدان پلی کیستیک، بیماری التهابی لگن و اندومتریوز ممکن است بر روی بارداری تأثیر گذاشته یا باعث نگرانی در دوران بارداری شوند. بهتر است اگر تحت عمل جراحی های رحمی قرار گرفته اید و یا بیش از سه بار سقط جنین داشته اید این مسئله را با پزشک مطرح سازید.

تست پاپ اسمیر

به خانم ها توصیه می شود که با شروع فعالیت جنسی هر دو سال یکبار این تست را انجام دهند. البته انجام این تست در اوایل دوران بارداری نیز امکان پذیر بوده و بی خطر می باشد.

عفونت های منتقله از راه جنسی (STIs)

بهتر است قبل از اقدام به بارداری به کمک آزمایشات پیش از بارداری این عفونت ها تشخیص و درمان گردد چرا که می توانند در برخی از اوقات نقایص جنینی را در پی داشته باشند.

معاینات سینه

توصیه می شود که خانم ها ماهانه سینه ها را از لحاظ وجود توده مورد بررسی قرار داده و به صورت سالانه تحت چکاب پزشکی قرار بگیرند.

چکاب دندانی

توصیه می شود که خانم ها چکاب دندانی را بعنوان یکی از آزمایشات پیش از بارداری خود لحاظ کنند. چرا که دوران بارداری زمانیست که در آن احتمال بروز مشکلات دندانی دو چندان شده و در این زمان اقدامات دندانی از جمله عکسبرداری اشعه ایکس می تواند برای سلامت جنین مشکلات ساز گردد.

مشکلات سلامتی

برخی از شرایط سلامتی می توانند بر روی بارداری تاثیر بگذارند. فشار خون بالا، آسم، دیابت، صرع، کم خونی، مشکلات کلیوی، بیماری قلبی یا کبدی از جمله این موارد می باشد.

مشاوره ژنتیک به عنوان آزمایشات قبل از بارداری

آزمایشات قبل بارداری

 

مشاوره ژنتیک تا حدود زیادی می تواند مانع از به دنیا آمدن نوزاد مبتلا به بیماری های ژنتیکی گردد. البته لزوم انجام این آزمایش در مواردی مانند ازدواج فامیلی و سابقه وجود بیماری های این چنینی در خانواده های دو طرف افزایش می یابد.

آزمایش خون قبل از بارداری

از جمله این آزمایشات پیش از بارداری می توان به موارد مهم زیر اشاره نمود:

آزمایش تیروئید

 این آزمایش از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که کم کاری یا پرکاری تیروئید می توانند بر روی سلامت ذهنی جنین تاثیر بگذارند.

آزمایش RH

لزوم انجام این آزمایش به دلیل پیش گیری از بروز زردی شدید در نوزادان می باشد.

آزمایش کم خونی

 وجود فولات و مقادیر کافی آهن برای رشد و تکامل عصبی جنین ضروری می باشد. این آزمایشات تنها بخشی از آزمایشات پیش از بارداری محسوب می گردند. پزشک براساس سلامت عمومی مادر و برحسب نیاز ممکن است آزمایشات دیگری را نیز درخواست نماید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید