آشنایی با انواع واکسن مهم

0
1,113
583599.jpeg alt_text
583599.jpeg caption

 آشنایی با انواع واکسن های ضروری و مهم

 

به گفته پزشکان هیچ سنی برای دریافت واکسن ممنوعیت ندارد در حقیقت تمام افراد باید پایبند برنامه ایمن سازی بدن خود برای حفظ سلامت در طولانی مدت باشند مصاحبه برخی واکسن ها که ممکن است کمتر توجه شده باشد اشاره می کنی توجه داشته باشید که واکسیناسیون در کشور ما بر اساس دستورالعمل واکسیناسیون کشوری از بدو تولد آغاز می شود واکسیناسیون بیماری هایی مثل هپاتیت ب، سل، فلج اطفال، سرخک، سرخجه، کزاز، دیفتری، سیاه‌سرفه به تدریج از بدو تولد شروع می شود و بسیاری از آنها نیاز به تزریق مجدد در سال‌های بعد جهت حفظ ایمنی بدن در حد ایده‌آل دارند. ممکن است درباره واکسیناسیون برخی دیگر از بیماری‌ها کمتراقدام کرده باشید. 

 

واکسن آنفولانزا 

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا تزریق واکسن آنفلوانزا میباشد افراد جوان پیر زنان باردار کودکان و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای به خصوص دیابت، فشارخون ، بیماری‌های قلبی و عروقی دارند و افراد بالاتر از ۶۵ سال بهتر است که واکسن را تزریق کنند. البته اگر افرادی هستند که سابقه واکنش حساسیتی شدید به این واکسن دارند یا سابقه حساسیت شدید به تخم‌مرغ یا سابقه ی ضعف عضلات و سندروم گیلن باره دارند بهتر است این واکسن را تزریق نکنند. زمان مناسب تزریق این واکسن یک بار در سال در فصل شیوع آنفولانزا می باشد و به طور طبیعی افراد در این واکسن را تزریق می کنند.

 

 

انواع واکسن

 

 

واکسن های سه‌گانه مهم

واکسن سه‌گانه کزاز، دیفتری و سیاه سرفه بسیار مهم می باشند. هر سه این بیماری ها می توانند باعث مرگ بشوند؛ کزاز و دیفتری توسط واکسن ۹۹ درصد کاهش پیدا کردند سیاه ‌سرفه حدود ۸۰ درصد کاهش داشته است. واکسیناسیون در افرادی که سابقه تشنج و باعث واکنش شدید حساسیتی داشته‌اند ممنوع است. در زنان باردار این واکسن بین هفته ۲۷ و ۳۶ بارداری تزریق می شود و واکسیناسیون هپاتیت آ و ب توصیه می شود به خصوص در صورت قصد سفر به خارج از کشور، گروه دگرباش مصرف داروهای اعتیادآور، اختلال خونریزی دهنده مثل هموفیلی، تماس مستقیم با فرد مبتلا به هپاتیت آ ، بیماری مزمن کبدی.

 

واکسن سرطان دهانه رحم

ویروس پاپیلومای انسانی باعث سرطان دهانه رحم و واژن در زنان و سرطان آلت تناسلی در مردان می شود. همچنین می تواند باعث سرطان مقعد، گلو و زگیل های تناسلی بشود. واکسن این ویروس برای دختر و پسر های ۱۱ تا ۱۲ سال قبل ازقرار گرفتن در معرض این ویروس توصیه می‌شود. البته برای زنان جوان تر از ۲۶ سال و مردان کوچکتر از ۲۱ سال توصیه می‌شود. همچنین مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند تا ۲۶ سالگی هم می توانند از فواید این واکسن سود ببرند. 

 

واکسن پنوموکوک

واکسنهای دیگرمثل واکسن پنوموکوک ممکن است برای برخی افراد برای پیشگیری از ذات الریه ، مننژیت، عفونت‌های خونی و مرگ توصیه شود.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص عفونی ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید