آیا با علائم اولیه و پنهان بیماری ایدز آشنایی دارید؟

0
1,177
230534.jpeg alt_text
230534.jpeg caption

ویروس HIV که با عنوان سندرم نقص ایمنی اکتسابی نیز شاخته می شود، یکی از ویروس هایی است که مقصد آن آلوده نمودن سلول های سیستم ایمنی بدن است. بنابراین بدن قادر به دفاع طبیعی بر علیه ساده ترین عوامل خارجی حتی سرماخوردگی نمی باشد. افراد مبتلا به این ویروس بیشتر از عوارض جانبی ناخواسته ویروس، در معرض عفونت ها و بیماری های دیگر تهدید کننده حیات خود می باشند.

علائم اولیه و پنهان بیماری ایدز

از زمان تماس با خون فرد آلوده يا رابطه جنسى پرخطر تا زمان بروز علائم این بیماری ممكن است حتى ده سال فاصله باشد. در اين مدت فرد مى‌تواند آلوده به ويروس ايدز باشد و يک دوره كوتاه علائمی مشابه آنفلوانزا مثل كوفتگى و بدن درد در او ظاهر و پس از مدتی برطرف شود. اگر در اين زمان آزمايش صورت نگیرد، فرد متوجه ابتلا به اين ويروس نخواهد شد و در صورت عدم درمان ممکن است پنج تا ده سال بعد این ویروس در بدن شیوع پیدا کند. در این مدت سلول‌هاى دفاعى بدن افت زیادی پيدا كرده و بدن مستعد عفونت‌هاى شديد و مكرر مثل آفت، عفونت‌هاى تنفسى شديد، اسهال مكرر و ضايعات پوستى می‌شود.

برخی از علائم اولیه ایدز که در مرحله اول آن بروز می کنند عبارتند از:

تب

احساس درد مفاصل و ماهیچه ها

گلو درد

تعریق شبانه

بزرگ شدن غدد لنفاوی بدن

احساس ضعف و خستگی مداوم

کاهش وزن بدون دلیل و شدید

ابتلا به عفونت های قارچی مانند برفک دهان

البته با گذر از مرحله اولیه احتمال تشدید یافتن علائم نیز وجود دارد. برخی از علائمی که ممکن است با گذر از مرحله اولیه این بیماری مشاهده شود، بروز اسهال مزمن، تب مزمن بالای 37 درجه، سرفه های خشک و موارد دیگر می باشد.

علائم ایدز در دوران نهفتگی

بعد از مرحله اول ورود ویروس HIV در بدن و بروز برخی از علائم بالینی، این ویروس وارد دوره نهفتگی یا کمون می شود. در این مرحله ویروس هم چنان در درون سلول های ایمنی به تکثیر خود ادامه می دهد اما از میزان علائم آن کاسته می شود، برخی از بیماران ممکن است در مراحل پایانی این مرحله دردهای عضلانی و ورم غدد لنفاوی را تجربه نمایند. بنابراین برخی از بیماران به اشتباه تصور می کنند که این بیماری به اتمام رسیده است. این مرحله می تواند 20-3 سال به طول بینجامد.

برای تشخیص ایدز چه آزمایشی باید داد ؟

از آنجایی که در مرحله نفتگی این بیماری، علائم چندانی مشاهده نمی شود و از طرفی علائم آن نیز با برخی از بیماری های دیگر همپوشانی دارد بنابراین بیمای ایدز تنها به کمک آزمایشات تخصصی خونی تشخیص داده می شود.

شما می توانید از طریق سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین عفونی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید