آیا کم خونی و فقر آهن میتواند منجر به تشنج فرد گردد؟

0
7,962
573765.jpeg alt_text
573765.jpeg caption

تشنج يك فعاليت غيرطبيعی مغز است كه می تواند به صورت لرزش بدن، سفت شدن بدن، خيرگی چشمها، پرش اندام ها، زمين خوردنهای مكرر، كاهش سطح هوشياری و يا شل شدن بدن خودش را نشان دهد.

تشنج ناشی از تب شایعترین اختلال عصبی کودکان است.

بعضی مواقع تشنج حالت ارثی دارد ولی گاهی هم تشنج می تواند علت های غير ارثی مثل مشكلات ساختاری مغز داشته باشد.

 

 

با توجه به فرضیات موجود، فقر آهن بر تشنج ناشی از تب و آستانه تحریک نورونی نقش دارد. میزان شیوع آنمی در گروه کودکان مبتلا به تشنج ناشی از تب به طور معنی‌داری بیشتر از سایر کودکان می باشد.

آنمی فقر آهن، تب و تشنج، دو بیماری شایع در بین کودکان سراسر جهان است. شایعترین نوع تشنج، در گروه سنی کودکان بوده و شیوع آن در ایالت متحده و اروپای غربی به 1-2 درصد می رسد. از طرف دیگر، آنمی فقر آهن بعنوان شایعترین مشکل تغذیه ای و بیماری هماتولوژیک کودکان شناخته شده است.

 

 

برجسته ترین ویژگیهای فقر آهن، کاهش قابل توجه و انتخابی نوروترانسمیترهای دوپامین ناشی از کاهش تعداد گیرنده های دوپامین D2 در هسته دُمدار، هسته اکومبنس، هیپوفیز و به احتمال قوی قشر فرونتال است. عوارض کاهش نوروترانسمیترهای دوپامینرژیک، به شکل اصلاح رفتارهای وابسته به دوپامین و واکنشهای بیوشیمیایی بروز می کند که مهمترین آن، کاهش در فرآیند یادگیری است.

نقش آنمی فقر آهن در علائم نورولوژیکی (کمبود توجه و تمرکز، کاهش یادگیری، ضعف حافظه، تأخیر در تکامل حرکتی و اختلالات رفتاری) به خوبی شناخته شده است. این احتمال وجود دارد که آنمی فقر آهن با دیگر اختالالت نورولوژیک از جمله تب و تشنج در ارتباط باشد.

 علائم تشنج ناشی از تب شامل چیست؟

وجود تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد، سن کمتر از ۶۰ ماه، فقدان هرگونه عفونت و یا التهاب سیستم عصبی مرکزی، فقدان هرگونه اختلال متابولیک حاد شروع کننده تشنج، عدم وجود سابقه قبلی از تشنج بدون تب تشنج ناشی از تب، به صورت دو نوع ساده و کمپلکس میباشد.

نوع ساده اینگونه تعریف می شود: یک حمله تشنج در طی روز به صورت تونیک – کلونیک منتشر که کمتر از پانزده دقیقه طول کشیده است.

درحالیکه نوع کمپلکس در طی 24 ساعت، چندین نوبت اتفاق می افتد و بیش از پانزده دقیقه طول می کشد.

 از نظر رژیم غذایی، در اغلب بيماران، غذای خاصی كه باعث تشنج شود وجود ندارد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین تغذیه نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید