اختلال خوردن و راه درمان آن

0
1,037
505288.jpeg alt_text
505288.jpeg caption

اختلالات خوردن یکی از اختلالات شایع روانی به شمار می روند که مشکلات فراوانی در سلامت جسمانی و عملکرد روانی را باعث می شوند و همچنین کیفیت زندگی فرد مبتلا را مختل و حتی باعث مرگ و میر می شوند. اختلالات خوردن می توانند با تغییر الگوي غذایی و دریافت نامطلوب مواد مغذي باعث ایجاد اختلالات مرتبط با تغذیه شوند و سلامتی فرد را تهدید کنند. اختلالات خوردن غالبا شامل بی اشتهایی عصبی و پر خوري عصبی است.

بی اشتهایی عصبی

شامل ترس معنی دار از اضافه وزن یا چاق شدن است که منجر به محدود کردن غذاي مصرفی می شود، تا جایی که کاهش وزن قابل توجهی رخ می دهد. این افراد به شکل افراطی آرزوي لاغر بودن دارند و به قدري از چاق شدن می ترسند که تا حد نحیفی رژیم می گیرند. این افراد نمی توانند وزن طبیعی خود را حفظ کنند یا از حفظ کردن آن خودداري می کنند، در مورد وزن و شکل بدنشان دچار سو برداشت هستند و جدي بودن وزن بسیار کم خود را انکار می کنند و حتی به غلط تصور می کنند که اضافه وزن دارند. این برداشت ها از بدن عمیقا بر خودسنجی آن ها تاثیر می گذارد. خانم هایی که بلوغ را پشت سر گذاشته اند و به بی اشتهایی عصبی مبتلا هستند دچار بی قاعدگی یعنی فقدان حداقل سه دوره قاعدگی متوالی می شوند. برخی از افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی براي کاستن از وزن خود به رفتارهاي گوناگونی مانند سو استفاده از ملین ها یا

قرص هاي رژیم و ورزش کردن اجباري می پردازند.

نمونه ایی از افکار مبتلایان به این اختلال

  • چاق شدن بدترین چیزي ست که می تواند برایم اتفاق بیفتد.
  • من از اینکه حتی مقدار کمی وزنم بالا برود، می ترسم.

پرخوری عصبی

 

پر اشتهایی عصبی

در این اختلال فرد بیش از اندازه لازم غذا می خورد. افراد مبتلا به پرخوري عصبی براي جلوگیري از افزایش وزن به رفتارهاي نامناسبی هم می پردازند. آن هایی که داراي تیپ تخلیه کننده هستند، سعی می کنند آنچه را که به تازگی خورده اند به زور از بدنشان بیرون بریزند، آن ها در انجام این کار استفراغ می کنند، دست به تنقیه می زنند یا اینکه داروهاي ملین مصرف می کنند. افرادي که داراي تیپ غیر تخلیه کننده هستند سعی می کنند با روزه گرفتن و یا ورزش کردن افراطی آنچه را که خورده اند، تعدیل کنند. در هر دو مورد این افراد در دور معیوب پر خوري و بعد تلاش براي پاك کردن خودشان از غذاهایی که هنگام خوردن بسیار ارضا کننده بودند، گیر می کنند. بعد از تخلیه کردن گرسنگی بر می گردد و این دور معیوب تکرار می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید