از کجا بفهمم باردارم؟ 15 نشانه اولیه حاملگی

4
110,610
578135.jpeg alt_text
578135.jpeg caption

با وجود این که سونوگرافی و آزمایش بارداری تنها راه تشخیص قطعی بارداری است، اما علائم و نشانه‌هایی هم هستند که می‌توانند به شما در تشخیص زودرس بارداری کمک کنند. در ادامه این متن از طبینجا قصد داریم تا شما را با علائم اولیه بارداری بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید

عموما اولین علامت بارداری عقب افتادن سیکل عادت ماهیانه است. دیگر علائم رایج شامل ناراحتی صبحگاهی، حساسیت به بو و خستگی است.

از چه زمانی علائم بارداری آغاز می‌شوند؟

با این که ممکن است عجیب به نظر برسد، اما نخستین هفته بارداری از آخرین دوره عادت ماهیانه شما محاسبه می‌شود؛ آخرین دوره قاعدگی به عنوان اولین هفته بارداری درنظر گرفته می‌شود؛ حتی اگر در واقعیت آن زمان باردار نبوده‌اید.

تاریخ پیش‌بینی‌شده زایمان براساس اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می‌شود.

در زیر به طور خلاصه علائم اصلی هر هفته را عنوان می‌کنیم:

هفته 1 تا 4: درد خفیف و لکه بینی

هفته4: عقب افتادن عادت ماهیانه

هفته 4 یا 5: خستگی

هفته 5 تا 6: حالت تهوع، سوزن سوزن شدن یا درد سینه‌ها، تکرر ادرار، نفخ

هفته 6: تغییر خلق و خو، تغییرات دمایی

هفته 8: فشار خون بالا

هفته 9: خستگی بیش از حد یا سوزش سر دل

هفته 8 تا 10: افزایش ضربان قلب

هفته 11: تغییر سینه و نوک سینه، جوش، افزایش وزن قابل توجه

15 نشانه اولیه حاملگی

1. درد خفیف و لکه‌بینی در روزهای اول بارداری

طی هفته 1 تا 4 همه تغییرات در حد سلولی رخ می‌دهند؛ سلول تخم که از لقاح تخمک و اسپرم به وجود می‌آید، تبدیل به بلاستوسیت می‌شود( جمعیتی از سلول‌ها ) که در نهایت اعضای بدن و جنین را می‌سازد.

در روز ده تا 14 (هفته 4) پس از بارداری، بلاستوسیت در محل اندومتر (دیواره داخلی رحم) لانه‌گزینی می‌کند؛ این لانه‌گزینی باعث خونریزی خفیف می‌شود. از آن جایی که روز لانه‌گزینی منطبق بر اولین پریود عقب‌افتاده است، برخی زنان ممکن است این خونریزی خفیف یا لکه‌بینی را با پریود اشتباه بگیرند.

در این جا به برخی علائم خونریزی لانه‌گزینی اشاره می‌کنیم:

رنگ: رنگ هر مرحله ممکن است صورتی، قرمز یا قهوه‌ای باشد.

خونریزی: خونریزی با خون زمان قاعدگی مقایسه می‌شود؛ لکه‌بینی به خونریزی گفته می‌شود که فقط در صورت پاک کردن روی دستمال مشخص می‌شود.

درد: درد ممکن است خفیف، متوسط یا شدید باشد. براساس مطالعه‌ای که بر روی 4539 زن صورت گرفت، نشان داد که حدود 28 درصد از زن‌ها همراه با لکه‌بینی درد هم داشته اند.

مدت زمان: خونریزی لانه‌گزینی معمولا کمتر از 3 روز طول می‌کشد و نیاز به درمان خاصی هم ندارد.

سیگار نکشید، الکل مصرف نکنید و از داروهای غیرقانونی که موجب خونریزی شدید می‌شوند مصرف نکنید.

2. عقب افتادن قاعدگی در مراحل اولیه بارداری

به محض این که لانه‌گزینی رخ می‌دهد، بدن شروع به تولید بتاhCG می‌کند؛ این هورمونی است که به بدن کمک می‌کند تا حاملگی را حفظ کند. همچنین این هورمون باعث می‌شود که تخمدان‌ها آزاد کردن ماهیانه تخمک‌ها را متوقف کنند.

به احتمال زیاد 4 هفته پس از لقاح پریودتان عقب می‌افتد؛ در صورتی که پریودتان منظم نباشد نیاز است تست بارداری بدهید تا مطمئن شوید.

اکثر تست‌های خانگی می‌توانند سطح بتا hCG را هشت روز پس از عقب افتادن اولین پریود محاسبه کنند. تست بارداری می‌تواند بتاhCG را در ادرار اندازه‌گیری کند و نشان دهد باردار هستید یا خیر.

نکات

• در صورتی که احتمال می‌دهید باردارید، تست بارداری انجام دهید.

• در صورتی که تست بارداری مثبت شد پزشک یا ماما را درجریان قرار دهید تا برای ملاقات‌های روتین برنامه ریزی کنید.

• در صورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید، پزشکتان را درجریان قرار دهید تا مطمئین شوید برای رشد جنین ضرر نداشته باشد.

3. افزایش دمای بدن در اوایل بارداری

افزایش دمای کلی بدن می‌تواند علامتی از بارداری باشد؛ همچنین ممکن است حساسیت تان نسب به دما در هوای گرم و یا حین ورزش بیشتر شود. طی این دوره لازم است آب بیشتری بنوشید و به طور مرتب نرمش کنید.

4. خستگی در اوایل بارداری

خستگی می‌تواند در هر زمانی در طول بارداری رخ دهد. با این حال خستگی علامت شایعی در مراحل اولیه بارداری است. به دلیل اوج گرفتن سطح پروژسترون ممکن است دائم احساس خواب‌آلودگی کنید.

نکات

• هفته‌های اول بارداری ممکن است شما را خسته کند؛ دقت کنید که به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید.

• خنک نگه داشتن اتاق خواب هم می‌تواند به شما کمک کند. به این دلیل که دمای بدن در مراحل اولیه بارداری کمی بالا می‌رود.

5. افزایش تعداد ضربان قلب در اوایل بارداری

طی هفته 8 تا 10 ممکن است ضربان قلب بیشتر از حالت طبیعی شود؛ تپش قلب و آریتمی در طول بارداری شایع است و به طور طبیعی در پاسخ به تغییرات هورمونی رخ می‌دهد.

افزایش جریان خون به دلیل رشد جنین در مراحل بعدی بارداری رخ می‌دهد؛ اگر بیماری قلبی زمینه‌ای دارید، پزشک شما را در این زمینه راهنمایی می‌کند. گرچه بهتر است این ملاحظات پیش از بارداری انجام شود.

6. تغییرات سینه؛ درد، سوزن سوزن شدن و رشد

تغییرات سینه عموما در هفته 4 تا 6 رخ می‌دهند؛ تورم، حساس شدن یا سوزن سوزن شدن سینه‌هایتان ممکن است در پاسخ به تغییرات هورمونی ایجاد شوند. پس از مدتی که بدن به تغییرات هورمونی عادت کند این وضعیت برطرف می‌شود.

تغییرات سینه و نوک سینه همچنین ممکن است در هفته 11 حاملگی رخ دهد. تغییرات هورمونی ممکن است باعث رشد سینه‌ها شوند. آرئولا-محلی که اطراف نوک سینه است- ممکن است بزرگ شود و تیره‌تر از قبل شود.

اگر پیش از این تجربه جوش زدن داشته‌اید، ممکن است در طول بارداری دوباره تجربه‌اش کنید.

نکات

• با خرید سینه‌بند مخصوص بارداری حساسسیت سینه‌ها را کم کنید. سوتین نخی و بدون فنر اغلب گزینه بهتری است.

• انواعی از سینه‌بندها را انتخاب کنید که دارای بست‌های مختلف هستند تا اجازه رشد سینه را در طول زمان بدهید.

• برای کاهش درد نوک سینه‌ها، پدهای مخصوصی که را در داخل سوتین قرار می‌گیرند خریداری کنید.

7. تغییر خلق و خو در مراحل اولیه بارداری

سطح استروژن و پروژسترون در طول بارداری بالا می‌رود؛ این مسئله باعث می‌شود که نسبت به حالت طبیعی حساس‌تر شوید و دچار تغییرات خلق و خو و احساسات شوید. تغییرات خلق‌وخو در دوران حاملگی شایع است و می‌تواند منجر به بروز افسردگی، سرخوشی و یا تحریک‌پذیری شود.

8. تکرر ادرار و بی‌اختیاری ادرار در مراحل اولیه بارداری

در طول بارداری، بدن خون بیشتری تولید می‌کند؛ این مسئله باعث می‌شود که کلیه‌ها ادرار بیشتری تولید کنند و درنتیجه حجم ادرار مثانه بیشتر شود. هورمون‌ها همچنین نقش مهمی در عملکرد مثانه دارند؛ ممکن است در مراحل اولیه بارداری دچار تکرر ادرار و یا ریزش ناگهانی ادرار شوید.

نکات

• هر روز 300 میلی لیتر مایعات( کمی بیشتر از یک فنجان) بیشتر از حالت معمول بنوشید.

• برای رفتن به دستشویی برنامه‌ریزی کنید تا دچار بی‌اختیاری نشوید.

9. نفخ و یبوست در مراحل اولیه بارداری

مشابه زمان قاعدگی ممکن است در طول بارداری دچار نفخ شکم شوید؛ هورمون‌ها همچنین می‌توانند بر روی وضعیت سیستم گوارشی اثر بگذارند و باعث کاهش حرکات و ایجاد یبوست شوند.

10. حالت تهوع و استفراغ و ناراحتی صبحگاهی

حالت تهوع و استفراغ ممکن است در هفته‌های 4 تا 6 بارداری ایجاد شود. هنوز علت دقیق این اتفاق مشخص نیست، اما حدس زده می‌شود که در پاسخ به هورمون‌ها رخ می‌دهد. در طی سه ماه اول حاملگی اکثر زنان به طور خفیف تا شدید دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوند؛ ممکن است در اواخر سه ماهه نخست شدید شود اما عموما با شروع سه ماهه دوم بارداری تخفیف پیدا می‌کند.

نکات

• همیشه تعدادی بیسکویت ترد کنار تخت خوابتان داشته باشید و صبح‌ها بعد از بیدار شدن مصرف کنید تا از وقوع حالت تهوع و استفراغ پیشگیری کنید.

• با نوشیدن مقداری آب از وقوع دهیدراتاسیون یا کم آبی پیشگیری کنید.

• اگر نتوانستید غذا بخورید با پزشکتان تماس بگیرید.

11. فشار خون بالا و گیجی در مراحل اولیه بارداری

در بیشتر موارد فشار خون بالا یا نرمال در مراحل اولیه ممکن است افت کند؛ این مسئله هنچنین می‌تواند منجر به سرگیجه متعاقب گشاد شدن عروق خونی شود.

تعیین فشار خون بالا متعاقب بارداری کمی دشوار است؛ تقریبا همه فشار خون‌های بالا در 20 هفته اول بارداری علامتی از یک مشکل زمینه‌ای است. ممکن است در اثر بارداری ایجاد شده باشد یا مشکلی از قبل وجود داشته است.

پزشک در ویزیت اول فشار خون شما را اندازه‌گیری می‌کند تا از وضعیت شما اطلاع پیدا کند.

نکات

• اگر پیش از این فشار خون نداشته‌اید، از پزشک یا ماما مشورت بگیرید و تمرین‌های دوران بارداری را انجام دهید.

• یاد بگیرید که چطور به طور منظم فشار خونتان را اندازه‌گیری کنید.

• در مورد رژیم غذایی صحیح که به کنترل فشار خون کمک می‌کند از پزشکتان مشورت بگیرید.

• به طور منظم آب و مایعات بنوشید تا از سرگیجه پیشگیری کنید؛ هنگام بلند شدن از روی صندلی یا تخت خواب به آرامی رفتار کنید تا دچار سرگیجه نشوید.

12. حساسیت به بو و بیزاری از غذا در مراحل اولیه بارداری

حساسیت به انواع بو یکی از شکایت‌های شایع زنان باردار است. اما شواهد کمی از افزایش حساسیت به بو در ماه‌های نخست بارداری وجود دارد؛ اما از آن جایی که این مسئله می‌تواند باعث تحریک حالت تهوع و استفراغ شود، اهمیت دارد. همچنین ممکن است باعث نفرت زیاد از برخی مواد غذایی شود.

13. افزایش وزن در مراحل اولیه بارداری

افزایش وزن عموما در پایان سه ماهه اول بارداری آغاز می‌شود؛ کالری موردنیاز عموما در ماه‌های اول بارداری با حالت معمول فرقی نمی‌کند، اما با پیشرفت بارداری کالری دریافتی موردنیاز افزایش پیدا می‌کند.

14. سوزش سر دل در طول بارداری

هورمون‌هایی که در طول بارداری ترشح می‌شوند باعث می‌شوند دریچه بین مری و معده ریلکس شود؛ این مسئله موجب می‌شود که اسید معده به درون مری پس زده شود و منجر به ایجاد سوزش سر دل شود.

نکات

• برای پیشگیری از سوزش سر دل دوران بارداری، وعده‌های غذایی کوچک به جای وعده‌های بزرگ مصرف کنید.

• سعی کنید تا حداقل یک ساعت پس از صرف غذا بنشینید و دراز نکشید تا اجازه دهید غذا به طورکامل هضم شود.

• در صورتی که نیاز به آنتی اسید دارید با پزشک خود مشورت کنید که چه چیزی برای شما و جنین بی‌ضرر است.

15. جوش در دوران بارداری

هورمون‌ها در دوران بارداری باعث می‌شوند که خون بیشتری وارد عروق شود و فعالیت غدد چربی بدن بیشتر شود؛ این مسئله سبب می‌شود که پوست بدن درخشان‌تر از معمول دیده شود و ظاهر چرب پیدا کند. از سوی دیگر احتمال ایجاد جوش بیشتر می‌شود.

علائم در سه ماهه دوم کاهش می‌یابند

بسیاری از علائمی که در سه ماه نخست بارداری تجربه می‌کنید با ورود به سه ماهه دوم بارداری برطرف می‌شوند؛ در صورتی که هر یک از علائم گفته‌شده در زندگی روزمره‌تان اختلال ایجاد کرد با پزشکتان مشورت کنید.

تست های بارداری

تست خانگی بارداری

درصورتی که علائم بارداری داشتید و یا پریودتان عقب افتاد لازم است تست بارداری انجام دهید؛ در قدم اول می‌توانید از تست‌های خانگی بارداری استفاده کنید. برای دریافت نتیجه بهتر لازم است صبر کنید تا یک نوبت پریودتان عقب بیفتد؛ به این دلیل که این تست‌های خانگی سطح بتا-hCG را در ادرار اندازه‌گیری می‌کنند و در روزهای نخست هنوز سطح این هورمون به اندازه کافی بالا نرفته است.

پاسخ منفی تست لزوما به این معنی نیست که باردار نیستید و ممکن است جواب منفی کاذب باشد؛ در صورتی که خیلی زود از تست استفاده کنید، ادرارتان رقیق شده باشد و یا دستورالعمل‌ها را به درستی رعایت نکرده باشید احتمال ایجاد منفی کاذب بالا می‌رود.

در صورتی که هنوز شک دارید که باردارید تست را یک هفته بعد مجدد تکرار کنید.

آزمایش خون

راه بهتر برای تشخیص دقیق حاملگی این است که به پزشک مراجعه کنید تا برایتان یک آزمایش خون درخواست کند؛ آزمایش خون نسبت به تست ادرار حساس‌تر است؛ زیرا مقدار کمتری بتا-hCG قابل اندازه‌گیری در خون وجود دارد. بسیاری از زنان درصورت مثبت شدن تست بارداری خانگی تست خونی نمی‌دهند؛ اما این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند احتمال سقط و یا حاملگی نابجا را رد کند. به همین دلیل لازم است به محض اینکه تست بارداری خانگی مثبت شد، پزشک خود را ملاقات کنید.

با وجود علائم، آیا واقعا باردار هستید؟

متاسفانه بسیاری از علائم گفته شده تنها مختص بارداری نیستند؛ بسیاری از علائم گفته‌شده ممکن است نشانه این باشد که مریض هستید و یا در آغاز سیکل ماهیانه هستید. از سوی دیگر ممکن است باردار باشید و هیچ یک از علائم گفته‌شده را هم تجربه نکنید!

با این حال اگر پریودتان عقب افتاد و یک یا چند تا از علائم گفته‌شده را تجربه کردید با پزشکتان مشورت کنید و یا از تست‌های خانگی بارداری استفاده کنید. هرچه زودتر بارداری تشخیص داده شود، زودتر می‌توانید مراقبت‌های بارداری را دریافت کنید.

 

شما می‌توانید با استفاده از سامانه نوبت دهی پزشکی طبینجا به صورت آنلاین از متخصصین زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

4 دیدگاه‌ها

  1. سلام من ۲۲ روزه عروسی کردم بعد یک هفته اول خون ریزی داشت ولی دیگه عادت ماهانه نداشتم بهد از اون الان یه وقتایی حالت تهوع دارم و سرگیجه دارم آیا احتمال بارداری وجود داره

    • سلام
      اینکه می فرمایید در این مدت عادت ماهیانه نداشتید، احتمال بارداری کمی وجود داره ولی باید طول دوره شما هم مشخص باشه که بشه در این مورد نظر داد.
      در نهایت بهترین و قطعی ترین گزینه انجام تست بارداری هست.

  2. سلام من الان دو سه روزه پریودم عقب افتاده
    و تکرر ادرارو نفخم دارم یعنی میشه گفت باردارم

  3. سلام من سیکل 31 روزه دارم و در روز 17از شروع اخرین سیکل قائدگیم اقدام به بارداری کردم و 3روز زودتر از زمان قائدگیم لکه بینی دارم امکان باردار هستم وجود داره ؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید