انواع مختلف نوک سینه از رنگ تا بافت

0
33,507
انواع نوک سینه

در شکل طبیعی پستان ، نوک سینه برآمدگی یا برجستگی بافتی است که روی سینه وجود داشته و در دوران شیردهی از آن شیر جریان می یابد. همانطور که انواع مختلف سینه در همه شکل ها و اندازه ها وجود دارند، نوک سینه ها نیز چنین هستند.
اگرچه اکثر مردم نوک سینه های بیرون زده دارند، تقریباً 10 تا 20 درصد افراد نوک سینه های معکوس دارند. نوک سینه های صاف یکی دیگر از تغییرات احتمالی است.

تغییرات نوک پستان

علاوه بر شکل، اندازه و بافت های پوستی مختلف سینه، نوک سینه ها می توانند به سمت جلو، به پهلو یا پایین باشند. افراد ممکن است نوک سینه های مودار و حتی گاهی اوقات نوک سینه های اضافی داشته باشند. درک اینکه این تفاوت‌ها در نوک سینه نرمال هستند ممکن است باعث تسکین ناراحتی تفکر متمایز بودن شود، چرا که بسیاری از افراد نسبت به نوک سینه‌های خود حساسیت زیادی از خود نشان می دهند.

نوک سینه های بیرون زده

اگرچه نوک سینه های بیرون زده رایج ترین نوع از انواع مختلف نوک سینه هستند، اما شکل دقیق آنها نیز می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. یک مطالعه نشان داد که ارتفاع متوسط نوک پستان 0.9 سانتی متر است. نوک سینه های بیرون زده در صورت قرار گرفتن در معرض سرما، تحریک با لمس یا در هنگام تحریک جنسی می توانند حالت ایستادگی بیشتری پیدا کنند.

نوک سینه توسط یک دایره رنگدانه ای به نام آرئول احاطه شده است. بسته به رنگ پوست فرد، ممکن است رنگ نوک پستان صورتی تا قهوه ای باشد. آرئول دارای غدد است که برای کمک به شیردهی، نوک پستان را روان می کند.

مهم است که با شکل و اندازه معمول نوک سینه های خود آشنا شوید تا بتوانید هرگونه تغییرات ناگهانی احتمالی یا یک طرفه را به پزشک خود گزارش دهید.

حدود 1% تا 5% از افراد دارای نوک پستان بیشتری هستند، به عنوان نوک سینه های اضافی شناخته می شوند.

نوک سینه های معکوس

به جای بیرون زدگی، نوک سینه های معکوس زیر سطح پوست جمع می شوند. در نتیجه، نوک سینه معکوس می توانند دندانه دار یا مکیده شده به نظر برسند. وارونگی نوک پستان معمولاً یک بیماری مادرزادی است که شما با آن متولد شده اید.

نوک سینه‌های معکوس ناشی از کوتاه شدن مجاری شیری است که بافت نوک پستان به سمت داخل کشیده می شود. برآمدگی نوک پستان همچنان می‌تواند با نوک‌های معکوس، به‌ویژه زمانی که تحریک می‌شود، رخ دهد. با این حال، برخی از نوک سینه‌های معکوس هرگز بیرون نمی‌زنند. اگرچه نوک سینه‌های معکوس بی‌خطر هستند، می‌توانند دوره شیردهی را با دشواری مواجه سازند.

نوک سینه های بیرون زده که به طور ناگهانی معکوس می شوند، به خصوص در یک طرف، می تواند نشانه سرطان سینه باشد و بایستی توسط پزشک شما ارزیابی گردند.

برخی از زنان نسبت به ظاهر نوک پستان های معکوس خود آگاه هستند. در ادامه چند گزینه برای برگرداندن نوک سینه های معکوس وجود دارد:

  • برای وارونگی خفیف، از دستگاه های خود مکشی و روش های خلاء استفاده شده است. با این حال، نتایج اغلب متوسط بوده و معمولا بلند مدت نیستند.
  • برای برگرداندن نوک سینه ها می توان جراحی پلاستیک انجام داد. چندین روش مختلف در دسترس بدین منظور وجود دارد. اگر علاقمند به انجام این روش هستید، جراح پلاستیکی را پیدا کنید که تجربه درمان وارونگی نوک پستان را داشته باشد.

نوک سینه های صاف

نوک سینه های صاف برآمده یا معکوس نیستند، بلکه حتی با هاله ی آن قرار دارند. در حالی که برخی از نوک سینه‌های صاف با دمای سرد، تحریک یا برانگیختگی جنسی راست می‌شوند، برخی از این انواع مختلف نوک سینه برای همیشه صاف باقی می‌مانند.

زنان دارای نوک پستان صاف که قصد شیردهی دارند ممکن است مشکلاتی را تجربه کنند. مادران می توانند سعی کنند به آرامی نوک پستان را به سمت جلو بکشند و آن را بین انگشتان خود بچرخانند تا باعث بیرون زدگی نوک پستان شود. استفاده از پمپ سینه برای چند ثانیه قبل از شیردهی نیز می تواند به جلو کشیدن نوک سینه ها کمک کند.

نوک سینه های جمع شده

نوک سینه هایی که در ابتدا بیرون زده اند، اما شروع به کشیدگی به سمت داخل، تغییر موقعیت یا چین خوردگی باریک می کنند، نوک سینه های جمع شده اکتسابی نامیده می شوند. نوک پستان جمع شده، بر خلاف نوک پستان معکوس، هنگام تحریک بیرون نمی زند.

انقباض نوک پستان ممکن است ناشی از افزایش سن، اکتازی مجاری (هنگامی که مجاری شیر متورم و مسدود می شود) یا سرطان سینه باشد. ماموگرافی، سونوگرافی سینه، یا اسکن رزونانس مغناطیسی پستان (MRI) به تشخیص علت تغییر نوک پستان و راهنمایی های مورد نیاز شما کمک می کند.

نوک سینه های مودار

فولیکول های مو نوک سینه ها را احاطه کرده اند، بنابراین طبیعی است که چند تار در آنجا رشد کنند. با این حال، کندن یا موچین کردن اطراف نوک پستان می تواند باعث رشد موهای زائد و فولیکول های عفونی شود. برش یا اصلاح گزینه های بهتری هستند.

اگر بیش از چند رشته مو در اطراف نوک پستان شما وجود داشته باشد و متوجه رشد مو در نواحی دیگر (مانند صورت خود) شوید، این وضعیتی است که به عنوان هیرسوتیسم شناخته می شود.

دلایل رشد بیش از حد مو عبارتند از:

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، یک بیماری شایع پزشکی ناشی از عدم تعادل هورمونی
  • سندرم کوشینگ، اختلالی که در هنگام قرار گیری بدن در معرض مقدار زیادی هورمون استرس به نام کورتیزول به وجود می آید.
  • تولید بیش از حد هورمون های مردانه مانند آندروژن
  • داروهایی مانند گلوکوکورتیکواستروئیدها و تستوسترون

اگر متوجه رشد بیش از حد موهای زائد دور سینه ها یا سایر نواحی بدن خود شدید به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگرچه اکثر افراد نوک سینه های بیرون زده دارند، اما این نوک ها می توانند از نظر ظاهری متفاوت باشند. نوک سینه های صاف و معکوس انواعی هستند که افراد با آن متولد می شوند یا ممکن است به دلیل افزایش سن ایجاد شوند. در دوران بلوغ، بارداری و دوران یائسگی، نوسانات هورمونی می تواند بر ظاهر و حساسیت نوک پستان تأثیر بگذارد.

چند تار مو در اطراف نوک پستان طبیعی است، اما رشد بیش از حد مو می تواند به سایر شرایط پزشکی اشاره کند. هر گونه تغییر نوک پستان را به پزشک خود اطلاع دهید، به خصوص اگر به طور ناگهانی یا فقط در یک طرف رخ دهد.

منبع

چنان چه این شرایط را تجربه می کنید، بهتر است با یک متخصص در این باره مشورت نمایید. متخصصین زنان و زایمان طبینجا آماده پاسخگویی آنلاین به سوالات شما هستند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید