انواع بیماری عفونی و نحوه سرایت آن

0
1,143
656820.jpeg alt_text
656820.jpeg caption

انواع بیماری عفونی طیف وسیعی از بیماری ها را شامل می گردند که از طریق مواد ریز ذره بینی یا ارگانیسم هایی مانند باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و قارچ ها می توانند منتقل شوند. بیماری های عفونی به راحتی قابلیت انتقال از فردی به فرد دیگر را دارا می باشند، بنابراین رعایت بهداشت عمومی به راحتی می تواند مانع از ابتلای افراد به این قبیل بیماری ها گردد. اگر چه شیوع هر یک از انواع بیماری عفونی متفاوت بوده و هر یک نیز ممکن است از روش های متنوعی برای ورود به بدن افراد استفاده نمایند. 

روش های پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری عفونی

برخی از روش های پیشگیری قابلیت استفاده در تمامی انواع بیماری عفونی را دارا می باشند که این روش های بهداشتی عبارتند از:

شستشوی به موقع دست ها حداق به مدت 20 ثانیه به ویژه بعد از ورود به منزل

عدم تماس دست با مکان های حساس صورت مانند دهان، بینی و چشم ها در محیط خارج از منزل و قبل از شستشوی دست ها

شستن دستان بعد از هر بار خارج شدن از دستشویی و یا تماس دست با مایعات و ترشحات بدن

شستن دستان قبل از غذا خوردن

انجام واکسیناسیون به موقع

نحوه سرایت انواع بیماری عفونی

 

بیماری های عفونی و نحوه سرایت آن

همانطور که گفته شد روش های مختلفی برای انتقال بیماری های عفونی وجود دارد، بنابراین تمامی افراد باید از این روش های انتقال اطلاع کافی داشته باشند. برخی از این روش ها عبارتند از:

بسیاری از بیماری های ویروسی مانند انواع آنفولانزا و سرماخوردگی با استفاده از ترشحات بدنی مانند عطسه و سرفه و از طریق هوا بین افراد منتقل می شوند. 

برخی از بیماری های ویروسی خطرناک مانند هرپس پاپیلومای انسانی، ایدز و هپاتیت می توانند از طریق رابطه جنسی محافظت نشده بین شرکای جنسی منتشر شوند. 

قارچ ها معمولا در خاک آلوده به فضولات حیوانی یافت می شوند و از طریق زخم های باز بدنی و در تماس با آن ها قابلیت ورود به بدن را دارا می باشند مانند کوکسیدومایکوز. البته نمونه های باکتریایی موجود در خاک نیز وجود دارند مانند کزاز.

برخی از انگل ها از طریق نیش حشرات مانند پشه می توانند وارد بدن شوند و برای مدت های طولانی در بدن به رشد و تکثیر خود ادامه دهند مانند مالاریا. در میان انواع موجودات باکتریایی که می توانند از طریق گزش ها وارد بدن شوند می توان به عامل باکتریایی لیشمانیا اشاره کرد که از طریق پشه خاکی وارد بدن می گردد. 

گاز گرفتن حیوانات وحشی نیز خود عاری از خطر نیست و می تواند عامل ویروسی هاری از سگ ها و یا سایر عوامل باکتریایی از طریق گزش موش ها وارد بدن نماید.

آب های حاوی ادرار آلوده حیوانات قابلیت بیمار سازی افراد را با عوامل باکتریایی و انگلی دارد. بنابراین توصیه می شود که از آب های روان و یا آب های تصفیه شده برای آبیاری های امکان عمومی به هیچ عنوان استفاده نگردد. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص بیماری های عفونی  ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید