انواع بیهوشی و عوارض آن

0
6,871
288675.jpeg alt_text
288675.jpeg caption

انواع بیهوشی برای حفظ راحتی و عاری از درد در حین جراحی ، اقدامات پزشکی یا آزمایش انجام می شوند. اما تفاوت های اساسی بین آنها وجود دارد. نوع دریافتی شما به عواملی مانند روش ، سلامتی و اولویت شما بستگی دارد.

1- بیهوشی عمومی

در حالی که انواع و سطوح بیهوشی مختلفی وجود دارد – دارو برای جلوگیری از احساس درد در حین جراحی – بیهوشی عمومی بیشتر برای انجام اقدامات اصلی مانند تعویض مفصل زانو و لگن، جراحی قلب و انواع بسیاری از روشهای جراحی برای معالجه سرطان استفاده می شود. بسیاری از این جراحی ها حیاتی هستند و بدون بیهوشی عمومی ممکن نیستند.

بیهوشی عمومی چگونه عمل می کند؟

بیهوشی عمومی روشی است که توسط پزشک متخصص بیهوشی از طریق ماسک یا داروهای وریدی ، انجام می شود. در طول عمل شما بیهوش خواهید بود و بسیاری از فعالیت های بدن شما کند خواهد شد و یا برای کارکرد طبیعی بدن به کمک نیاز دارید. ممکن است یک لوله در گلوی شما قرار بگیرد تا در تنفس کمک کند. در طی عمل جراحی، پزشک متخصص بیهوشی بر ضربان قلب ، فشار خون ، تنفس و سایر علائم حیاتی نظارت خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که آنها نرمال و پایدار هستند. پس از اتمام عمل جراحی ، پزشک متخصص بیهوشی شما هنگام بازگشت به هوشیاری ، دارو دیگری تجویز کرده که اثرلت داروی اولیه را معکوس کرده و در کنار شما خواهد بود ، و مرتباً بر تنفس، گردش خون و میزان اکسیژن خود نظارت می کند. بعضی از بیماران هنگام بیدار شدن احساس خوبی پیدا می کنند. دیگران علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، بالا آوردن کف سفید یا لرز را تجربه می کنند. گلو شما ممکن است بعلت قراردادن لوله تنفس دردناک باشد. پزشک متخصص بیهوشی شما در کنترل این علائم به شما کمک می کند. از آنجا که احتمالاً عمل جراحی بزرگی تجربه کرده اید، در صورت بهبودی، درد و ناراحتی از جراحی خواهید داشت که ممکن است با خستگی ناشی از بیهوشی بدتر هم بشود. اگر امکان داشته باشد در همان روز عمل خود ترخیص شوید، باز هم بعد از بیهوشی عمومی قادر به رانندگی نخواهید بود بنابراین مطمئن شوید که کسی می تواند شما را به خانه ببرد. ممکن است یک یا دو روز طول بکشد تا داروی بیهوشی از بدن شما به طور کامل خارج شود، بنابراین ممکن است شما خواب آلود باشید و تفکر و قضاوت شما ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.

2- بیهوشی ملایم یا خفیف

امروزه پزشکان روش های زیادی برای اطمینان از راحتی هرچه بیشتر بیماران در حین عمل یا روش های تشخیص بیماریها دارند. یکی از انواع متداول کنترل درد، بیهوشی ملایم یا خفیف نام دارند که باعث آرامش بیمار می شوند و بعضی اوقات باعث می شود بخواب بروید. بیهوشی ملایم، همچنین به عنوان بیهوشی تحت نظارت، بیهوشی آگاهانه یا بیهوشی خواب و بیدار شناخته می شود، معمولاً برای جراحی های جزئی یا عمل های کوتاه تر و کوچک که تزریق بی حسی موضعی کافی نیست و بیهوشی عمومی بیش از اندازه می باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. این روشها ممکن است شامل برخی از انواع بیوپسی یا بررسی گلو یا روده بزرگ باشد.

 

بیهوشی ملایم و بی دردی چگونه کار می کنند؟

آرام بخش و مسکن ها از طریق تزریق وریدی به بدن شما وارد می شوند. بسته به روش، سطح بیهوشی ملایم ممکن است از حداقل (احساس خواب آلودگی اما قادر به صحبت کردن) تا عمیق تر(خواب) باشد. بیهوشی متوسط یا عمیق ممکن است تنفس شما را کندتر کند و در بعضی موارد ممکن است اکسیژن داده شود. بی دردی ممکن است به خواب آلودگی نیز کمک کند. اما حتی با بیهوشی عمیق تر، بازهم کاملاً بیهوش نخواهید شد، آنگونه که در بیهوشی عمومی تجربه می کنید. پس از اتمام عمل و قطع داروها، اکثر بیماران به سرعت از خواب بیدار می شوند. عوارض جانبی احتمالی شامل سردرد، حالت تهوع و خواب آلودگی است، اما به احتمال زیاد عوارض کمتری را نسبت به بیهوشی عمومی تجربه خواهند کرد و احتمالاً سریعتر بهبود و زودتر به خانه می روند. گاهی اوقات بیهوشی ملایم وریدی و مسکن ها با انواع دیگر تسکین دهنده های درد ترکیب می شوند – مانند بی حسی موضعی که شامل یک یا چند تزریق برای بی حس کردن ناحیه کوچکی از بدن یا بی حسی ناحیه ای است که قسمت بزرگی از بدن مانند از کمر به پایین را شامل میشود.

سطوح بیهوشی ملایم چقدر است؟

سطح آرام بخشی که بیمار تجربه می کند به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع روشی که انجام می دهید و نحوه پاسخ بدن به بیهوشی. سن، وضعیت پزشکی و عادتهای سلامتی ممکن است بر نوع بیهوشی که دریافت خواهید کرد نیز تأثیر بگذارد. صرف نظر از سطح بیهوشی، مهم است که متخصص بیهوشی در مراقبت از بیهوشی دخیل باشد.

سطوح اصلی بیهوشی خفیف

عبارتند از:

حداقل مقدار ماده بیهوشی به شما در آرامش داشتن کمک نموده، اما به احتمال زیاد بیدار خواهید بود. شما سؤالاتی را که پزشک از شما می پرسد درک خواهید کرد و قادر به پاسخگویی و همچنین دستورالعمل ها خواهید بود. این سطح آرام بخش معمولاً در مواردی انجام می شود که پزشک به شما نیاز داشته باشد تا در این عمل درگیر شوید. معمولا احساس خواب آلودگی وجود داشته و حتی ممکن است در طول عمل بخوابید. ممکن است برخی از مراحل را به خاطر بسپارید. عمیق، شما واقعاً بیهوش نخواهید بود، اما در این روش خواهید خوابید و احتمالاً خاطره کمی از آن خواهید داشت.

3- بی هوشی منطقه ای یا اپی دورال

بیهوشی منطقه ای نوعی از کنترل درد برای عمل جراحی است که بخش بزرگی از بدن را از جمله کمر به پایین بی حس می شود. در این روش دارو از طریق تزریق یا لوله کوچکی به نام catheter (سوند) وارد بدن می شود. این روش در صورتی که بیهوشی ملایم و موضعی کافی نباشد و یا زمانی که بهتر است بیمار بیدار باشد، استفاده می گردد. این نوع بیهوشی معمولاً در بلوک نخاعی و اپیدورال برای زایمان استفاده می شود. در واقع، اپیدورال رایج ترین نوع کنترل درد است که برای زایمان استفاده می شود. و این امکان را به مادر می دهد که بیدار باشد و  وقتی در زمان تولد نوزاد می تواند فشار بیاورد، اما درد را حس نمی کند. نوع دیگری از بی حسی منطقه ای بلوک نخاعی  قوی تر است و در طی روش هایی مانند زایمان سزارین استفاده می شود. بلوک های نخاعی و اپیدورال ها به پزشک اجازه می دهند کودک را بدون نیاز به درد مادر و بدون اینکه کودک را در معرض داروهای آرام بخش قرار دهند، به دنیا بیاورند. بیهوشی منطقه ای بسیار بی خطر است و شامل عوارض جانبی احتمالی آن نمی شود که با  بیهوشی عمومی و ملایم اتفاق می افتند. اما خطراتی را به همراه دارد، و مهم است که توسط متخصص بیهوشی تهیه و کنترل شوند.

4- بی حسی موضعی

امروزه در هنگام هوشیاری، بسیاری از انواع جراحی ها می توانند با خیال راحت و بدون درد انجام شوند. بی حسی موضعی، معمولاً یک بار تزریق دارو است که ناحیه کمی از بدن را بی حس می کند. از این روش برای انجام روش هایی مانند انجام بیوپسی پوست یا بیوپسی پستان ، ترمیم استخوان شکسته یا بخیه برش عمیق استفاده می شود. شما بیدار و هوشیار خواهید بود، و ممکن است فشار را حس کرده، اما در منطقه مورد معالجه احساس درد نخواهید داشت. بعضی اوقات بی حسی موضعی با بیهوشی خفیف ترکیب می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید