انواع تومور های خوش خیم و درمان آن

0
12,098
361507.jpeg alt_text
361507.jpeg caption

تومور بعلت رشد غیر طبیعی و بی دلیل سلول ها ایجاد میشود. رفتار تومور خوش خیم با بدخیم (عامل سرطان) یکسان نیست. این تومورها همانند سرطان به بافت مجاور حمله نکرده و به سایر نقاط بدن منتقل نمی شود. در بیشتر موارد، رفتار تومورهای خوش خیم بسیار خوب است. اما اگر تومورهای خوش خیم به ساختارهای حیاتی مانند عروق خونی یا اعصاب فشار وارد کنند، می توانند علایم جدی ایجاد کند. بنابراین، بعضی اوقات به درمان نیاز دارند.

علل تومورهای خوش خیم

چه عواملی باعث تشکیل تومور خوش خیم می شوند؟ اغلب علل آن ناشناخته است. اما رشد یک تومور خوش خیم ممکن است به موارد زیر مرتبط باشد:

سموم محیطی، مانند قرار گرفتن در معرض اشعه

ژنتیک

رژیم غذایی

فشار

ضربه یا آسیب موضعی

التهاب یا عفونت

درمان تومورهای خوش خیم

در بسیاری از موارد ، تومورهای خوش خیم نیازی به درمان ندارند. پزشکان ممکن است موارد را تحت نظر گرفته تا مطمئن شوند مشکلی ایجاد نمی کنند. اما در صورت ایجاد مشکل در علائم ممکن است به درمان نیاز باشد. جراحی راهکار متداولی برای درمان تومورهای خوش خیم است. هدف از بین بردن تومور بدون آسیب رساندن به بافت های اطراف آن است. انواع دیگر درمان ممکن است شامل دارو یا پرتودرمانی باشد.

انواع متداول تومورهای خوش خیم

انواع مختلفی از تومورهای خوش خیم وجود دارند که از ساختارهای مختلف بدن ناشی می شود. برخی از رایج ترین انواع تومورهای خوش خیم:

آدنوما (Andemona) تومورهای خوش خیم هستند که از بافت اپیتلیال غده یا ساختار شبه غده شروع می شوند. بافت اپیتلیال لایه نازکی از بافت است که اندامها، غدد و سایر ساختارها را می پوشاند. نوع متداول آدنوم، پولیپ در روده بزرگ است. آدنوم همچنین ممکن است در کبد یا غده فوق کلیه، هیپوفیز یا تیروئید رشد کند. در صورت نیاز، آدنوم اغلب با جراحی برطرف می شود. اگرچه معمول نیست، اما این نوع تومور امکان بدخیم شدن را دارد. در روده بزرگ، از هر 10 آدنوم کمتر از 1 مورد سرطانی می شود. فیبروم تومورهایی از بافت فیبری یا پیوندی است که می تواند در هر ارگانی رشد کند. فیبروم ها معمولاً در رحم رشد می کنند. فیبروم رحم اگرچه سرطانی نیست اما می تواند منجر به خونریزی شدید واژن، مشکلات مثانه یا درد یا فشار لگن شود. نوع دیگر تومور بافت الیافی، تومور دسموئیدی است. این تومورها با رشد در بافتهای مجاور می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. از آنجا که این تومورها می توانند علائم بیماری ایجاد کنند، ممکن است لازم باشد تومورهای بافت فیبری با جراحی برداشته شوند. همانژیوما تجمع سلولهای رگهای خونی در پوست یا اندام های داخلی است. همانژیوماس نوع متداولی از علائم مادرزادی است که اغلب در سر، گردن یا بدن دیده می شود. ممکن است به رنگ قرمز یا مایل به کبود باشند. بیشتر آنها خود به خود از بین می روند. مواردی که بینایی، شنوایی یا غذا خوردن را مختل می کنند ممکن است نیاز به درمان با کورتیکواستروئیدها یا داروهای دیگر داشته باشند.

لیپوما 

لیپوما از سلولهای چربی رشد می کنند. آنها شایع ترین تومور خوش خیم در بزرگسالان هستند که اغلب در گردن، شانه ها، پشت یا بازوها دیده می شوند. لیپوماها سرعت رشد کندی دارند، معمولاً گرد و متحرک هستند و در لمس نرم هستند. آنها ممکن است ارثی و در مواردی به دلیل آسیب دیدگی ایجاد شوند. اگر لیپوما دردناک باشد یا به سرعت رشد کند، ممکن است به درمان نیاز باشد، که شامل درمان با استروئید یا برداشتن از طریق لیپوساکشن یا جراحی می باشد.

 تومورهای چربی خوش خیم

دو نوع دیگر از تومورهای چربی خوش خیم لیپوبلاستوما و هیبرنوما بوده که در کودکان خردسال بروز میکنند.

  • مننژیوم، تومورهایی است که از غشای اطراف مغز و نخاع ایجاد می شود. از هر 10 نفر 9 نفر خوش خیم هستند. بسیاری از آنها به آرامی رشد می کنند. درمان بسته به محل مننژیوم و علائمی که ایجاد می کند متفاوت است. علائم ممکن است شامل سردرد و ضعف از یک طرف، تشنج، تغییر شخصیت و مشکلات بینایی باشد. گاهی اوقات پزشک برای مدتی تومور را تحت نظر گرفته و در صورت نیاز به جراحی، موفقیت آن به سن، محل تومور و اینکه به چه عضوی متصل است بستگی دارد. از پرتودرمانی ممکن است برای تومورهایی که از بین نمی روند استفاده شود.
  • میوم تومورهایی هستند که از عضله رشد می کنند. لیومیوم از عضله صاف رشد می کند که در اندام های داخلی مانند معده و رحم دیده می شود. آنها می توانند از دیواره رگ های خونی شروع شوند. در دیواره رحم ، لیومیوم را اغلب فیبروم می نامند. تومور خوش خیم نادر عضله اسکلتی، رابدومیوم است. این تومورها را می توان به سادگی مشاهده کرد. برای رفع، ممکن است با استفاده از دارو و یا جراحی اقدام شود.
  • Nevi (خال) رشد روی پوست است. رنگ آنها می تواند از صورتی و برنزه تا قهوه ای یا سیاه باشد. ممکن است تا حدود 40 سالگی خال های جدید ایجاد کنید. خال هایی که از خال های معمولی (خال های دیسپلاستیک) متفاوت به نظر می رسند ممکن است به نوعی سرطان پوست (ملانوم) تبدیل شوند. به همین دلیل ، مهم است که مرتباً توسط یک متخصص مراقبت های پوستی معاینه شوید. این امر خصوصاً در صورت خال های غیرمعمول، رشد یا تغییر شکل ، حاشیه های نامنظم یا تغییر رنگ یا هر روش دیگر بیشتر صدق می کند. بعضی اوقات لازم است که خال مانند این را بردارید تا از نظر علائم سرطان بررسی شود.
  • نوروم از اعصاب رشد می کند. دو نوع دیگر از تومورهای عصبی نوروفیبروما و شوانوموما هستند. این تومورهای عصبی خوش خیم می توانند تقریباً در هر جایی از اعصاب که در سراسر بدن جریان دارند، رخ دهند. نوروفیبروما بیشتر در افراد مبتلا به بیماری ارثی به نام نوروفیبروماتوز دیده می شود. جراحی رایج ترین نوع درمان تومورهای عصب خوش خیم است.
  • استئوکندروما متداول ترین نوع تومور خوش خیم استخوان است. این تومورها معمولاً به صورت برجستگی یا برجستگی های بدون درد در نزدیکی مفاصل مانند زانو یا شانه ظاهر می شوند. غالباً، پزشک به سادگی با اشعه ایکس این تومور خوش خیم را مشاهده می کند. اگر تومور علائمی مانند درد یا فشار بر روی اعصاب یا رگهای خونی ایجاد، و ممکن است جراحی لازم باشد.
  • پاپیلوما تومورهایی هستند که از بافت اپیتلیال رشد می کنند و بشکل شاخه ای ظاهر می شوند. آنها می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند. به عنوان مثال می توانند در پوست، دهانه رحم، مجرای پستان یا غشای مخاطی که داخل پلک را پوشانده است رشد کنند. این تومورها می توانند در اثر تماس مستقیم با  محل های عفونی مانند ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد شوند. برخی از انواع پاپیلوم ها خود به خود از بین می روند. در برخی موارد، برای رد سرطان، به جراحی نیاز است.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص سرطان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید