بایدها و نباید های مصرف راکوتان

0
7,163
384999.jpeg alt_text
384999.jpeg caption

راکوتان یا ایزوترتینویین برای درمان آکنه های کیستیک شدید که به درمان دیگری پاسخ نداده است (مثلاً بنزوئیل پراکسید یا کلیندامایسین که بر روی پوست یا تتراسایکلین یا مینوسیکلین خوراکی)، استفاده می شود. متعلق به طبقه ای از داروها است که به عنوان رتینوئیدها شناخته می شوند. این کار با کاهش تولید چربی صورت (سبوم) صورت می گیرد. مقادیر زیاد سبوم می تواند منجر به آکنه شدید شود. در صورت عدم درمان، آکنه شدید ممکن است باعث زخم دائمی شود.

در طول دوره درمان فرد نباید باردار شود

مضرترین عارضه جانبی Accutane نقص جدی هنگام تولد است به همین علت در طول دوره مصرف نباید فرد باردار شود. خشکی لب و دهان، تورم جزئی پلک ها یا لب ها، پوسته پوسته پوسته شدن، خونریزی بینی، یبوست و یا نازک شدن مو ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات ادامه دار یا بدتر شد، سریعاً به پزشک تان اطلاع دهید.

رفع خشکی دهان

برای تسکین خشکی دهان، آب نبات، جویدن آدامس (بدون قند)، نوشیدن آب کمک کننده است. به یاد داشته باشید که پزشک شما با توجه به بیشتر بودن فواید دارو نسبت به مضرات آن با توجه به علائمتان دارو را برایتان تجویز کرده است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

عوارض جانبی راکوتان

 

عوارض مصرف راکوتان

در صورت بروز عوارض جانبی جدی، به پزشک خود اطلاع بدهید از جمله : تغییرات روحی و روانی (مانند افسردگی، اضطراب، افکار خودکشی)، احساس سوزن سوزن شدن در پوست، درد در ناحیه پشت، مفاصل، عضله، علائم عفونت (مانند: تب، گلو درد مداوم)، بلع دردناک .

خطر ابتلا بیماری التهاب لوزالمعده

ایزوترتینوئین ممکن است به ندرت باعث بیماری التهاب لوزالمعده (پانکراتیت) شود که بندرت ممکن است کشنده باشد. قبل از مصرف ایزوترتینوئین، در صورت حساسیت به پزشک یا داروساز خود بگویید. یا به داروهای مرتبط با ویتامین A (سایر رتینوئیدها مانند ترتئینوئین)، یا اگر آلرژی دیگری دارید این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال (مانند سویا، پارابن) باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برخی از افراد که به بادام زمینی حساسیت دارند نیز ممکن است به سویا حساسیت داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

اقداماتی که قبل مصرف راکوتان باید انجام داد

قبل از استفاده از این دارو، پزشکتان را از سوابق پزشکیتان مطلع کنید به ویژه در مورد: دیابت، سابقه خانوادگی یا شخصی از چربی های خون بالا (تری گلیسیرید)، مشکلات روحی و روانی (مانند افسردگی)، بیماری کبد، چاقی، اختلالات خوردن (به عنوان مثال: بی اشتهایی عصبی)، سوء استفاده از الکل، پانکراتیت، پوکی استخوان، استئومالاسی، کاهش تراکم استخوان).

شرایط اهدا خون 

هنگام مصرف ایزوترتینوئین و حداقل 1 ماه پس از قطع مصرف آن، خون اهدا نکنید.

حساسیت به نور خورشید

این دارو ممکن است شما را نسبت به نورخورشید حساس تر کند. از برنزه کردن و قرار گرفتن طولانی در آفتاب پرهیز  کنید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین پوست و مو ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید