با اسکیزوفرنی بیشتر آشنا شویم

0
1,165
32904.jpeg alt_text
32904.jpeg caption

اسکیزوفرنی اختلالی پیچیده و چند جنبه ایی است که می تواند شکل های متعددی بگیرد. آنچه برای تشخیص اسکیزوفرنی ضرورت دارد، آشفتگی بارزی است که حداقل شش ماه ادامه یافته باشد. نشانه های اسکیزوفرنی دامنه ایی از طبقات را از آشفتگی های شدید در محتوای فکر تا رفتارهای غیرعادی در بر می گیرند:

آشفتگی محتوای فکر: هذیان ها.

هذیان ها یا عقاید غلطی که عمیقا تحکیم شده اند، شایع ترین آشفتگی محتوای فکر مرتبط با اسکیزوفرنی هستند. مانند اینکه فردی تصور کند که دیگران سعی دارند به او آسیب بزنند یا مانع از اجرای ماموریتش شوند.

 

آشفتگی در ادراك: توهمات.

توهمات ادراك های کاذبی هستند که یکی از حواس پنچگانه را شامل می شوند. گرچه توهمات با محرك های واقعی مطابقت ندارند اما برای فرد مبتلا به اسکیزوفرنی واقعی هستند. به رغم اینکه فرد تلاش می کند آن ها را از خود دور کند اما آن ها تحت کنترل وی قرار ندارند بلکه به صورت خودانگیخته رخ می دهند. مانند فردی که صدای مرد خشنی را می شنید که به او می گفت فردی را که رو به رویت نشسته است، کتک بزن.

 

آشفتگی تفکر، زبان و ارتباط: گفتار آشفته.

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی فرایندهای شناختی آشفته و کژکاری دارند و تفکر آن ها فاقد انسجام و منطق است. زبان آن ها می تواند تا حد غیر قابل درك، تحریف شده باشد. سعی در برقراری ارتباط با فردی که اختلال فکر دارد، بسیار دشوار است. برخی افراد با لهجه های عجیبی صحب می کنند و فاقد نحوه بیان و ژست های عادی رایج در مکالمه روزمره هستند. حتی وقتی که آن ها چیزی می نویسند از زبان آنچنان متکلف و رسمی استفاده می کنند که مصنوعی به نظر می رسد.در برخی موارد شدید ممکن است فرد خاموش باشد و ساعت ها و حتی روزها هیچ چیزی نگوید.

رفتار آشفته

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است به صورت غیرعادی و ناراحت کننده ایی حرکت کنند. مثلا فرد دایره وار دستش را حرکت دهد یا علایم بهت، خشکی یا برانگیختگی را نشان میدهد.

کژکاری اجتماعی و شغلی

افکار، احساس ها و رفتارهای ناراحت کننده که از ویژگی های اسکیزوفرنی هستند بر تمام جنبه های عملکرد افرادی که به این اختلال مبتلا هستند تاثیر می گذارند. آن ها با خویشاوندان، آشنایان و حتی افراد غریبه تعامل های مشکل آفرین و آشفته دارند. اغلب هیجان های خود را به صورتی ابراز می کنند که به نظر دیگران غیر عادی است و با آنچه آن ها احساس می کنند یا از آن ها انتظار می رود در موقعیت خاص احساس کنند،  مغایر است. مانند خندیدن فرد در شرایطی که جدی محسوب می شود یا گریه کردن در موقعیتی که اغلب افراد می خندند. این رفتارهاي عجیب باعث می شود دیگران از آن ها فاصله بگیرند و انزوای اجتماعی متعاقب آن می تواند آغازگر دور معیوب اختلال در سبک ارتباطی باشد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید