بیماری برص، پیسی یا ویتیلیگو و از بین رفتن رنگ پوست

0
9,514
67666.jpeg alt_text
67666.jpeg caption

ویتیلیگو شرایطی است که در آن لکه های سفید روی پوست ایجاد می شوند. هر قسمتی از بدن می تواند آسیب دیده باشد. بیشتر افراد مبتلا به ویتیلیگو در بسیاری از قسمتهای بدن خود دارای لکه های سفید هستند.

علل بیماری برص، پیسی یا ویتیلیگو و از بین رفتن رنگ پوست

پوست به دلیل اینکه ملانین خود را از دست داده است، رنگ خاصی ندارد. به دلایلی سلولهای تشکیل دهنده رنگدانه موسوم به ملانوسیت ها از بین رفته اند. مکانیسم این بیماری دقیقا مشخص نیست. ممکن است یک بیماری خود ایمنی باشد، یعنی سیستم دفاعی بدن شما به جای حمله به میکروب های مهاجم، به سلول های خود حمله می کند. اگرچه ویتیلیگو در همه نژاد ها به طور یکسان وجود دارد اما در سیاه پوستان واضحتر قابل مشاهده است. 

چه کسی احتمال دارد مبتلا به بیماری برص، پیسی یا ویتیلیگو و از بین رفتن رنگ پوست شود؟

حدود 2٪ از جمعیت و حدود 2 تا 5 میلیون آمریکایی این شرایط را دارند. فرقی نمی کند که مرد باشید یا زن. در بیشتر موارد، در اوایل زندگی بین 10 تا 30 سالگی بروز می کند. تقریباً همیشه قبل از 40 سالگی بروز می کند. احتمال ژنتیکی بودن این بیماری وجود دارد. احتمالاً وقتی شخص دیگری در خانواده شما آن را داشته باشد یا وقتی افراد خانواده شما دچار سفیدی زود رس مو هستند، شما نیز مستعد این بیماری هستید. بیماری های خود ایمنی مانند بیماری خود ایمنی تیروئید (تیروئیدیت هاشیموتو) یا دیابت نوع 1 نیز می تواند شانس شما را بالا ببرد.

علایم بیماری برص، پیسی یا ویتیلیگو و از بین رفتن رنگ پوست

ویتیلیگو ویا از بین رفتن رنگ پوست

غالباً در چندین ناحیه از پوست خود رنگدانه از دست می دهید. ظهور لکه های سفید غالبا روی سینه و شکم و دستها ظاهر می شود اما می تواند در روی صورت، اطراف دهان، بینی و کنار چشم ها نیز ایجاد شود. بعد از ظهور لکه های سفید، ممکن است مدتی اندازه لکه ها ثابت باقی بماند اما بعداً بزرگتر شوند. دوره های متناوب از بین رفتن رنگ و ثبات می تواند وجود داشته باشد. ویتیلیگو معمولاً بر روی بدن (مانند زیر بغل)، مکانهایی که در گذشته زخمی شده اند، و مناطقی که در معرض آفتاب، اطراف خال یا اطراف دهانه بدن قرار دارد، تأثیر می گذارد. همچنین می تواند روی پلک و مو تأثیر بگذارد. پس از ایجاد لکه های سفید، امکان بازگشت رنگدانه ها نادر است.

تشخیص و درمان بیماری برص، پیسی یا ویتیلیگو و از بین رفتن رنگ پوست

پزشک شما معمولاً با بررسی پوست شما هنگام معاینه فیزیکی می تواند ویتیلیگو را تشخیص دهد. هیچ روش شناخته شده ای برای جلوگیری یا درمان بیماری وجود ندارد. اما می توانید با استفاده از مواد آرایشی و کرم های کورتیکواستروئیدی ظاهر پوست آسیب دیده را بهبود بخشید. پزشک شما همچنین می تواند با استفاده از روش های درمانی نور ماوراء بنفش یا روشن کردن پوست در نواحی تیره تر یا پیوند پوست، دوباره پیوستگی رنگ پوست را بازگرداند. از ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید تا از آفتاب سوختگی پوست و تغییر رنگ خود جلوگیری کنید. کرمهای استروئیدی، روشهای درمانی نور ماوراء بنفش و میکروپیگمنتیشن (خال کوبی کردن) نیز چند گزینه درمانی هستند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید