تاثیرات ورزش بر افراد دیابتی

0
1,127
785156.jpeg alt_text
785156.jpeg caption

داشتن فعالیت بدنی برای یک فرد دیابتی جزو روش های تنظیم سطح انسولین به شمار رود. به عبارتی ورزش و دیابت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته و می توانند به کنترل این بیماری بیانجامند. به طور ساده می توان گفت که در افراد دیابتی ورزش کردن می تواند حساسیت سلول های بدنی به انسولین را افزایش داده و از طرفی باعث آب کردن چربی های احشایی یا همان چربی های شکمی می گردد. افزایش وزن و چربی شکمی خود نشانه ای واضح حاکی از بالا بودن مقاومت سلول های بدن به انسولین می باشد. 

نکات ورزش افراد دیابتی

برخلاف افراد سالم، ورزش و دیابت دارای چند نکته حائز اهمیت می باشد که توجه به آن ها نیز از ضرورت ویژه ای برخوردار است به عنوان مثال:

بیماران دیابتی که قصد انجام ورزش دارند، باید سطح قند خون خود را به طور مرتب قبل، بعد و در حین ورزش با گلوکومتر چک نمایند. 

از آن جایی که مراقبت از پا برای این بیماران بسیار مهم است پس بهتر است از جوراب های نخی که کمتر باعث تعریق می شوند استفاده نمود. کفش مورد استفاده نیز باید به اندازه کافی راحت و مناسب برای پا باشد.

محل تزریق انسولین با اندام تحت فعالیت بیشتر باید هماهنگ گردد. به طوری که در اندام های تحت فعالیت زیاد نباید انسولین تزریق گردد. به عنوان مثال در صورتی که ورزش مورد نظر فوتبال باشد بهتر است از شکم برای تزریق استفاده گردد تا جذب آن آهسته تر صورت گیرد. 

ورزش های قدرتی که با فشار بیشتری همراه است نباید در بیمارانی که با تازگی تحت عمل جراحی چشمی قرار گرفته اند، انجام شود. 

بیماران دیابتی که عوارض شدید ناشی از این بیماری را تجربه می کنند بهتر است از ورزش های سبک هوازی استفاده نمایند. 

نوع ورزش در افراد دیابتی

شاید اکثر افراد دیابتی و سایرین بر این باور باشند که ورزش کردن تنها شامل ورزش های قدرتی می گردد اما باید گفت که بیمارن دیابتی می توان از خواص ورزش های ایروبیک یا هوازی، ورزش های کششی مانند یوگا و هم چنین افزایش فعالیت های بدنی در طی روز استفاده کافی را ببرند. 

زمان ورزش کردن

بیماران دیابتی بسته به نوع و شدت بیماری خود و البته نیاز به تزریق انسولین بایستی نکات زمانی خاصی را در ورزش کردن خود مد نظر قرار دهند. بدین منظور پزشک بهترین راهنمایی های لازم را می تواند انجام دهد اما به طور کلی می توان گفت:

اگر مدت زمان زیادی از ورزش دور افتاده باشید بهتر است از تایم های کوتاه مانند 5 دقیقه حرکات کششی شروع به ورزش نمایید.

4 تا 5 روز در طی هفته و هر بار به مدت 30 دقیقه می توانید از ورزش های هوازی سود ببرید. اما در مورد ورزش های قدرتی باید گفت که بهتر است هفته ای 2 تا 3 بار انجام شوند.

بهترین زمان ورزش کردن در افراد دیابتی 1 الی 2 ساعت بعد از صرف وعده غذایی می باشد 

در افرادی که تحت درمان با انسولین تزریقی دارند، قند خون بایستی به میزان 240-100 میلی گرم باشد. 

اگر مقادیر قند خون ناشتا بالای 250 باشد بهتر است ورزش کردن انجام نگیرد چرا که احتمال بالا رفتن قند خون وجود خواهد داشت. 

بهتر است در طول ورزش کردن و حتی یک ساعت قبل از آن مقداری کربوهیدرات های با شاخص گلایسمی بالا، حدودا 20-40 گرم مصرف گردد.

افرادی که قصد انجام ورزش های قدرتی یا سنگین را دارند بایستی از قند خون کمتر از 90 میلی گرم نداشته باشند. 

در مورد ورزش های حرفه ای تر تقریبا به میزان 360 میلی گرم گلوکز مورد نیاز خواهد بود. 

محدودیت ورزش و دیابت

برخی از رشته های ورزشی وجود دارند که مبتلایان به بیماری های دیابتی باید از انجام آن ها صرف نظر کنند مانند مشت زنی، جودو، شیرجه زیر آب، وزنه برداری، چتر بازی. به طور کلی ورزش های هوازی سبک برای افراد دیابتیک بهترین گزینه انتخابی می باشد. 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجابصورت آنلاین از متخصص غدد ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید