تاثیر بی خوابی بر پوست

0
8,892
761846.jpeg alt_text
761846.jpeg caption

نور خورشید، رژیم غذایی و کمیت و کیفیت خواب می توانند روی پوست اثر بگذارند. بنیاد ملی خواب آمریکا به بزرگسالان توصیه می کند که بین 7 تا 9 ساعت خواب شبانه داشته باشند. در زمان خواب، پوست نیز مانند سایر بافت ها و اندام های بدن، آسیب ها و التهاب های خود را ترمیم می کند، اما بی خوابی باعث ایجاد اختلال در روند بهبود آسیب ها می شود. بنابراین، کم خوابی و بی خوابی می تواند روی وضعیت ظاهری اثر منفی بگذارد؛ اما داشتن 8 ساعت خواب در شبانه روز به سلامتی بدن کمک می کند.

کدر شدن پوست در اثر بی خوابی

بی خوابی حتی به مدت یک یا دو روز، موجب کدر شدن پوست، گودی و سیاهی زیر چشم می شود و بعد از چند ماه یا چند سال باعث بروز چین و چروک می شود.

تاثیر بی خوابی بر پوست

تیرگی زیر چشم در اثر بی خوابی

تیرگی زیر چشم اولین نشانه کم خوابی است. در زمان خواب بدن شروع به ترمیم بافت های خود می کند، اما بی خوابی و کم خوابی باعث اختلال در روند ترمیم بافت های مختلف می شود.

افتادگی پوست در اثر بی خوابی

همچنین بالا رفتن سطح کورتیزول در زمان استرس و بیداری، باعث کاهش کلاژن سازی و افتادگی پوست می شود. از سوی دیگر، هورمون رشد که در زمان خواب ترشح می شود، مانع پیری زودرس می شود، ولی بی خوابی باعث می شود میزان ترشح این هورمون کاهش یابد. این عوامل باعث می شوند کسی که دچار بی خوابی است پوستی لک دار، پرچین و چروک، نازک و افتاده تر داشته باشند.

عوارض بی خوابی

در پژوهشی که نتایج آن در دیلی میل منتشر شده است، شرکت کنندگان به مدت یک هفته، ساعت  خواب خود را از 8 ساعت به 6 ساعت کاهش دادند تا متوجه تأثیر بی خوابی بر سلامت پوست خود شوند. قبل از شروع آزمایش از صورت شرکت کنندگان عکس گرفته شد تا بعد از پایان مطالعه با عکس جدید مقایسه شود. این پژوهش نشان داد که کم خوابی باعث کدر شدن پوست، سیاهی زیر چشم، باز شدن منافذ پوست، ظهور لک های قهوه ای روی چانه و ملتهب شدن پوست در برخی نقاط شده است. در ادامه به آثار منفی بی خوابی بر پوست پرداخته شده است:

• قرمزی چشم و سیاهی دور چشم

کم خوابی باعث قرمز و متورم شدن چشم ها، سیاهی دور چشم و کدر شدن پوست می شود. شب بیداری باعث جمع شدن خون در رگ های زیر چشم و بروز کبودی می شود.

• بروز آکنه

هورمون کورتیزول که در مواقع استرس ترشح می شود روی سلامت بدن و پوست اثر می گذارد. در زمان خواب سطح کورتیزول بدن کم شده و پوست خود را ترمیم می کند. اما بی خوابی موجب بالا رفتن سطح کورتیزول می شود، در نتیجه پوست فرصتی برای ترمیم خود پیدا نمی کند و دچار آکنه می شود.

• پیری زودرس پوست

همان طور که ذکر شد، بی خوابی باعث بالا رفتن سطح کورتیزول می شود؛ و افزایش کورتیزول موجب از بین رفتن کلاژن پوست، بروز پیری زودرس و نازک شدن پوست می شود، در نتیجه بعد از گذشت مدتی شاهد بروز چین و چروک دور چشم و سایر نواحی روی پوست خواهیم بود.

• نازک و شل شدن پوست

از آنجایی که هورمون رشد هنگام خواب شبانه ترشح می شود، بی خوابی مانع از تولید این هورمون و موجب نازک شدن پوست می شود. این امر می تواند باعث شکسته شدن بافت انعطاف پذیر و کلاژن، و در نتیجه شل شدن پوست و بروز چین و چروک شود.

• تضعیف سیستم ایمنی

بدن در زمان خواب آنتی اکسیدان  های محافظی که از میوه ها و سبزیجات قابل دریافت است، را تجدید می کند، این آنتی اکسیدان ها از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت می کنند. بی خوابی موجب می شود بدن زمانی برای تجدید آنتی اکسیدان ها پیدا نکند، در نتیجه قدرت دفاعی پوست کاهش پیدا کرده و پوست دچار آسیب می شود.

• کم آبی پوست

پوست به عنوان بزرگ ترین اندام بدن، مانعی در برابر محیط خارج است و وظیفه ی حفظ آب بدن را دارد. کم خوابی باعث کاهش عملکرد پوست در حفظ آب بدن و بروز کم آبی می شود. براساس مطالعات صورت گرفته، کیفیت ضعیف خواب باعث کاهش عملکرد مانعی پوست و بروز خشکی پوست شده، در نتیجه باعث می شود فرد از ظاهر خود راضی نباشد.

• چهره خسته

بی خوابی باعث کبودی و سیاهی دور چشم می شود، در نتیجه صبح روز بعد به جای ظاهری فوق العاده، ظاهری خسته خواهید داشت.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو  ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید