چگونه به ترس از ارتفاع غلبه کنیم؟

0
1,658
ترس از ارتفاع

چگونه می توانید بر ترس خود از ارتفاع غلبه کنید اگر حتی دلیل آن را درک نکنید؟ بهتر است در ابتدا برای مقابله با فوبیای ارتفاع خود آن را بشناسید تا درک درست تری از آن داشته باشید. اجازه بدهید برای شناخت این هراس، شما را با سوالات جزیی تریی به چالش بکشیم.

آیا وقتی متوجه می شوید که از سطح زمین بلند شده اید وحشت می کنید؟ آیا از فکر شرکت در یک جلسه در طبقه بالای یک ساختمان اداری می ترسید؟ یا در هنگام ماشین سواری های طبیعت گردی که شامل ارتفاعات بالاتری می شود چشمان خود را می بندید؟ آیا ایستادن ساده روی نردبان هم حس ترسیدن از ارتفاع را در شما ایجاد می کند؟ در صورتی که پاسخ شما به تمامی این سوالات مثبت باشد ممکن است مبتلا به آکروفوبیا یا ترس از ارتفاع باشید، این شرایط یک اختلال اضطرابی است که حدود 5٪ از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

ترس از ارتفاع چیست؟

تعریف آکروفوبیا (Acrophobia)، به بیان ساده، فوبیا از ارتفاع است. کسانی که از آکروفوبیا رنج می برند معمولاً از گردش به پارک های تفریحی لذت نمی برند، حتی اگر چرخ و فلک و ترن هوایی قطار هوایی در آن وجود داشته باشد. به دلیل ترس از ارتفاع، افراد مبتلا به آکروفوبیا ممکن است تمایلی به ایستادن روی تپه‌های مرتفع نداشته باشند و برخی از آنها حضور در پله برقی یا آسانسور شیشه‌ای را استرس‌زا بدانند.

افرادی که از ارتفاع می ترسند حتی ممکن است از راه رفتن بر روی پل ها اجتناب کنند زیرا این امر می تواند باعث بروز سرگیجه در آنها شود. این فوبیا از ارتفاع می تواند علائم ناخوشایندی را ایجاد کند که در افراد مبتلا به آکروفوبیا به طور کلی از احتمال موقعیت های ارتفاع بالاتر اجتناب می کند.

متأسفانه، این اجتناب می تواند کیفیت زندگی را مختل کند. این خبر خوبی برای زنان نیست، زیرا آکروفوبیا در آنها از شیوع دو برابری نسبت به مردان برخوردار است. ممکن است انجام تعمیرات خانه را به تعویق بیندازید زیرا از بالا رفتن از نردبان می ترسید. ممکن است به دلیل اختصاص یک اتاق هتل در یک طبقه بالا، استرس ناتوان کننده ای را تجربه کنید. حتی ممکن است از مسیرهای کوه پیمایی اجتناب کنید. آکروفوبیا شما می تواند بر سبک زندگی شما تأثیر منفی بگذارد.

علائم آکروفوبیا

برخی افراد هنگام توصیف ترس از ارتفاع از کلمه سرگیجه استفاده می کنند، اما سرگیجه یا احساس ناخوشایند چرخیدن در واقع تنها یکی از علائم آکروفوبیا است. علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس نیاز به چهار دست و پا خزیدن، زانو زدن یا پایین آمدن بلافاصله زمانی که از سطح زمین بلند می شوید.
  • لرزیدن و تکان خوردن
  • تعریق
  • احساس وحشت یا فلج شدن
  • تجربه تپش قلب
  • گریه کردن یا فریاد زدن
  • یک حمله پانیک تمام عیار همراه با تنگی نفس
  • سردرد و سرگیجه زمانی که از سطح زمین بلند می شوید

علت آکروفوبیا

ترس از ارتفاع ممکن است ناشی از ترس طبیعی ما از سقوط و مجروح شدن باشد. تمرکز بر دردی که ممکن است در اثر افتادن از یک مکان مرتفع ایجاد شود نیز می تواند به ایجاد آکروفوبیا کمک کند. برای افراد عادی است که نسبت به قرار گرفتن در مکان‌های مرتفع بی‌میل باشند، اما برای کسانی که مبتلا به آکروفوبیا هستند، ترس غیرواقعی و بیش از حد است. به نظر می رسد آکروفوبیا، مانند همه فوبیاها، واکنش بیش از حد نسبت به پاسخ طبیعی ترس باشد. برخی از کارشناسان بر این باورند که این ممکن است پاسخی آموخته شده به زمین خوردن قبلی یا واکنش عصبی والدین به ارتفاعات باشد.

درمان ترس از ارتفاع

خبر خوب این که با گذشت زمان و فداکاری می توان بر آکروفوبیا غلبه کرد. یکی از درمان های اصلی برای آکروفوبیا، درمان شناختی رفتاری (CBT) است. با این شکل از درمان، از تکنیک های رفتاری استفاده می شود که فرد را در معرض موقعیت ترسناک در این مورد، ارتفاعات و مکان های بلند قرار می دهد.

این تکنیک‌های رفتاری ممکن است به ‌تدریج یا به ‌سرعت مورد استفاده قرار گیرند و به بیمار آموزش داده می‌شود که چگونه واکنش پانیک خود را متوقف کند و چگونه کنترل احساسات خود را دوباره به دست آورد. در حالی که قرار گرفتن واقعی در ارتفاعات نیز درمانی برای هراس از ارتفاع است، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که واقعیت مجازی ممکن است به همان اندازه مؤثر باشد. واقعیت مجازی هم در هزینه و هم در زمان صرفه‌جویی می‌کند، اگرچه در همه جا به آسانی در دسترس نیست. با این حال، با کاهش قیمت تجهیزات واقعیت مجازی، دسترسی به این شکل از درمان با گذشت زمان آسان‌تر می‌شود.

در مورد داروها، گاهی اوقات می توان از مسدود کننده های بتا یا آرام بخش ها برای تسکین کوتاه مدت استفاده کرد زیرا می توانند وحشت و اضطراب را تسکین دهند. این دارو، دی سیکلوسرین، از سال 2008 در آزمایشات بالینی برای اختلال اضطراب مورد مطالعه قرار گرفته است و برخی تحقیقات نشان می دهد که استفاده از دی سیکلوسرین با CBT ممکن است نتایج بهتری نسبت به دارو یا CBT به تنهایی یا همراه با آن داشته باشد.

چگونه ترس از ارتفاع را از بین ببریم؟

یادگیری خود را افزایش دهید. در مورد ترس از ارتفاع خود را آموزش دهید و به گزینه های درمانی که می تواند به شما در مدیریت ترس از ارتفاع کمک کند، نگاه کنید. آکروفوبیا با سایر فوبیاها متفاوت است زیرا اگر در مکانی مرتفع دچار حمله پانیک شوید، ممکن است حرکتی ناامن انجام دهید که در واقع می تواند خطرناک باشد. بنابراین مطمئن شوید که برای آکروفوبیا خود تحت درمان قرار دارید، به خصوص اگر قرار گرفتن در مکان های مرتفع بخشی از زندگی شما باشد.

آرام باشید! تکنیک‌های تمدد اعصاب، از جمله مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق و آرام‌سازی پیشرونده عضلانی ممکن است به فرد کمک کند تا با استرس و اضطراب کنار بیاید. انجام ورزش منظم نیز ممکن است در درمان آکروفوبیا شما مفید باشد.

دریافت پشتیبانی. در مورد داروهای مصرفی خود با پزشک تان صحبت کنید. درمان ها ممکن است برای شما کمک کننده باشند. اگر پزشک عمومی شما با ترس از ارتفاع آشنا نیست، برای ارجاع به یک متخصص سلامت روان که می تواند کمک کند، بخواهید. از این که دوستان و خانواده خود را در مورد ترس از ارتفاع خود مطلع کنید، خجالت نکشید و برای درمان از آنها حمایت کنید. به یاد داشته باشید، شما تنها نیستید. با کمک و حمایت، می توانید فوبیای ارتفاع خود را مدیریت کنید و به زندگی خود ادامه دهید.

منبع

چنانچه ترس از ارتفاع برای تان آزار دهنده شده، می توانید با روانشناس و روانپزشکان این موضوع را در میان بگذارید. متخصصین روانشناسی طبینجا پاسخگوی سوالات شما به صورت آنلاین هستند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید