ترشحات پستان نشانه چیست؟

0
16,482
ترشحات پستان

پستان بزرگترین غده در بدن بوده که بیشترین نقش و اهمیت آنها در دوران شیردهی می باشد. تا قبل از سن بلوغ ساختار پستان‌ها در دختران و پسران یکسان هست. حوالی سن بلوغ به دنبال شروع ترشح هورمون های جنسی، غدد پستانی و مجاری آن شروع به رشد می کند. سن شروع رشد پستان ها حدود ده الی سیزده سالگی بوده و این به معنای آغاز بلوغ هست. در حدود ۸۰ درصد موارد، بزرگ شدن سینه ها اولین نشانه بلوغ هست.

نقش ژنتیک در سن بلوغ

علاوه بر هورمون‌ها، ژنتیک نقش مهمی در سن شروع بلوغ دارد. برخی مطالعات نیز حاکی از نقش محیط نظیر آب و هوا، تغذیه و..در بلوغ می‌باشد.

ساختار پستان زنان

ساختار پستان شامل غدد شیری و مجاری آنها بوده که در لابه لای آنها بافت همبند قرار میگیرد. کلاژن و الاستین و چربی در بافت همبند وجود دارد. تا قبل از سن بلوغ ساختار پستان ها در هر دو جنس مذکر و مونث یکسان هست. در دوران بلوغ تعداد غدد و مجاری شیری افزایش پیدا میکند. در زنان در دوران شیردهی تعداد مجاری و غدد شیری افزایش پیدا میکند به طوریکه تعداد این مجاری در زنان شیرده حدود سه برابر سایر زنان می باشد. غدد شیری از طریق مجاری شیری به نوک پستان باز شده و شیر به بیرون بدن راه پیدا میکند. هر نوع ترشح از پستان در خارج از سن باروری غیر طبیعی بوده و نیازمند بررسی می باشد.

ترشحات پستان مردان

در مردان نیز تقریبا ترشحات پستانی در اکثر مواقع مطرح کننده وجود مشکل و بیماری می باشد. ترشحات پستان میتواند خونی، شفاف و یا چرکی باشد و از نظر قوام هم رقیق و یا حالت خمیری داشته باشد.

شایعترین علت ترشح پستانی

شایعترین علت ترشح پستانی پامیلوما داخل مجاری شیری می باشد که در موارد پیشرفته میتواند سبب ترشح غلیظ و حتی خونی از مجاری شیری شوند. پاپیلوما بدخیم نمی باشد و پاتولوژی آن با کنسر متفاوت هست. در زنان سن یائسگی و حوالی آن، مجاری شیری به دنبال انسداد و التهاب، دچار اتساع مجاری شیری می شوند. این حالت میتواند همراه خروج ترشحات از نوک پستان شود.

تغییرات فیبروکیستیک پستان

تغییرات فیبروکیستیک پستانی با ایجاد بافت فیبروز و اتساع کیستیک در ساختار پستان ها همراه هست. این افراد عمدتا درد پستانی داشته و از خارش پستان ها به ویژه آرئول (قسمت قهوه ای رنگ پستان) رنج می برند. این افراد ترشحات شفاف و زرد مایل به سبز دارند.

اختلال گالاکتوره

تومورهای بدخیم و ضایعات خوش خیم غده هیپوفیز، سبب افزایش ترشح هورمون پرولاکتین (هورمون ترشح کننده شیر) می شوند. این هورمون با تاثیری که روی غدد شیری میگذارد سبب ترشح شیر میشود که این اختلال گالاکتوره نام دارد. گالاکتوره علاوه بر تومور های هیپوفیز، میتواند در جریان برخی بیماری ها نظیر کم کاری تیروئید و یا در مصرف برخی داروها دیده شود. داروهای هورمونی و برخی مواد مخدر گروه آمفتامین ها از این دسته هستند.

ماستیت

گاهی اوقات ترشحات پستان می تواند ناشی از عفونت و التهاب بافت پستان (ماستیت) باشد. در این مواقع پستان ها دچار قرمزی و گرمی شده و معمولا در لمس درد ناک هستند و ترشحات پستانی عموما چرکی هستند. کارسینوم مجاری شیری و سایر بدخیمی های پستان علت دیگر ترشح پستانی هستند‌. در چنین مواقعی معمولا یک توده بدون درد در پستان ها لمس می شود و فرد به طور اتفاقی توسط خود ش و یا حین معاینه پزشک متوجه وجود آن میشود. گاهی اوقات ترشحات پستانی اولین تظاهر بدخیمی های پستانی می باشد. بدخیمی ها علت رایج ترشحات پستانی نیستند اما با توجه به شیوع بالا و رو به افزایش کنسر پستان در خانم ها، لازم هست هر گونه ترشح پستانی در خارج از دوران بارداری، جدی گرفته شود و علت آن مورد بررسی قرار گیرد.

تشخیص زودرس سرطان پستان

ماموگرافی تصویری رادیوگرافی بوده و قابلیت این را دارد که سال ها قبل از بروز علائم بالینی، به تشخیص زودرس کنسر پستان برسد. تمامی زنان بالاتر از ۴۰ سال لازم هست هر دوسال یکبار ماموگرافی شوند و در صورتی که سابقا ابتلا یکی از اعضای خانواده درجه اول را بدهند، بهتر هست از سن ۳۵ سالگی سالانه تحت ماموگرافی قرار گیرند.

بعضی از بیماران مبتلا به سرطان پستان نیاز به جراحی و تخلیه سینه دارند. بعد از آن می‌توان با استفاده از پروتز سینه جای بافت از دست رفته را پرکرد. برای مطالعه بیشتر در این مورد مقاله بهترین دکتر پروتز سینه را مطالعه کنید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه نوبت دهی پزشکی طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید