ترک های قرمز روی پوست نشانه چیست؟

0
28,302
ترک های قرمز

ترک‌های قرمز، رگه‌های طولانی و نازکی هستند که روی سطح پوست ایجاد می‌شوند. آنها ابتدا به رنگ قرمز یا بنفش دیده می شوند و سپس به رنگ سفید نقره ای محو می گردند. این ترک های پوستی به ویژه در دوران بارداری، بلوغ یا به دنبال افزایش وزن سریع از شیوع بیشتری برخوردارند. اگر چه احتمال ایجاد ترک های روی پوست در زنان شایع تر است اما این شرایط می تواند مردان را نیز درگیر کند.

علت ایجاد ترک های قرمز پوستی

ترک های پوستی که با عناوین مختلفی مانند استریا و استرچ مارک نیز شناخته می شود به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهند.

ترک‌های پوستی زمانی ایجاد می‌شوند که پوست در نتیجه رشد ناگهانی یا افزایش وزن به سرعت کشیده شود. این حالت باعث پارگی لایه میانی پوست یا درم گردیده و به لایه‌های عمیق‌تر پوست اجازه می‌دهد تا خود را نشان دهند و بدین ترتیب علائم کشیدگی را ایجاد می کنند.

درم حاوی الیافی است که به پوست شما اجازه می دهد تا با رشد بدن شما کشیده شود. رشد سریع می تواند باعث کشیدگی بیش از حد پوست و شکستن الیاف های آن شود. پارگی‌های درم به رگ‌های خونی زیرین اجازه می‌دهد تا خود را نشان دهند، به همین دلیل است که علائم کشش معمولاً زمانی که ظاهر می‌شوند به رنگ قرمز یا بنفش دیده می شوند.

هنگامی که رگ‌های خونی در نهایت منقبض می‌شوند، کوچک‌تر شده و چربی کم‌رنگ زیر پوستتان نمایان می‌شود و علائم کشیدگی شما به رنگ سفید نقره‌ای تغییر می‌کنند.

مناطقی که در آن علائم ترک پوستی رخ می دهد

ترک‌های پوستی ممکن است در هر جایی که پوست کشیده شده ایجاد شود. استریاها معمولاً روی مناطقی که چربی در آن ذخیره شده تأثیر می گذارند، مانند:

  • شکم
  • سینه ها
  • بازوهای بالایی
  • باسن
  • ران
  • شانه ها (در بدنسازان)
  • گاهی اوقات ترک های قرمز روی پوست در ناحیه پشت ایجاد می شوند، به ویژه در پسران نوجوان.

زمانی که علائم استریا رخ می دهد

علائم کشش اغلب در زمان های زیر رخ می دهد:

  • در دوران بارداری
  • پس از افزایش وزن سریع
  • در دوران بلوغ
  • اگر سابقه خانوادگی ترک‌های پوستی دارید
  • اگر یک بیماری زمینه ای مانند سندرم کوشینگ یا سندرم مارفان دارید.
  • پس از مصرف طولانی یا نامناسب داروهای کورتیکواستروئیدی

درمان ترک های قرمز پوستی

بیشتر ترک‌های پوستی چندان قابل توجه نیستند و به مرور زمان محو می‌شوند. اگر علائم ناخوشایند استریا دارید، یا اگر ناحیه بزرگی از بدن شما را تحت تاثیر قرار داده اند، گزینه های درمانی در دسترسی بدین منظور وجود دارند. با این حال، شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد این درمان ها موثر هستند.

جلوگیری از ترک های پوستی

همیشه نمی توان از ترک های پوستی جلوگیری کرد برای مثال، اغلب در دوران بارداری رخ می دهد. با این حال، اعمالی وجود دارد که می توانید برای کمک به کاهش احتمال ابتلا به ترک های پوستی انجام دهید.

وزن و رژیم غذایی

علائم ترک های قرمز روی پوست اغلب به دلیل افزایش سریع وزن در یک دوره زمانی کوتاه ایجاد می شود. اجتناب از افزایش سریع وزن و کاهش وزن می تواند به جلوگیری از ترک های پوستی کمک کند.
اگر نیاز به کاهش وزن دارید، باید این کار را به آرامی انجام دهید:

  • مصرف یک رژیم غذایی سالم و متعادل
  • ورزش منظم

مهم است که رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی باشد، به ویژه:

  • ویتامین E
  • ویتامین C
  • روی و سیلیکون
  • این ویتامین ها و مواد معدنی به حفظ سلامت پوست شما کمک می کنند.

شاخص توده بدنی (BMI) معیاری است که اکثر افراد می توانند برای بررسی اینکه آیا وزن آنها نسبت به قد و هیکلشان سالم است یا خیر استفاده کنند. برای بیشتر بزرگسالان این عدد مابین 18/5 تا 25 سالم در نظر گرفته می شود.

برخی از مردم معتقدند مرطوب کردن به جلوگیری یا به حداقل رساندن علائم کشش کمک می کند. اگرچه این روش ها ممکن است برای تسکین علائم استریای جدید مفید باشند، زیرا ممکن است با درد یا خارش همراه باشند. گزینه های مرطوب کننده طبیعی برای ترک های پوستی عبارتند از: کره کاکائو، روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن کرچک، آلوئه ورا.

برخی از کرم‌ها، ژل‌ها و لوسیون‌ها ظاهراً علائم کشش را محو می‌کنند. شواهد کمی برای حمایت از این ادعا وجود دارد زیرا محصولات موضعی به اندازه کافی عمیق نفوذ نمی کنند تا به درم پوست جایی که پارگی در آن رخ داده برسند. با این حال، درمان های موضعی ممکن است به تسکین خارش و درد مرتبط با ترک های پوستی کمک کند.

از لیزرهای ویژه می توان برای کاهش ظاهر ترک ها استفاده کرد، اما نمی توان آنها را به طور کامل از بین برد.
مقدار زیادی از پوست شل و ترک های پوستی را می توان با یک روش جراحی که به نام تامی تاک (یا ابدومینوپلاستی) شناخته می شود، از بین برد. با این حال این روش معمولاً توصیه نمی شود و فقط در موارد کاهش وزن بسیار شدید استفاده می شوند.

دوران بارداری

علائم ترک های قرمز بارداری معمولاً به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می شود که روی پوست شما تأثیر می گذارد. افزایش مداوم وزن بارداری ممکن است در به حداقل رساندن اثر ترک‌های پوستی کمک کند.
در دوران بارداری، افزایش وزن در مدت زمان نسبتاً کوتاهی طبیعی است. با این حال، حتی اگر منتظر دوقلو یا سه قلو هستید، نیازی به خوردن برای دو نفر ندارید.
اگر دوران بارداری خود را سپری می کنید، نیازی به رژیم غذایی خاصی ندارید، اما باید هر روز غذاهای متنوعی بخورید تا تعادل مناسبی از مواد مغذی برای خود و کودکتان داشته باشید.

برخی افراد داشتن ترک های پوستی را ناراحت کننده می دانند. اگر علائم ترک های سفید پوستی دارید و از این بابت افسرده هستید یا چنانچه این شرایط بر فعالیت های روزانه شما تأثیر می گذارد، بهتر این موضوع را با پزشک عمومی خود در میان بگذارید.

منبع

شما می توانید در این باره با متخصصین پوست طبینجا بصورت آنلاین مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید