تست شنوایی یا شنوایی سنجی چیست؟

0
5,343
473103.jpeg alt_text
473103.jpeg caption

 شنوایی سنجی، روشی بدون درد، غیر تهاجمی است که توانایی فرد را در شنیدن صداهای مختلف و در  فرکانس های متفاوت اندازه گیری می کند. بیمارانی که توموری در گوش یا اطراف آن دارند یا دچار آسیب یا ضربه به نواحی اطراف گوش شده اند و یا افرادی که در مکان های پر سرو صدا اشتغال دارند ممکن است تحت آزمایش ادیومتری قرار بگیرند . همچنین برای ارزیابی نیاز به سمعک یا جراحی از اودیومتری یا شنوایی سنجی استفاده می شود.

تست شنوایی چگونه انجام می شود؟

گوش های ما سه قسمت مجزا دارد: گوش بیرونی، میانی و داخلی. در صورتی که گوش داخلی و  اعصاب گوش آسیب ببینند باعث کاهش شنوایی حسی -عصبی و در صورتی که گوش میانی و یا بیرونی آسیب ببیند باعث کاهش شنوایی هدایتی می شود.  تست های شنوایی سنجی می توانند تشخیص دهند که کاهش شنوایی فرد از نوع کاهش  شنوایی حسی عصبی و یا کاهش شنوایی هدایتی می باشد. تست شنوایی سنجی خالص حداقل و حداکثر فرکانسی از صوت که  که شخص می تواند بشنود تعیین می کند. در حین انجام تست، شما باید گوشهای خود را بپوشید و طیف وسیعی از صداها را بطور همزمان گوش دهید. بلندی صدا در دسی بل (dB) اندازه گیری می شود. نجوا حدود 20 دسی بل، موسیقی با صدای بلند 80-120 دسی بل، و یک موتور جت نیز در حدود 180 دسی بل است. صدا در فرکانس ها (هرتز) اندازه گیری می شود. دامنه شنوایی طبیعی 250-8000 هرتز در 25 دسی بل یا کمتر است. آزمون تشخیص کلمه  توانایی فرد را در درک گفتار از سر و صدای پیش زمینه ارزیابی می کند. اگرتشخیص کلمه شما ضعیف باشد ، ممکن است گفتار نامفهوم باشد. 

تست تمپانومتری

تست تمپانومتری مشکلاتی از جمله تجمع مایعات و  موم در کانال گوش، پرده گوش سوراخ شده، آسیب استخوانچه های گوش میانی و  یا تومورهای گوش میانی را تشخیص می دهد.  آزمایش رفلکس آکوستیک اعصاب جمجمه و ساقه مغز را ارزیابی می کند. نمودار شنوایی سنجی  میزان شنوایی فرکانس های مختلف صوت را در هر دو گوش ترسیم می کند. تست های شنوایی سنجی در یک اتاق صوتی بی صدا انجام می شود. هدفون روی سر شما قرار می گیرد. از شما خواسته می شود که  بنشینید و صحبت نکنید. هدفون به دستگاهی متصل می شود که لحن و صداهای مختلف صوت را به گوش شما، هر بار یک گوش، منتقل می کند. متخصص شنوایی از شما می خواهد که وقتی صدایی را می شنوید، دست خود را بالا ببرید. به عنوان مثال، اگر با گوش چپ خود صدایی می شنوید، دست چپ خود را بلند کنید. اگر صدایی را با گوش راست خود می شنوید، دست راست خود را بلند کنید. در برخی از امکانات، ممکن است از شما خواسته شود که یک دکمه را فشار دهید یا علامت دیگری را مبنی بر اینکه صدا را تشخیص داده اید، تهیه کنید. شنوایی شناسی هر لحظه را با کمترین میزان ممکن فرکانس صوت  که شما قادر به شنیدن آن هستید ثبت می کند. قبل یا بعد از تست شنوایی عمومی، از دیاپازون ها برای انجام تست های رینه و وبر استفاده می شود که برای تشخیص اختلات هدایتی و حسی عصبی گوش هستند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا از متخصص گوش وحلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید