تغذیه کودکان در ماه رمضان

0
1,164
233813.jpeg alt_text
233813.jpeg caption

ماه رمضان آغاز شده و برای بسیاری از کودکان زمان تجربه جدید روزه گرفتن خواهد بود. 

چه سنی بهترین زمان مناسب برای روزه گرفتن در کودکان است ؟

از زمان سن بلوغ از کودکان خواسته میشود که روزه بگیرند و این امر برای کودکان مضر نیست. روزه قبل از این سن در کودکان بسته به وضعیت کلی سلامت، تعذیه و رفتار انها به صورت متفاوت تحمل میشود.  روزه قبل از سن 7 یا 8 سالگی توصیه نمی شود. 

علایم کم ابی در کودکان 

از دست دادن اب بدن یکی از فاکتورهای مهم قابل بررسی در ماه رمضان در کودکان است.  سطوح بالا و مضر از دست دادن اب میتواند در کودکان اتفاق بیفتد.  بخصوص اگر قبل از شروع روزه داری به خوبی آب مصرف نکرده باشد که میتواند با فعالیت در طول روز و شرایط بد آب و هوایی بدتر شود. اگر حجم ادرار کودک کم شده یا ادرار ندارد، گیج و خواب آلود است یا بخاطر کم ابی دچار سنکوپ و سیاهی رفتن چشم ها میشود، جهت رساندن اب به بدن کودک باید روزه شکسته شود. توصیه میشود بین افطار تا سحر بطور متوسط 8 لیوان آب و مایعات مصرف شود، اگرچه کودک در زمان افطار نباید زیادی آب بنوشد. بهتر است که یک تا دو فنجان مایعات هر دو تا سه ساعت بنوشند.  سایر مایعات مناسب برای بدن شامل اب میوه های فاقد شکر، شیر ،دوغ و سوپ هست ولی انهارا به یک فنجان در روز محدود کنید زیرا باعث ایجاد کالری اضافه می شوند. 

نکات برنامه غذایی کودکان در ماه رمضان

مهمترین نکته هایی که باید در برنامه غذایی کودکان در ماه رمضان درنظر گرفته شود:

اگرچه رژیم غذایی کودک در ماه رمضان ممکن است حاوی غذای کمتری نسبت به میزان تغذیه نرمال کودک داشته باشد، اگر بطور کافی متعادلسازی شده باشد میتواند کودک را در طول ماه رمضان سالم و فعال نگه دارد. رژیم باید ساده باشد و نباید خیلی با رژیم سال کودک متفاوت باشد و شامل غذاها از انواع دسته غذایی اصلی و لبنیات باشد.  وعده های غذایی را به سه دسته افطار، نیمه شب و سحر تقسیم کنید.  کربوهیدرات های پیچیده منابع غذایی مهمی هستند که باعث آزاد سازی انرژی به آرامی در طول ساعت های طولانی روزه داری خواهند شد. انها در غذاهایی مثل جو، گندم، جو دوسر، ارزن، سمولینا، لوبیا، عدس، تمام غذاهای حاوی برنج و ارد برنج،  یافت می شوند که باید در رژیم غایی ماه رمضان وجود داشته باشند.  حالت مشابه برای غذاهای با فیبر بالا نیز وجود دارد که در طول روز به اهستگی هضم می شوند و شامل سبوس، غلات، بذر و دانه های گندم، سیب زمینی با پوست روی ان، سبزیجاتی از جمله لوبیا سبز و تقریبا تمام میوه ها شامل زردالو، الو و انجیر می شود. 

چگونه میتوانیم کودکان را در داشتن تغذیه سالم در ماه رمضان کمک کنیم؟

1. شروع تدریجی :

برای شروع روزه های کله گنجشگی در طول روز اغار کنید و اجازه دهید برای مثال از صبحانه تا ناهار روزه باشند و به تدریج طول مدت روزه داری را افزایش دهید، بنابراین به مرور که بزرگتر می شوند میتوانند به این اتفاق عادت کنند. 

2. جایزه:

یک جایزه ملموس برای تلاش انها جهت روزه داری در ماه رمضان میتواند موجب تقویت روح و تشویق انها شود. 

سعی کنید جدولی اماده کنید و از برچسب برای مشخص کردن روزهایی که کودکان روزه هستند استفاده کنید. 

3. حواس پرتی:

بچه ها را برای روزه ماندن در تمام طول روز اجبار نکنید زیرا انها هیچ اجباری برای انجام این فریضه به اجبار ندارند. سعی کنید حواس بچه هارا پرت کنید بخصوص ساعات نزدیک اذان مغرب و افطار که بوی غذاها ممکن است انها را وسوسه کند. 

4. تعذیه خردمندانه کودک:

ممکن است والدین کودک را با دادن وعده های عذایی دلخواهش تشویق کنند تا روزه بگیرند ولی این کار ممکن است بیشتر برای کودک مضر باشد تا مفید.  غذاهای زیاد چرب یا شیرین به بهبود سلامت کودک در ماه رمضان کمک نخواهد کرد. هدفتون تهیه وعده های غذایی متعادل برای فراهم کردن انرژی ماندگار طولانی مدت برای کودکان روزه دار باشد و بخاطر داشته باشید که سهم انها از نوشیدنی هایی شیرین و کافیین دار را کنترل کنید. 

5. تغییر عادات کودکان:

سعی کنید عادات و فعالیت های روزانه کودکانتان را تغییر دهید تا بیشتر با اسلام اشنا شوند.کودکان را تشویق کنید تا داستان های اسلامی و قرانی را گوش دهند.

6. گروه:

سعی کنید کودکانتان را به گروه های دوستانه که در انهت بچه های دیگر و دوستانشان هم روزه دار هستند ببرید. این اقدام باعث تقویت اراده و تشویق یکدیگر به انجام روزه داری میشود. 

*گزینه های غذایی ضروری که هرکودک برای سحر باید داشته باشد:

در وعده های سحر پروتیین بیشتری مصرف کنید برای مثال پنیر کم چرب، بادام زمینی، کره، ماست کم چرب یا شیر. 

در وعده های سحر غذاهایی با هضم اهسته مصرف کنید مثل پنیر، ماست، عدس، شوربای ارد جو، غلات، حبوبات، میوه های خشک ، کره بادام زمینی و گوشت میزان مصرف فیبر را در سحر افزایش دهید برای مثال نان گندم، سبزیجات سالاد و میوه خشک مصرف کنید. 

کودک روزه دار چه غذاهایی را نباید مصرف کند ؟

فست فودهای سنگین که حاوی کربوهیدرات تصفیه شده به فرم های شکر، ارد سفید و …است، همچنین غذاهای خیلی چرب (کیک، بیسکوییت، شکلات و ابنبات). بهتره نوشیدنی های حاوی کافیین شامل چای، قهوه و کولا نیز کمتر استفاده شود.  غذاهای سرخ شده استفاده نشود. مصرف شیرینیجات مثل ژله، عسل، فرنی، و نوشیدنی های شیرین کمتر شود زیرا مصرف شیرینیجات برای مدت طولانی گرسنگی را برطرف نمیکند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودکان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید