تغییرات جسمی، روحی و تغییر صدای زنان در دوران قاعدگی

0
13,670
441619.jpeg alt_text
441619.jpeg caption

بدن زنان، هر ماه خود را برای بارداری آماده می کند، در صورتی که بارداری صورت نگیرد، دیواره رحم ریزش پیدا کرده و بافت های ریزشی همراه با خون از بدن خارج می شود؛ که به آن سیکل قاعدگی گفته می شود. یک سیکل قاعدگی نرمال می تواند بین 23 تا 35 روز باشد، اما به طور معمول، سیکل قاعدگی نرمال 28 روزه در نظر گرفته می شود. در ادامه به بررسی وضعیت بدنی و نوسانات خلقی در یک سیکل قاعدگی پرداخته شده است:

روز اول تا هفتم

این هفته، هفته بدی برای بدن و هفته خوبی برای مغز است. روز اول دوره قاعدگی شروع شده و به دلیل بالا بودن میزان پروستاگلاندین ها، ممکن است فرد دچار اسهال شود. همچنین ممکن است بیماری افراد مبتلا به آسم و میگرن، تشدید شود. با نزدیک شدن به روز ششم، مرحله ی فولیکولی شروع شده و فرد روزهای آرامی را تجربه می کند. این روزها، برای انجام کارهایی که به خلاقیت و ابتکار نیاز دارند، فوق العاده است. همچنین در این دوره، به دلیل کم بودن میزان استروژن، میل جنسی زنان پایین است و دیر تحریک می شوند.

روز هشتم تا چهاردهم

این هفته، هفتة لذت بخشی برای زنان است. علاوه بر اینکه هفتة خوبی برای اقدام جهت بارداری است، زنان از نظر خلق و خو و رابطه جنسی هفته بسیار خوبی را تجربه می کنند. در این هفته بدن خود را برای تخمک گذاری آماده کرده و میزان استروژن به تدریج افزایش پیدا می کند. تغییر رنگ ترشحات واژن، از زرد به ترشحات سفید شفاف مانند سفیده تخم مرغ، نشان دهنده تخمک گذاری است. روز چهاردهم (روز تخمک گذاری)، زنان پرحوصله تر شده و اعصابی آرام تر خواهند داشت.

روز پانزدهم تا بیست و یکم

در این هفته، زنان دچار جوش و لک های پوستی می شوند. اما در اواسط این هفته، بالا رفتن میزان پروژسترون، باعث خوشحالی و خوش بینی ناگهانی زنان می شود.

روز بیست و دوم تا بیست و هشتم

در این هفته، میزان پروژسترون به بالاترین میزان خود رسیده است و زنان ممکن است دچار علائم قبل از قاعدگی مانند درد سینه، سردرد و غیره شوند. علاوه بر این، در این هفته، به دلیل ترشح میزان کمی هورمون تستوسترون، ممکن است دچار تند شدن بوی عرق و یا زیاد شدن موهای صورت شوند. همچنین در این هفته زنان دچار احساس افسردگی می شوند. اشتهایشان افزایش پیدا می کند. و به دلیل بالا بودن حرارت بدن، کالری بیشتری می سوزانند. ترشح تستوسترون، باعث آرام شدن و جذاب شدن صدای زنان، در این هفته می شود.

روز بیست و هشتم ممکن است زنان دچار علائمی مانند باد کردن شکم، کم خوابی و سردرد شوند که نشان دهنده شروع دوره قاعدگی آنهاست. در هر سیکل قاعدگی ارگان های مختلفی از بدن دخیل هستند، مانند: مغز، هیپوفیز، رحم و گردن رحم، تخمدان ها، لوله های فالوپ و واژن. با تغییر سطح هورمون های جنسی مانند: استروژن و پروژسترون، که توسط تخمدان ها تولید می شوند، و هورمون های LH و FSH، که توسط هیپوفیز تولید می شوند، مراحل مختلف سیکل قاعدگی ایجاد می شود.

بالا رفتن سطح استروژن در نیمه اول سیکل قاعدگی، باعث رشد سلول های رحم می شود و در پاسخ به FSH، یک تخمک در تخمدان شروع به رشد کرده و حدوداً روز 14 سیکل، در پاسخ به LH، از تخمدان جدا شده و از طریق لوله های فالوپ، به سمت رحم حرکت می کند؛ به این مرحله تخمک گذاری گفته می شود.

در نیمه دوم سیکل، تخمک در لوله های فالوپ قرار دارد، و بالا رفتن سطح پروژسترون باعث آماده شدن رحم برای بارداری می شود. اگر در این مرحله تخمک بارور شود، بارداری صورت می گیرد، در غیر این صورت تخمک از بین می رود و به دلیل کاهش سطح استروژن و پروژسترون، بافت داخلی رحم ریزش پیدا می کند و همراه با خون از بدن خارج می شود. قاعدگی، عادت ماهانه، پریود، منس یا حیض، نام هایی هستند که به این خونریزی دوره ای رحم اشاره دارند. این دوره می تواند 3 تا 7 روز به طول انجامد و در هر یک از این روزها رنگ خون قاعدگی نیز تغییراتی را به خود می گیرد.

تغییرات سطح هورمون ها

تغییرات سطح هورمون ها در این دوره، باعث ایجاد تغییرات جسمی و روحی در زنان می شود و ممکن است باعث ایجاد احساس افسردگی یا خوشحالی، خستگی یا پرانرژی بودن، بی میلی به رابطه جنسی و یا شهوتی شدن زنان شود. به عبارت دیگر، تغییرات جسمی زنان در این دوره، معمولاً 10-14 روز قبل از شروع پریود، مشاهده می شود، که شامل: بالا رفتن وزن، احساس ضعف و خستگی، بزرگ شدن و حساس شدن سینه ها، سردرد، حالت تهوع و غیره است. تغییرات روحی در این دوره نیز شامل: احساس افسردگی و ناامیدی، کم تحمل شدن، بی حوصله بودن، احساس دلشوره و نگرانی و غیره است.

طبق تحقیقات صورت گرفته، وضعیت روانشناختی زنان و دختران، 4 روز قبل و بعد از پریود، بسیار نامساعدتر و بی ثبات تر از سایر زمان ها است. علاوه بر این، در این دوره به دلیل حفظ شدن سطح مایعات بدن، تغییراتی روی صدای زنان ایجاد می شود. طبق تحقیقات صورت گرفته، تغییرات سطح هورمون ها باعث تغییر در میزان کشش تارهای صوتی شده و باعث می شود در این دوره صدای زنان ضخیم تر و خشن تر به نظر برسد. افزایش تن صدا در هفته اول بعد از دوران قاعدگی رخ داده و در هفته دوم و نزدیک به تخمک گذاری، صدای زنان جذابیت خاصی پیدا می کند. بعد از مرحله تخمک گذاری، به دلیل کاهش استروژن و بالا رفتن سطح پروژسترون، صدا یکنواخت تر به نظر می رسد.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید