علل ایجاد لکه های پوستی

0
3,242
96636.jpeg alt_text
96636.jpeg caption

رنگ پوست توسط سلول های رنگ ساز ملانوسیت ساخته می شوند، یکسری از عوامل خارجی روی این سلول ها تاثیر می گذارد و در نتیجه باعث افزایش این سلول ها یا از بین رفتن آنها و تغییر در تولید مواد رنگی می شوند. لکه شامل کک و مک، لکه های حاملگی یا ملاسما، پسوریازیس، لکه های سفید می باشند. لکه های ایجاد شده در دوران بارداری هم بصورت عمقی و هم سطحی وجود دارند. این لکه ها روی صورت و بازوها نمایان می شوند. سه علت ژنتیک هورمون ها و نور افتاب در بروز و تشدید لکه های پوستی دخیل هستند. البته در ملاسما یا همان لکهای دوران بارداری، نقش عوامل هورمونی بارزتر است. لکهای حاملگی معمولا به درمان دیر جواب می دهند و درمان قطعی ندارد، اما استفاده از کرم های لایه بردار با تجویز پزشک کمک کننده است. همچنین این افراد باید به طور مداوم از کرمهای ضدافتاب استفاده کنند. 

بیماری پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس

در بیماری پسوریازیس چرخه زندگی سلول های پوستی تغییر می کند. بخش سطحی پوست به سرعت شروع به ساخت سلول های پوستی می کند در نتیجه سبب ایجاد پلاکهای ضخیم، خارش دار، خشک و قرمز در جاهایی که صدمه وارد شده می شود که گاهی اوقات دردناک هم هستند. بیماری پسوریازیس بیماری مسرس نیست و بیشتر در ناحیه ارنج، زانو، ساعد ها و نواحی تحت فشار مشاهده می شود. لکهای پوستی این بیماری درمان خاصی ندارد. یک سری از لکها در سن بلوغ، به دلیل افزایش استروژن و پروژسترون در بدن ایجاد می شود. نور خورشید نیز به دلیل داشتن اشعه ماورا بنفش سبب ایجاد لکهای پوستی می شود. همچنین نور افتاب از عوامل موثر در سرطان زایی و ایجاد چین و چروک و پیری زود رس پوست می شود.

لکه های سفید یک بیماری است که عواملی مثل وراثت، پدیده خودایمنی و در نتیجه از بین بردن سلول های خودی سبب بروز این بیماری هستند، شایان ذکر است این نوع لکها بیشتر در قسمت تیره پوست ایجاد می شود. 

خال چیست؟

برداشتن خال

خال جز یکی دیگر از لکه های پوستی به شمار می آیند، وقتی سلول های رنگ ساز بصورت چندتایی کنر یکدیگر قرار می گیرند، خال نامیده می شود. خال بصورت سطحی و هم بصورت عمقی وجود دارد. خال های عمقی را می توان با انجام عمل جراحی برداشت، اما خال های سطحی را می توان به کمک لیزر درمانی برطرف کرد. خال هایی که به مروور زمان دچار درد و خارش می شوند خطرناک است و باید حتما به پزشک مراجعه کرد. همچنین خال های به رنگ سبز، ابی غیر طبیعی هستند. بهتر است برداشته شوند و برای بررسی به آزمایشگاه آسیب شناسی فرستاده شود.تیرگی دور چشم یک پدیده ای وراثتی است که در افرادی که پوست تیره دارند بیشتر ایجاد می شود و از طریق لیزر می توان بطور نسبی تیرگی دور چشم را روشن کرد.

شایان ذکر است کرم های آرایشی نیز ممکن است باعث بروز لکه پوستی شوند. اگر کرمهای آرایشی سبب بروز تغییر رنگ پوست یا ایجاد جوش، خارش پوست شوند ممکن است لکه های پوستی ایجاد کنند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین پوست و مو ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید