تغییرات خال نشان چیست؟

0
9,024
359456.jpeg alt_text
359456.jpeg caption

خال در هر شکلی ممکن است پررنگ و کمرنگ شود. خال هایی که هاله دار هستند به خصوص در صورتی که چند سال ممکن است از بین بروند روند شدن با یک حلقه سفید و کمرنگ اطراف خال آغاز می‌شود سپس به تدریج از بین می رود و یک محدوده رنگی کم رنگ را به جای می گذارد.

انواع خال

خالها در ظاهر و رنگ تنوع زیادی دارند به عنوان مثال ممکن است مشکی یا قهوه‌ای باشند اما به تدریج صورتی یا قرمز بشوند. بعضی از خال ها به صورت کامل گرد هستند در حالی که برخی دیگر غیر قرینه اند. بعضی از آن ها صاف و روی پوست و برخی از پوست آویزان بوده یا خال مو دار هستند. مهم این است که به شکل و تغییرات خال توجه کنید خال ها در دوران کودکی و نوجوانی رشد می کنند بسیاری از افراد ۱۰ تا ۴۰ خال در دوره جوانی در بدنشان دارند عقربه خالها بعد از گذراندن این دوران باید از نظر تغییرات به صورت جدی بررسی شود هرگونه تغییر در خال ممکن است نشانه که یک ملانوما یعنی نوعی سرطان پوست باشد. اگرچه خالی که در حال از بین رفتن است معمولاً مهم نیست اما بهتر است با پزشک مشورت کنید به خصوص اگر تغییراتی در خال و اندازه آن ایجاد شده به خصوص اگر  شامل این موارد است :

تغییر ظاهرخال، احساس درد هنگام لمس خال، خونریزی، خارش ،تورم

پزشکان  این موارد را هم در بررسی خال در نظر می گیرند:

غیر قرینه بودن خال، حاشیه، رنگ، قطر بخصوص اگر بزرگتر شود و تغییرات اندازه، حاشیه یا رنگ خال. معمولا درصورت وجود این تغییرات نیاز به بیوپسی از خال وجود دارد.

 

درمان تغییرات حالت خال

یک تکه کوچک از پوست که شامل خال می شود برداشته می شود و زیر میکروسکوپ از نظر وجود سلول‌های بدخیم بررسی می‌شود و اوقات ممکن است پزشک غدد لنفاوی را نیز معاینه کند به این علت که ممکن است بتوان به غدد لنفاوی اطراف ضایعه گسترش پیدا کرده باشد با دلم سردی دردناک یا بزرگ شده ممکن است نشانه‌ای از وجود برخی می باشد که حتماً باید به پزشک مراجعه کرد در برخی موارد  تصمیم می‌گیرد که به جای انجام بیوپسی صبر کند و مجددا چند هفته بعد فرد را ویزیت کند ممکن است یک عکس از خال گرفته شود و از شما درخواست شود که به تغییرات خال تا قرار ویزیت بعدی توجه کنید و اگر زودتر تغییر ایجاد شد به پزشک مراجعه کنید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید