تغییرات خوش خیم پروستات

0
1,560
90982.jpeg alt_text
90982.jpeg caption

پروستات غده ای به اندازه یک گردوست که در زیر مثانه قرار گرفته و مجرای خروجی ادرار (پیشابراه) را احاطه می کند. غده پروستات در موقع انزال منقبض می‌شود و ماده شیری رنگ قلیایی به مایع منی اضافه می‌کند. حالت ژلاتینی منی بعلت ترشحات غده پروستات است. ترشحات پروستات در انسان به‌طور تقریبی یک سوم حجم کلی مایع منی را شامل می شود. این مایع قلیایی، از اسپرم ها در محیط اسیدی واژن محافظت می کند. علاوه بر این میزان تحرک و باروری اسپرم ها را نیز افزایش می دهد. اندازه طبیعی غده پروستات از سن و ارث فرد تاثیر می گیرد و با افزایش سن اندازه آن افزایش می یابد. بطوریکه در سن بین ۲۵ تا ۳۰ سالگی  حدود ۲۰ سی سی بوده و در حدود سن ۵۰ سالگی حدود ۳۰  سی سی خواهد بود. بزرگی خوش خیم پروستات (BPH)، به تکثیر بیش از حد بافت طبیعی پروستات و در نتیجه افزایش سایز آن گفته می شود. این سلول های تکثیر یافته مشابه سلول های طبیعی بوده و بنابراین به آن بزرگی خوش خیم پروستات گفته می شود. BPH با سرطان پروستات متفاوت است.

علائم بزرگی خوش خیم پروستات

پروستات

از آنجایی که غده پروستات مجرای خروجی ادرار را احاطه کرده است، در نتیجه افزایش سایز این غده، به مجرای ادراری فشار وارد شده و خروج ادرار با مشکل مواجه می شود و فرد دچار علائم ادراری می شود. علائم ادراری شایع عبارتند از:

  • تکرر ادرار و یا احساس نیاز فوری به ادرار کردن
  • افزایش دفعات دفع ادرار در طول شب (در این حالت فرد چندین بار حین خواب برای دفع ادرار برخواسته و هر بار مقداری کمی ادرار می کند)  
  • اختلال در شروع دفع ادرار 
  •  ضعیف شدن جریان ادرار و یا قطع و وصل شدن جریان ادرار
  •  قطره قطره آمدن ادرار در انتهای ادرار
  •  زور زدن و فشار وارد کردن برای دفع  ادرار 
  •  تخلیه ناکامل مثانه و احساس باقی ماندن ادرار در مثانه
  • گاهی بسته شدن مجرای ادراری و عدم خروج کامل ادرار ممکن است منجر به عفونت ادراری و سوزش ادرار و تب شود.

عوارض بزرگی خوش خیم پروستات

در صورت عدم درمان مناسب، بزرگی پروستات منجر به عفونت های مکرر ادراری، ایجاد سنگ های مثانه و کلیه و در نهایت آسیب به کلیه ها می شود.

تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات

برای تشخیص معمولا سونوگرافی انجام می گردد. در سونوگرافی حجم پروستات و میزان ادرار باقی مانده در مثانه بعد از دفع ادرار تعیین می گردد. آزمایش خون نیز برای اندازه گیری آنتی ژن اختصاصی پروستات یعنی PSA در خواست می شود. در صورت شک به بدخیمی ممکن است نیاز به نمونه برداری از پروستات باشد.

درمان بزرگی خوش خیم پروستات 

  • درمان دارویی که داروهای تجویز می شود که باعث شل شدن عضلات صاف و باز شدن مجرای خروج ادرار و بهبود علایم بیمار میشود.
  •  درمان جراحی که به دو روش باز و یا بسته انجام می گیرد و در مواردی کاربرد دارد که پروستات بیش از حد بزرگ باشد و درمان دارویی پاسخ ندهد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین مجاری و ادرار ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید