تفاوت روانپزشک با متخصص مغز و اعصاب

0
19,606
586145.jpeg alt_text
586145.jpeg caption

یک دکتر روانپزشک، پزشکی است که حیطه تخصصی او مربوط به سلامت روان، فعالیت های بیولوژیکی سیستم مغزی و در صورت نیاز تجویز دارو برای درمان این وضعیت ها می باشد. باید به این نکته توجه داشت که روانپزشک و روانشناس اگر چه حوزه فعالیت یکسانی دارند ولی به معنای این نیست که مراجعه به هر یک به جای دیگری می تواند مشکلات شما را برطرف نماید. 

تفاوت روانپزشک با متخصص مغز و اعصاب

از آن جایی که روانپزشک و متخصص مغز و اعصاب هر دو پزشک در حوزه مغز و بیماری های آن هستند نباید این باور ایجاد شود که یک متخصص مغز و اعصاب می تواند بیماری های اعصاب و روان را نیز تحت درمان قرار دهد. یک متخصص مغز و اعصاب یا نورولوژیست می تواند بیماری های تاثیر گذار بر سیستم مغزی نخاعی مانند تشنج، انواع سردرد، انواع کمردرد، سکته مغزی و فلج اندام ها، بیماری های خود ایمنی مانند ام اس را درمان نماید. در حالی که برای درمان مشکلاتی از قبیل اضطراب های مزمن همراه با حملات پانیک و برخی مشکلات روان شناختی مانند افسردگی، اسکیزوفرنی نیاز به مراجعه به یک دکتر روانپزشک وجود خواهد داشت. 

چه زمانی به روانپزشک مراجعه کنیم؟

مسلما برخی از علائم مربوط به اختلالات روحی و روانی واضح تر بوده و خبر از وجود دلایل و بیماری های زمینه ای می دهند. برخی از علائمی که می توانند دلیل قانع کننده ای برای مراجعه شما به یک دکتر روانپزشک باشند عبارتند از:

داشتن توهم مانند شنیدن صدا یا لمس شدن

هذیان هایی مانند سوءظن مانند شک به خیانت همسر، احساس مورد جاسوسی قرار گرفتن

احساس کنترل شدن توسط عوامل خارجی و عدم تمرکز 

عدم علاقه به زندگی و وجود افکاری مانند خودکشی

احساس افسردگی شدید

احساس سرخوشی و شادمانی لحظه ای و به دنبال آن احساس نا امیدی 

تغییرات خلق و خویی شدید به مدت طولانی

مشکلات خواب مانند کابوس دیدن

عدم علاقه و انگیزه به فعالیت و ترک کردن کار

به روانپزشک چه بگوییم؟

بهتر است این موضوع را به خاطر داشته باشید که جلسات ویزیت شما توسط یک دکتر روانپزشک به مراتب کوتاهتر و با فاصله زمانی طولانی تری صورت خواهد گرفت چرا که حیطه فعالیتی متخصص روانپزشک، تجویز دارو براساس شرایط روحی و روانی فرد است و عمدتا خارج از حوزه مشاوره و روان درمانی می باشد. یک روانپزشک ممکن است قبل از اقدام به تشخیص بیماری سلامتی سایر ارگان ها را مورد بررسی قرار دهد. هر یک از مشکلات بدنی مانند عدم عملکرد مناسب غده تیروئید می توانند زمینه ساز بروز حالات عصبی و روانی در فرد باشند. با توجه به این مطالب سعی کنید با توجه به وضعیت خود مراجعه به دکتر روانپزشک و یا روانشناس را لحاظ کنید. با این حال اگر نسبت به شرایط خود اطلاع چندانی ندارید و نمی توانید انتخاب درستی داشته باشید، مراجعه به روانشناس و یا استفاده از ویزیت آنلاین را در اولویت خود قرار دهید. در صورتی که نیاز به اقدامات درمانی پیچیده تری مانند دارو درمانی برای شما وجود داشته باشد به احتمال زیاد به یک دکتر روانپزشک خوب ارجاع داده خواهید شد، پس نگران نباشید. 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص روانپزشک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید