راههای کنترل خشم در خانواده

0
3,662
508373.jpeg alt_text
508373.jpeg caption

سه راه برای ابراز خشم وجود دارد:

  • آن را به درون خود ریخته و سرکوب کنیم که منجر به نابودی و صدمات بسیار به روح و جسممان می گردد.
  • آن را فریاد زده و با خشونت سر دیگران خالی کنیم که منجر به نابودی و آسیب به دیگران و مخدوش گشتن روابط می گردد.
  • آن را پذیرفته و با کنترل و جهت دادن مثبت به آن، این انرژی عظیم را مهار کرده و در پیشبرد اهداف سازنده از آن سود بریم.
  •  معمولا ماندن در موقعیت و آموزش روش های خود کنترلی پیشنهاد می شود اما اگر انجام این کار برایتان مقدور نیست کاری که به آن مشغول هستید را رها کرده، محل را ترك کنید، قدري راه بروید و آنقدر خارج از مکان بمانید تا احساس خشم در شما برطرف شود.
  •  از قبل برای دور شدن از محل، میان خود و خانواده آمادگی ایجاد کنید. برای این کار در زمانی که همه چیز عادی است و هیچ کس خشمگین نیست، درباره فایده ایی که متوقف کردن عصبانیت و ترك محل به صورت موقت دارد، به توافق برسید. با هم قرار بگذارید که هر موقع یکی از طرفین جمله (من نیاز دارم در حال حاضر بیرون بروم) یا جملاتی از این قبیل را گفت، هر دوی شما برای مدتی از هم کناره بگیرید.در این باره حتما از قبل با هم قرار بگذارید که زمان جدا بودن چه مدت خواهد بود و سپس در پایان این مدت حتما دوباره به نزد هم برگردید.
  • شیوه حرف زدن با خود را در این لحظات کاملا عوض کنید. به جای اینکه با خود تکرار کنید که (چرا خشمگین هستید؟) به خود بگویید که این شما هستید که نوع عکس العمل و پاسخ خود را به موقعیتی که باعث عصبانیت شما شده انتخاب می کنید. می توانید به جای تخلیه هیجانی روش بررسی بیش تر و حل مساله را انتخاب کنید.
  • احساسات دیگری را که همراه با خشم به سراغ شما آمده اند را نیز مدنظر قرار دهید. آیا احساس رنجش خاطر هم دارید؟آیا می ترسید؟سعی کنید احساستان را با فردی که موجب خشم شما شده است، در میان بگذارید و راجع به آن صحبت کنید.
  • خشم از طرز تفکر ما نسبت به وقایع پیرامونمان سرچشمه می گیرد نه خود وقایع. بنابراین با کنترل افکارتان، خشم خود را نیز تحت کنترل خود درآورید. هیچ چیز و هیچ کس قادر به خشمگین ساختن شما بدون اراده و خواست شما نبوده و هنگامی که به فردی چنین اجازه ایی را می دهید تا شما را خشمگین سازد در واقع کنترل خود را به دست آن فرد سپرده اید.
  • گاهی اوقات برخی از افراد خشم و عصبانیت را به عنوان نقطه قوت خود و ابزار مناسبی برای کنترل کردن دیگران و محیط می دانند. به این بیندیشید که آیا برون ریزی خشم و عصبانیت و انجام کارهای هیجانی نشانه نقطه قوت شماست یا نشانه ضعف شما؟ آیا یک انسان توانمند با قدرت حل مساله و برنامه ریزی به شکل افراطی عکس العمل نشان داده و هیجان خود را بر سر دیگران تخلیه می کند یا اینکه روي رشد و مهارت های خود کار می کند که بدون هیچ گونه دعوا، توهین و بی احترامی بتواند بر موقعیت های مختلف نفوذ خود را اعمال کند.
  • در هنگام عصبانیت، در یک جای راحت بنشینید، چشمانتان را ببندید و آرام نفس بکشید. تمرکزتان روی نحوه نفس کشیدنتان باشد. بدون آن که به ذهنتان فشاری وارد کنید سعی کنید آرام آرام فقط بر جریان تنفس خویش تمرکز کنید. سپس تجسم کنید که در یک مکان امن و آرام مانند اتاقی در کنار ساحل دریا، در جنگل و یا اتاقی راحت و آرام نشسته اید.این مکان می تواند هر جایی باشد که شما در آن احساس آرامش می کنید.در تصور خویش مناظر را ببینید، صداها را بشنوید و آن مکان مورد نظر را با تمام وجود حس کنید.
  •  زمانی که همسرتان عصبانی است، سعی کنید شما سکوت کنید و به صحبت های ایشان گوش دهید. دست او را بگیرید، او را نوازش کنید و با احساسات و ناراحتی هایش همدلی کنید. بعد از آرام شدن همسرتان می توانید د مورد مساله مورد نظر گفتگو کنید.
  •  اگر کودکتان به عنوان مثال لیوان آب و یا شربتی را به زمین ریخت، خودتان را کنترل کنید و با خود بگویید: 

(عصبانی هستم ولی می توانم بر خودم مسلط باشم) (از این اتفاقات زیاد رخ خواهد داد پس نباید به آن اهمیت داد) و…

  • بهترین کار این است که به جای نشان دادن واکنش در لحظه، چند ثانیه مکث کنید، خودتان را آرام کنید و سپس از او بخواهید در تمیز کردن به شما کمک کند. شما با کنترل خشمتان این پیام را به کودکتان می دهید که ( مامان یا بابا از این کار ناراحت شده و حق هم دارد.من اصلا کار خوبی نکردم ولی مامان و بابا هنوز دوستم دارند و از من می خواهند که به آن ها کمک کنم). معمولا زمانی که سر کودکتان داد می زنید و او را به خاطر کار اشتباهش تنبیه می کنید، دچار عذاب وجدان می شوید.اگر در نظر داشته باشید که اشتباه کودکتان به دلیل سن کم و بچگی اوست، خیلی راحت تر می توانید با خشمتان کنار بیایید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس خوب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید