تفاوت علائم و درمان سرماخوردگی آنفولانزا و کرونا

0
920
185690.jpeg alt_text
185690.jpeg caption

عامل بیماری سرماخوردگی نوعی ویروس است که پس از ورود به بدن هر فرد سالم ایجاد بیماری می نماید. علائم در هر فرد به یک اندازه ظاهر نمی شود. گاهی یک فرد کلیه علائم را تجربه می‌کند و گاهی تنها ۱الی۲مورد از علائم در فرد تظاهر پیدا می‌کند.بیماری سرماخوردگی از جمله بیماری‌های واگیردار می‌باشد که دستگاه تنفسی فوقانی که عمدتاً بینی می باشد را تحت تاثیر قرار میدهد.فرد بیمار زکام شده و بی حالی را تجربه مینماید. از علایم اختصاصی ویروس سرماخوردگی آبریزش بینی و گاهی احتقان بینی نیز می باشد. همچنین خستگی ، عطسه و گاهی سردرد نیز در فرد بیمار دیده می شود و در ادامه سرفه و گلودرد و در برخی موارد تب خفیف نیز ظاهر می‌شود. معمولاً بین ۷ تا ۱۰ روز علائم کاهش پیدا کرده و ناپدید می گردند. بیش از ۱۰۰ نوع ویروس عامل سرماخوردگی تاکنون شناخته شده که متداولترین آنها راینو ویروس ها هستند که توسط دستهای آلوده به چشم ها، بینی و دهان به بدن فرد منتقل شده ویا از طریق عطسه و یا سرفه و گاهی تماس با افراد آلوده قابل انتقال می باشند. به دلیل تنوع نوع ویروس عامل سرماخوردگی، امکان ساخت واکسن این بیماری وجود ندارد.

بیماری آنفولانزا

آنفولانزا نیز از جمله بیماریهای فصلی بود که انواع مختلف دارد.این بیماری در فصل ماییز و زمستان شیوع پیدا میکند.نوع خطرناکتر آن آنفولانزایH1N1بوده که در برخی موارد حتی باعث مرگ فرد بیمار میگردد. با علائمی همچون سردرد، تب و درد عضلات آغاز می‌گردد. تب در بیماری که دچار آنفولانزا شده است، شدت و مدت بیشتری دارد. دردهای عضلانی نیز با شدت بیشتری در بیمار دیده می شود. در برخی موارد گلودرد، سرفه و آبریزش بینی نیز در فرد بیمار دیده می‌شود. مشخصه اصلی بیماری آنفولانزا همانطور که گفته شد تب و دردهای عضلانی می باشد. راه انتقال ویروس آنفولانزا نیز قطرات آلوده در تنفس و یا بزاق دهان فرد بیمار می باشد که هر فرد سالم با استنشاق این قطرات به این بیماری مبتلا می گردد. همچنین دست های آلوده و لمس اشیای آلوده نیز می‌تواند راه دیگری برای انتقال این ویروس باشد. ویروس آنفولانزا نیز انواع مختلفی دارد که هر ساله جهش پیدا کرده و نوع جدیدی را تولید می‌کند. در واقع اوایل پاییز واکسن جدید این بیماری از روی آخریت نسخه جهش میدا کرده این بیماری ساخته شده و اوایل پاییز وارد بازار می‌شود.تزریق این واکسن باعث می‌شود فرد برای ۶ ماه ایمنی لازم را به دست آورد.

 بیماری کرونا

تفاوت آنفولانزا و کرونا

پیشنهاد مطالعه: آیا نوزادان کرونا می ‌گیرند؟

عامل بیماری کرونا یا covid-۱۹ ویروسی از نوع کرونا ویروس‌ها هستند. در حقیقت بیماری کرونا سندروم حاد تنفسی نامیده شده که در سال ۲۰۱۹ ابتدا در چین مشاهده شده است. در حال حاضر بسیاری از کشورها درگیر این بیماری هستند. از علائم مهم بیماری کووید ۱۹ تب، سرفه خشک و تنگی نفس می باشد که البته گاهی علائم ثانویه دیگری نیز در فرد دیده می‌شود. علائم ثانویه که تاکنون مشاهده گردیده عبارتند از مشکلات گوارشی، ورم ملتحمه چشم، مشکلات کلیوی و قلبی و در برخی موارد حتی سکته مغزی و مشکلات پوستی. اما آنچه در بیماری کرونا مهم است و بیشتر توسط پزشکان مورد توجه قرار می گیرد، عفونت حاد ریه و کاهش سطح اکسیژن خون است که این در موارد بسیار حاد حتی به مرگ بیمار نیز منجر می شود. **تفاوت علائم سرماخوردگی آنفولانزا و بیماری کووید ۱۹

۱_ بیماری سرماخوردگی یا زکام ساده معمولاً با خارش گلو و احتقان و آبریزش بینی آغاز می شود و بعد از آن سرفه نیز آغاز می‌گردد. سرفه های بیماری سرماخوردگی خلط دار بوده و ترشح پشت حلق نیز در بیمار دیده می شود. اما در بیماری کرونا معمولا سرفه ها خشک میباشد.

۲_در آنفولانزا بیماری با تب آغاز شده و فرد به یکباره علائم را تجربه می نماید. به این صورت که به یکباره سر و تمام اندام ها دچار ضعف و درد شدید شده و گاهی تب تا ۴۱ درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود.اما در سرماخوردگی بیمار تب ضعیف تری را تجربه میکند.

۳_ مشخصه اصلی بیماری آنفولانزا تب و لرز و احساس خستگی مفرط می باشد و عمدتاً آبریزش بینی در فرد دیده نمی شود.همچنین بیماری آنفولانزا مدت طولانی‌تری(حدود ۲هفته) در فرد باقی می‌ماند. اما در سرماخوردگی ساده علائم در مدت زمان کمتری تخفیف پیدا می‌کند و تب و لرز در موارد کمتری دیده می‌شود.اما باید گفت که در موارد حاد بیماری سرماخوردگی نیز علائم شباهت بیشتری به آنفولانزا دارد.

۴_ در مورد بیماری کرونا نیز مانند آنفولانزا علائم عمدتاً با تب آغاز شده اما برخلاف آنفولانزا به صورت کاملاً تدریجی بیماری شدیدتر می گردد.

۵_ در بیماری کرونا اندام تنفسی ریه درگیر می‌شود و فرد تنگی نفس را تجربه می نماید که این مورد در بیماری سرماخوردگی دیده نمی‌شود.

۶_ گاهی مشکلات گوارشی مانند تهوع اسهال و استفراغ در کرونا دیده می‌شود. اما این مورد هم معمولاً در سرماخوردگی چندان دیده نشده است.

۷_احتقان بینی در سرماخوردگی دیده می‌شود.اما علایم اختصاصی کرونا و آنفولانزا نمی باشد.

۸_از بین رفتن حس بویایی و چشایی در کرونا جز علائن اصلی بوده که در بیشتر موارد دیده شده است. اما این مورد در شاید به صورت حاد در سرماخوردگی و یا آنفولانزا دیده نشود.

با توجه به اینکه جهان همچنان درگیر بیماری کرونا میباشد و هر روز علائم جدیدتری مانند مشکلات قلبی،کلیوی، مغزی و همچنین عضلانی بروز می‌نماید،باید گفت که بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی کاملا شناخته شده بوده و درمان آن نیز کاملا مشخص میباشد.  با اینکه می توان تفاوت هایی میان آنفولانزا، سرماخوردگی و همچنین کرونا قائل شد، اما باید گفت گاهی تشخیص بیماری برای پزشک جز با انجام آزمایش هایی میسر نخواهد بود.

 تفاوت درمان های آنفولانزا کرونا و سرماخوردگی

درمان سرماخوردگی تنها با استراحت، مصرف برخی داروها مانند استامینوفن و گاهی آنتی‌هیستامین‌ها و در صورت باکتریایی شدن گلو آنتی بیوتیک ها انجام می گیرد. مصرف مایعات گرم و شستشوی بینی به کمک اسپری های شستشو دهنده نیز می‌تواند مفید واقع شود. اما در آنفولانزا به دلیل ویروسی بودن مصرف آنتی‌بیوتیک چندان توصیه نمی شود. اما چنانچه عفونت و التهاب به صورت چرکی باشد، پزشک آنتی بیوتیک مناسب را تجویز می نمایند. استراحت و مصرف مایعات نیز در آنفولانزا می تواند مفید واقع شود. اما در مورد کرونا داروی موثر در جهان کشف نشده است. برخی داروهای پشتیبان و برطرف کننده علائم بالینی استفاده می شود که تا حدی می‌توانند به تخفیف بیماری کمک کند. استراحت مطلق، استفاده از دستگاه‌های کمک تنفسی (ونتیلاتور) در بیماران کرونایی نیز توسط پزشکان توصیه می‌شود.

پیشگیری از کرونا و آنفولانزا

به طور کلی به بیماری که به هر کدام از بیماری‌های سرماخوردگی، آنفولانزا و مخصوصاً کرونا مبتلا شود، توصیه می شود که به مدت دو هفته خود را در خانه قرنطینه کرده و از حضور در مناطق شلوغ بپرهیزند. شستشوی مداوم دست ها نیز بسیار در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها مفید می باشد. استفاده از ماست نیز می‌تواند تا حدی فرد را از ابتلا مصون نگه دارد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید