تنقیه چیست؟ آیا تنقیه در زایمان طبیعی بی خطر است؟

0
9,151
368554.jpeg alt_text
368554.jpeg caption

تنقیه که با اسامی مختلفی مانند اماله یا انما شنیده می شود، روشی است که از آن برای تخلیه راست روده از مدفوع مورد استفاده قرار می گیرد.

تنقیه چیست؟

تنقیه که در طب سنتی با عنوان حقنه نیز شناخته می شود، روشی برای برطرف نمودن مدفوع انباشته شده در قسمت انتهایی روده است. اگر چه یکی از عمده ترین دلایل استفاده از این روش برای یبوست بسیار شدید بوده است ولی احتمال انجام آن در سایر موارد هم وجود دارد. پاکسازی روده ها با استفاده از روش اماله ممکن است قبل از زایمان طبیعی در بیمارستان انجام شود. البته در برخی از موارد زوجین و یا همجنس گرایان قبل از انجام رابطه جنسی مقعدی، به انجام روش دوش مقعدی اقدام می کنند.

عوارض تنقیه

از آن جایی برای درمان یبوست شدید که به هیچ یک از درمان های دیگر پاسخ نداده باشد تنها راه درمانی محسوب می شود، بنابراین بایستی تحت نظر تکنسین درمانی و با تجویز پزشک این روش صورت گیرد. برخی از عوارض این روش عبارتند از:

• عدم استریل بودن ابزار مصرفی در منزل، استفاده بیش از حد از این روش و به کار بردن مواد خانگی برای اماله می توانند به راست روده آسیب رسانده و حتی خطر سوراخ شدن روده را در پی داشته باشند.

• از آن جایی مایعات وارد شده به روده ها می توانند بر حجم مایعات، الکترولیت ها و باکتریهای مفید در روده تاثیر بگذارند، بنابراین بهتر است این کار تحت نظر پزشک صورت گیرد. انجام این روش در کودکان و افراد مسن از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در صورت بروز عوارض جدی مانند اختلالات شدید الکترولیتی به راحتی قابل درمان خواهد بود.

تنقیه در بارداری

انما ممکن است برای تجویز دارو، تحریک حرکات روده برای مشاهده حرکات روده یا آماده سازی برای اعمال جراحی و یا مرحله آخر درمان یبوست صورت گیرد. حتی می توان برای تسکین یبوست، که یک مشکل شایع دوران بارداری است، یک انما به زنان باردار داده شود. این دارو درست قبل از زایمان طبیعی برای پاکسازی روده تجویز می شود. اما دادن تنقیه به زنان باردار دیگر معمول نیست. تجویز تنقیه مزایای زیادی دارد اما بسیاری از افراد گزینه های جایگزین را ترجیح می دهند.

آیا تنقیه در بارداری بی خطر است؟

تجویز انما در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه اول و سوم بارداری عاری از خطر نیست. دادن انما در سه ماهه اول بارداری باعث سقط جنین و در سه ماهه سوم بارداری می تواند با ایجاد انقباضات منجر به زایمان زودرس شود. بارداری یک زمان حساس است و مطمئناً زمان آزمایش یا امتحان موارد جدیدی نیست. از این رو، بهتر است به زنان باردار تا حد مکان تنقیه داده نشود. با این حال، اگر یک پزشک فکر کند که این کار ضروری است، می توان آن را تحت هدایت یک متخصص انجام داد.

چه زمانی نیاز به انجام انما در زایمان طبیعی وجود دارد؟

تجویز انما در دوران زایمان اکنون در کشورهای مختلف معمول نیست. با این حال بسیاری از پزشکان بر این باورند که تجویز انما در حین زایمان طبیعی می تواند کل روند زایمان را برای زن باردار با تجربه ساده تری همراه کند، در غیر این صورت ممکن است هنگام بیرون رانده شدن نوزاد، دفع مدفوع بطور ناخواسته انجام شود. تجویز انما همچنین احتمال ابتلای مادر و نوزاد به هرگونه عفونت کاهش می دهد. علاوه بر این، دفع مدفوع پس از زایمان ممکن است برای مادر بخاطر بخیه های اپیزوتومی تازه و شرایط بدنی دردناک باشد.

کلام آخر

در نهایت می توان گفت که تحقیقات در مورد حقنه یا تنقیه بطور قطعی تایید یا رد کننده آن نیستند. بهتر است در دوران بارداری و بویژه سه ماهه آخر، مادر باردار با استفاده از تغذیه مناسب از ابتلا به یبوست پیشگیری نماید. برای دریافت یک رژیم غذایی پر فیبر و حاوی مواد مغذی می توانید از یک متخصص تغذیه کمک بخواهید.

 

  • اگر شما هم در دوران بارداری تحت انجام این روش قرار گرفته اید، می توانید نظریات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.
Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید