توانبخشی و حرکت دست بعد از سکته مغزی

0
3,119
583145.jpeg alt_text
583145.jpeg caption

سکته مغزی شرایط بسیار پیچیده ای است که نیازمند دریافت اقدامات فوری اورژانسی می باشد. در یک سکته مغزی عروق خونی مسدود گردیده و جریان خون به بخشی از آن متوقف می گردد. این عدم خون رسانی کافی به تمامی نقاط مغز باعث می شود که بخشی از آن دچار حالت ایسکمی یا از بین رفتن بافت گردد. از آن جایی که هر نقطه از مغز فعالیت های بخشی از اندام های بدن را برعهده دارد، بنابراین هر گونه تغییرات در آن می توانند باعث از کار افتادگی کلی، جزیی و یا حتی مرگ شوند. توانبخشی به عنوان بخشی از روند درمانی این بیماران محسوب می شوند. 

علائم سکته مغزی

برای این که بتوان بیمار مبتلا به سکته مغزی را از مرگ حتمی نجات داد، بایستی با علائم مربوط به این شرایط آشنا شد تا در صورت مشاهده هر یک از این علائم اقدامات سریع و فوری درمانی برای آنان محیا گردد. عمده علائم مورد بررسی در محله اول که توسط پزشکان توصیه می گردد عبارتند از:

افتادگی صورت در هنگام خندیدن

ناتوانی در بالا بردن دستان بالای سر

ناتوانی در بیان صحیح کلمات و جملات 

 

علاوه بر این علائم برخی دیگر از علائم نیز می توانند حاکی از بروز یک سکته مغزی باشند، بنابراین نیازمند توجه می باشند:

عدم برقراری تعادل و احساس گیجی

سردرد های شدید و بدون علت 

مشکلات بینایی در یک یا هر دو چشم 

توانبخشی و حرکت دست بعد از سکته مغزی 

 

توانبخشی و حرکت دست بعد از سکته مغزی

معمولا از جمله مشکلات مربوط به بیماران سکته مغزی عدم ارتباط سیستم های مغزی برای حرکت دست ها می باشد. بنابراین به عنوان بخشی از پروسه درمانی توانبخشی به کمک فیزیوتراپیست ها توصیه می گردد. معمولا برای انتخاب زمان توانبخشی و انجام تمرین های مربوط به حرکت دست ها به بیماران توصیه می شود در زمان پر انرژی خود اقدام به این کار نمایند. توانبخشی و حرکت دست بعد از سکته مغزی نیازمند ممارست می باشد و ممکن است خستگی هایی را با خود به همراه داشته باشد. 

ورزش های بعد از سکته مغزی 

تمرین های توانبخشی مربوط به حرکت دست بعد از سکته مغزی با حرکات پا متفاوت می باشند و تا زمان بهبودی کامل بیماران می توانند از دست سالم خود استفاده نمایند. برخی از ورزش هایی که بد از سکته مغزی می توانند به این بیماران کمک نمایند عبارتند از:

حرکات کششی دست

این نوع از حرکات با همراهی متخصص فیزیوتراپیست به منظور بالا بردن دامنه حرکتی دستان انجام می شود. البته از دستان سالم نیز برای کمک به انجام این ورزش های توانبخشی می توان استفاده نمود. حرکات کششی دست مانع از خشکی عضلات منطقه از کار افتاده می شوند. 

تمرین های عملیاتی

برخی از ورزش های توانبخشی در مراکز معتبر فیزیوتراپی انجام می شوند اما برخی از تمرین های ساده را نیز می توان در منزل برای بیمار به کار برد. پزشکان بر این باورند که عدم استفاده از دست از کار افتاده می تواند روند بهبودی آن را با تاخیر مواجه سازد. از آن جایی که مغز یک اندام سازش پذیر است بایستی برای تسریع روند حرکت دست بعد از سکته مغزی، تبادل طلاعات حسی بین مراکز مغزی برقراری گردد. تمرین های خانگی بدین منظور عبارتند از:

با کمک این دست سعی در برداشتن اجسام سبک و حمل کردن آن ها شود. 

با استفاده از دست معیوب فشردن های بسیار ظریف مانند فشردن خمیر دندان و قرار دادن آن بر روی مسواک انجام شود. 

کلیدهای برق در منزل با استفاده از این دست روشن و خاموش گردد. 

برای تقویت حرکت انگشتان دست در سکته مغزی، می توانید از ورزش های سبک مانند فشردن گیره لباس با کمک هر انگشت دست، تمرین حرکات غلطکی به کمک بطری آب، مرتب کردن پازل، پرتاب کردن سکه و دیگر موارد این چنینی استفاده کنید. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص مغز و اعصاب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید