جداشدگی شبکیه چیست؟

0
3,142
227614.jpeg alt_text
227614.jpeg caption

جدا شدن شبکیه بیماری جدی چشمی است که در آن دریافت اکسیژن شبکیه متوقف می شود. علائم جداشدگی شبکیه می تواند ترسناک باشد. ممکن است اشیاء در نظر شما شناور باشند، یا ممکن است یک حاله خاکستری در برابر دیدگان شما به حرکت درآید. در صورتیکه به سرعت درمان نشود، به جداشدگی شبکیه منجر و قدرت بینایی شما از بین برود. ترمیم جداشدگی شبکیه بوسیله جراحی است که برای بازگرداندن گردش خون به شبکیه و حفظ بینایی انجام می شود. در صورت بروز علائم بالا، باید با چشم پزشک تماس بگیرید یا فوراً به اورژانس بروید.

چرا ترمیم جداشدگی شبکیه انجام می شود؟

شبکیه بخشی از چشم است که تصاویر را از طریق عصب بینایی به مغز می فرستد. شبکیه حاوی میلیون ها سلول است که نور را مانند دوربین تشخیص می دهد. این بخشی از قسمت پشتی چشم است و برای بینایی ضروری است. جداشدگی شبکیه زمانی اتفاق می افتد که شبکیه از پشت چشم و خونرسانی خارج می شود. بدون خونرسانی، سلولهای شبکیه شروع به مردن می کنند. این می تواند باعث آسیب دائمی در بینایی شود. اگر ماکولا (ناحیه دید مرکزی) شروع به شل شدن کند، ممکن است بینایی به طور دائم آسیب دیده باشد. اگر ماکولا کاملاً جدا شود، ممکن است بینایی خود را کاملاً از دست بدهید. برای جلوگیری از بروز چنین عارضه جدی، اتصال مجدد سریع به شبکیه ضروری است. جداشدگی شبکیه در صورتی می تواند رخ دهد که مایعات زجاجیه چشم (یک مایع شبیه ژل) در پشت چشم جمع شود، شبکیه را از بین برده و آن را پاره می کند. پارگی می تواند از پشت چشم فاصله گرفته و شبکیه را جدا کند. برخی از علل و عوامل خطر جداشدگی شبکیه عبارتند از: گلوکوم، آسیب یا تروما شدید، نزدیک بینی، سابقه جراحی آب مروارید، سابقه جداشدگی شبکیه در چشم دیگر یا سابقه خانوادگی جداشدگی شبکیه.

درمان جداشدگی شبکیه چگونه انجام می شود؟

برای ترمیم شبکیه جدا شده انواع مختلفی از جراحی وجود دارد. پارگی ساده در شبکیه را می توان با روش انجماد، به نام کرایوتراپی و یا روش لیزر درمان کرد. انواع مختلف  درمان جداشدگی شبکیه به انواع مختلف جراحی و سطوح مختلف بیهوشی نیاز دارد. تعیین رویه قبل از عمل، بستگی به شدت جداشدگی شبکیه دارد. یکی از روشهای ترمیم جداشدگی شبکیه، رتینوپسی پنوماتیک است. در این روش یک حباب گاز به چشم تزریق می شود. حباب در مقابل شبکیه جدا شده فشار می آورد و دوباره به جای آن سوق می دهد. سپس از لیزر یا کرایوتراپی برای اتصال مجدد شبکیه به جای خود استفاده می شود. حباب گاز ظرف چند روز حل می شود. رتینوپکسی پنوماتیک در مطب چشم پزشک نیز قابل انجام است. در پارگی های شدیدتر، ممکن است روشی به نام سگک اسکلرال انجام شود. در طی عمل سگکهای اسکلرال، پزشک یک باند انعطاف پذیر در اطراف چشم قرار خواهد داد تا با نیرویی که شبکیه را از جای خود خارج می کند، خنثی شود. مایعات پشت شبکیه جدا شده، و تخلیه می شوند و شبکیه باید به قسمت عادی خود در قسمت پشت چشم برگردد. این روش در بیمارستان، اتاق عمل یا کلینیک جراحی انجام می شود. از بی حسی موضعی یا عمومی استفاده خواهد شد و ممکن است شما نیاز داشته باشید یک شب در بیمارستان بمانید. ویترکتومی روشی است که برای درمان جداشدگی های حاد شبکیه انجام می شود. ممکن است نیاز به از بین بردن مایع زجاجیه داخل چشم داشته باشد. از بی حسی موضعی استفاده شده و معمولاً این روش در کلینیک جراحی انجام می شود.

چگونه می توان برای ترمیم جداشدگی شبکیه آماده شد؟

ترمیم جداشدگی شبکیه معمولاً به صورت سریع و اورژانسی انجام می شود. 

خطرات ترمیم جداشدگی شبکیه چیست؟

جراحی همیشه خطراتی را به همراه دارد. در بیهوشی عمومی، می تواند در تنفس اختلال ایجاد کند. برخی از افراد نسبت به دارو واکنش جدی دارند. اگر شبکیه قبل از اتصال مجدد آسیب دیده باشد، می توان از بین رفتن دائمی بینایی داشت.

در دراز مدت چه عوارضی می توان داشته باشد؟

معمولاً جداشدگی شبکیه می تواند در یک جراحی واحد متصل شود ، اما گاهی اوقات چندین عمل لازم است. بیش از 90 درصد جداشدگی ها قابل درمان هستند. در کمتر از 10 درصد جدا شدگی هایی که قابل درمان نیستند، بیمار بینایی ضعیف یا بینایی در آن چشم نخواهد داشت. موفقیت در ترمیم شبکیه به جدی بودن پارگی و جدا شدن بستگی دارد و اینکه چه میزان بافت پاره در شبکیه ایجاد شده است. اگر ماکولا یا قسمت مرکزی شبکیه تحت تأثیر قرار نگیرد ، بینایی خوب خواهد بود. اگر ماکولا برای مدت طولانی جدا شود ، بخشی از بینایی ها برمی گردد، اما اغلب کمتر از یک دهم خواهد بود، که از نظر کارایی نابینا محصوب میشود. برای تعیین میزان بازگشت بینایی، ممکن است چندین ماه زمان پس از جراحی لازم است.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص چشم ما نوبت بگیرید. 

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید