جراحی برداشتن لوزه یا تانسیلکتوم

0
1,712
687226.jpeg alt_text
687226.jpeg caption

لوزه ها جزوی از دستگاه ایمنی بدن محسوب می شوند. لوزه ها آنتی ژن‌ها ( پروتئین هایی که روی سطح ویروس‌ها و باكتری‌ها و مواد محیطی قرار دارند جذب کرده و آنها  را به سیستم لنفاوی بدن ارائه می‌كند. گلبول های سفید  این آنتی‌ژن‌ها را شناسایی كرده و در صورت لزوم برای از بین بردن آنها آنتی بادی یا پادتن تولید می کند. به این ترتیب مانع از ورود عوامل بیماری زا به بدن می شوند. 

بزرگی لوزه ها

بزرگی لوزه ها اغلب در لوزه های کامی ( لوزه هایی که در دو سوی گلو قرار دارند و با باز کردن دهان دیده می شوند) و یا لوزه سوم ( لوزه آدنویید که در پشت مجرای بینی و در محلی بنام نازوفارنکس قرار دارد) اتفاق می افتد.  در شرایطی خاص لازم است لوزه ها جراحی و خارج گردند که به این عمل تانسیلکتومی گفته می شود. 

در چه مواردی تانسیلکتومی انجان می گیرد

گاهی در برخی از افراد لوزه‌های کامی  بزرگ شده و در عبور هوا را اختلال ایجاد می کند و موجب می شود بهنگام خواب فرد با دهان باز نفس بکشد و یا خر خر کند گاهی نیز بدنبال انسداد کامل مسیر هوایی فرد دچار آپته هنگام خواب می شود. همچنین بزرگی بیش از حد لوزه ها ممکن است مانع ورود راحت غذا شود. از طرفی بزرگی لوزه ها فرد را مستعد عفونت های مکرر سینوس و عفونت  و التهاب گوش میانی می کند. برداشتن لوزه ها در این موارد گفته شده باعث بهبود علائم فرد می شود.

جراحی لوزه

برداشتن لوزه ها همچنین در کودکانی که بیش از ۵ بار در سال دچار عفونت استرپتوکوکی گلو می شوند نیز انجام می گیرد. عفونت مکرر گلو موجب کاهش رشد و کمبود وزن کودکان می گردد. شایعترین سن ابتلا به بزرگی لوزه آدنوئید در کودکان بین ۳ تا ۹ سال است.  آبسه های لوزه و یا بوی بد دهان بدنبال گیر کردن و عفونت مواد غذایی باقی مانده در لوزهها نیز از دیگر مواردی هستند که تاسیلکتومی انجام می گیرد.  جراحی برداشتن لوزه‌ها (تونسیلکتومی)  عملی بسیار شایع است. بیماران ممکن است تا 2 هفته پس از جراحی درد داشته باشند. خونریزی ممکن است بلافاصله پس از جراحی («خونریزی اولیه» طی 24 ساعت نخست پس از جراحی) یا دیررس («خونریزی ثانویه» بیشتر از 24 ساعت پس از جراحی) رخ دهد. تانسیلکتومی به روس های سنتی و با استفاده از ابزار های جراحی و با روش های نوین با استفاده از انرژی الکتریکی برای سوزاندن بافت لوزه قابل انجام است.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید