بررسی انواع جوش بزرگ و سفت روی صورت و بدن

0
9,217
جوش بزرگ و سفت

ایجاد جوش یک اختلال در فولیکول های مو و غدد چربی است. غدد چربی برای مرطوب نگه داشتن پوست، چربی یا همان سبوم را ترشح می کنند. هنگامی که این غدد مسدود شوند، می توانند منجر به تشکیل جوش بزرگ و سفت یا کیست گردند.

آکنه مشکل بسیار شایعی است. افراد در هر نژاد و سنی ممکن است دچار جوش شوند. در واقع، اکثر افراد مابین سنین 11 تا 30 سال تحت تأثیر آن قرار می گیرند. حتی افراد 40 تا 50 ساله نیز ممکن است در طول عمر خود آن را تجربه کنند. با این حال، آکنه اغلب در دوران بلوغ آغاز می شود. دلیل این امر این است که در دوران بلوغ، هورمون های جنسی مردانه (آندروژن ها) در پسران و دختران افزایش یافته و باعث افزایش تولید چربی پوست می گردد.

به طور معمول، چربی تولید شده از طریق فولیکول های مو به پوست می رسند. با این حال، سلول های پوست می توانند فولیکول های مویی را مسدود کرده و انباشت چربی ها گردند. به دنبال انسداد فولیکول ها، باکتری های پوست شروع به رشد در داخل فولیکول ها می کنند. سپس التهاب و جوش ایجاد می شود. رایج ترین انواع جوش بزرگ و سفت روی پوست عبارتند از:

  1. پوسچول: جوش هایی که در قسمت رویی خود دارای چرک بوده و در قسمت پایین ضایعه قرمز دارند. این موارد ویژگی های آکنه التهابی هستند.
  2. ندول ها: جوش های بزرگ و سفت ، دردناک و سختی هستند که در عمق پوست بصورت جوش زیر پوستی ایجاد می شوند.
  3. کیست ها: جوش های پر از چرک، عمیق و دردناک که اغلب منجر به زخم می شوند.

کورک چیست؟

کورک ها برجستگی های دردناک پر از چرک روی پوست هستند که در نتیجه عفونت عمیق فولیکول مو ایجاد می شوند. عفونت معمولا توسط نوعی باکتری به نام استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می گردد. بسیاری از افراد ناقل میکروب استاف هستند، به این معنی که به طور معمول روی پوست یا بینی آنها زندگی می کند بدون اینکه آسیبی به آنها وارد کند. پارگی های کوچک در سطح پوست (مانند پارگی های ناشی از اصطحکاک یا خراش)، با این حال، می تواند به ورود میکروب به فولیکول مو کمک کرده و به دنبال عفونی شدن آن منجر به ایجاد جوش شود.

کورک ها ممکن است با اقدامات خودمراقبتی ساده برطرف شوند، اما چرک آنها باید تخلیه شوند تا به طور کامل بهبود یابند. بسیاری از کورک ها به خودی خود تخلیه می شوند یا می توانند توسط یک متخصص که دهانه آن ها باز شده است این کار صورت گیرد. ممکن است آنتی بیوتیک نیز تجویز شود. کورک های درمان نشده می توانند بزرگ شوند یا با هم رشد کنند تا یک جوش غول پیکر چند سر (کاربانکل) ایجاد کنند. به ندرت، عفونت در پوست می تواند وارد جریان خون شده و منجر به بیماری جدی شود.

علت جوش بزرگ و سفت

افزایش سطح هورمون در دوران بلوغ ممکن است باعث آکنه شود. همچنین، آکنه اغلب ارثی است. سایر علل آکنه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تغییر سطح هورمونی در طول چرخه قاعدگی زنان
  • تغییرات هورمونی در طی دوران بارداری
  • شروع یا توقف مصرف قرص های ضد بارداری
  • مصرف برخی داروها (مانند کورتیکواستروئیدها، لیتیوم و باربیتورات ها)
  • روغن و چربی پوست سر، روغن معدنی یا پخت و پز و برخی لوازم آرایشی
  • رژیم غذایی نیز ممکن است نقش داشته باشد

فشردن جوش ها یا شستن بیش از حد پوست می تواند وضعیت آکنه را بدتر کند. همچنین ممکن است پوست با اصطحکاک یا فشار ناشی از کلاه ایمنی، کوله پشتی یا یقه های تنگ تحریک شود. آلودگی یا رطوبت نیز می توانند به عنوان عامل تحریک کننده پوستی شناخته شوند.

علائم آکنه

آکنه می تواند به صورت جوش های بدون آبسه یا کیست های پر از چرک ظاهر شود که پاره شده و منجر به آبسه های بزرگتر می گردد. این جوش های بزرگ و سفت می توانند در هر نقطه از بدن رخ دهند. با این حال، آکنه اغلب در مناطقی که غلظت بالایی از غدد چربی وجود دارد ظاهر می شوند، از جمله:

  • صورت
  • قفسه سینه
  • قسمت بالایی پشت
  • شانه ها
  • گردن

آکنه ممکن است شبیه سایر بیماری های پوستی باشد. همیشه برای تشخیص با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

تشخیص آکنه

پزشک معمولاً قادر است با معاینه پوست آکنه را تشخیص دهد.

درمان جوش بزرگ و سفت

پزشک معمولا برای یک تشخیص درست، سن، سلامت کلی، شدت آکنه و سایر عوامل را در تعیین بهترین روش درمانی در نظر می گیرد.

درمان جوش بزرگ و سفت بر روی حداقل رسانی جای زخم و بهبود ظاهر آنها تمرکز دارد. درمان جوش های بزرگ یا آکنه ممکن است شامل مصرف داروهای اعمالی بر روی پوست یا داروهایی باشد که به شکل قرص مصرف می‌کنید. برخی از این داروها باید توسط پزشک تجویز شوند. در برخی موارد، ترکیبی از هر دو نوع دارو ممکن است توصیه شود.

داروهایی که روی پوست استفاده می کنید اغلب برای درمان آکنه تجویز می شوند. این داروها ممکن است به شکل کرم، ژل، لوسیون یا محلول باشند. مثالها عبارتند از:

  • بنزوئیل پراکسید برای کشتن باکتریها
  • آنتی بیوتیک ها به توقف یا کند کردن رشد باکتری کمک کرده و التهاب را کاهش می دهد. معمولا از اریترومایسین و کلیندامایسین استفاده می شود.
  • رتینوئیدها ایجاد ضایعات جدید آکنه را متوقف کرده و باعث تحریک گردش سلولی شده و رشد این ضایعات را متوقف می سازد. این گزینه های دارویی شامل ترتینوئین، آداپالن و تازاروتن.
  • تازوروتن موضعی، آزلائیک اسید، اسید سالیسیلیک و داپسون نیز معمولا استفاده می شود.

داروهای آکنه ای که از طریق دهان مصرف می کنید، یا آنتی بیوتیک های خوراکی، اغلب برای درمان آکنه های متوسط تا شدید تجویز می شوند و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داکسی سایکلین
  • اریترومایسین
  • تتراسایکلین
  • مینوسیکلین
  • تری متوپریم
  • سولفامتازوکسازول، تری متوپریم
  • داپسون
  • اسپیرونولاکتون یا داروی کنترل بارداری می تواند توسط زنان به منظور تأثیرگذاری بر هورمون ها و کنترل آکنه استفاده شود.

فتودینامیک تراپی یک روش لیزری است که از آن برای کنترل آکنه متوسط تا شدید استفاده می شود.

ایزوترتینوئین یک داروی تجویزی است که از طریق دهان برای آکنه شدید، کیستیک یا التهابی مورد مصرف قرار می گیرد. این دارو زمانی استفاده می‌شود که روش‌های دیگر قادر به جلوگیری از ایجاد زخم‌های گسترده نباشند. ایزوترتینوئین اندازه غدد چربی تولید کننده چربی پوست را کاهش داده همچنین با افزایش ریزش سلول های پوست، فولیکول های مو را تحت تاثیر قرار می دهند. این اثرات باعث کاهش ایجاد آکنه می شود. ایزوترتینوئین می تواند آکنه را در اکثر افرادی که از آن استفاده می کنند برطرف نماید. با این حال، این دارو دارای عوارض جانبی عمده ای از جمله عوارض جانبی بالقوه روانپزشکی است. بسیار مهم است که در مورد مصرف این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

زنانی که باردار هستند یا قصد بارداری دارند، نباید ایزوترتینوئین مصرف کنند. این دارو می تواند باعث نقص مادرزادی شود. ایزوترتینوئین همچنین می تواند باعث سقط جنین یا زایمان زودرس گردد.

متخصص پوست و مو می تواند اقدامات خاصی را برای به حداقل رساندن جای زخم آکنه توصیه نماید.

اگرچه آکنه اغلب یک بیماری مزمن است، حتی اگر فقط در دوران نوجوانی ایجاد شود، باز هم می‌توانند جای زخم‌های مادام‌العمری را به جای بگذارند. اسکارهای آکنه معمولاً شبیه اسکارهای حفره ای یا زخم های دهانه مانند هستند. اگرچه درمان مناسب ممکن است به کاهش جای زخم کمک کند، چندین روش پوستی ممکن است به کاهش بیشتر هر گونه اسکار آکنه کمک کند، از جمله موارد زیر:

درم ابریژن: این روش ممکن است برای به حداقل رساندن اسکارهای کوچک، بی نظمی های جزئی سطح پوست، اسکارهای جراحی و اسکارهای آکنه استفاده شود. بنابراین شامل برداشتن لایه های بالایی پوست با یک ماشین الکتریکی است که پوست را سایش می کند. بهبودی پوست با کمک این روش، به صورت سطحی صاف تر و شاداب تر به نظر می رسد.

لایه برداری شیمیایی: اغلب از این روش برای کاهش آسیب دیدگی پوست در اثر نور خورشید، رنگدانه های نامنظم و زخم های سطحی استفاده می شود. لایه بالایی پوست با استفاده از یک ماده شیمیایی روی پوست برداشته می شود. با برداشتن لایه بالایی، پوست بازسازی شده و اغلب ظاهر پوست بهبود بخشیده می شود.

تزریق پرکننده های پوستی: این تزریق ها به زیر پوست اعمال می شود تا کلاژن طبیعی از دست رفته بدن جایگزین گردد. پرکننده های پوستی تزریقی معمولا برای درمان چین و چروک، جای زخم و خطوط صورت استفاده می شوند.

لایه برداری با لیزر: از نور پر انرژی برای سوزاندن پوست آسیب دیده استفاده شده همچنین ممکن است برای کاهش چین و چروک و اسکارهای ظریف به کار رود.

فتوتراپی یا نور آبی: فتوتراپی با استفاده از منبع نور آبی. نشان داده شده که این روش با کمترین عوارض جانبی، مانند خشکی پوست، تعداد باکتری های مولد آکنه را کاهش می دهد. درمان با نور آبی از اشعه ماوراء بنفش (UV) استفاده نمی کند، بنابراین مانند انواع قبلی نور درمانی به پوست آسیب نمی رساند.

نور پالسی و انرژی گرمایی (LHE): اعتقاد بر این است که این نوع درمان ترکیبی از نور و گرما با از بین بردن باکتری‌های مولد آکنه عمل می‌کند. همچنین غدد موجود در پوست که چربی ساز هستند را کوچک می کند.

گرافت پانچ: گرافت پانچ، پیوند های پوستی کوچکی هستند که برای جایگزینی پوست اسکار استفاده می شوند. برای از بین بردن جای زخم، سوراخی در پوست ایجاد می شود. سپس با پوست بدون اسکار (اغلب از پشت لاله گوش) جایگزین می شود. پیوند بافت پوستی می تواند به درمان اسکارهای عمیق آکنه کمک کند.

انتقال چربی اتولوگ: در این روش چربی گرفته شده از محل دیگر بدن خود فرد استفاده می کند و آن را به پوست تزریق می کند. چربی در زیر سطح پوست قرار می گیرد تا جای زخم های فرورفته را بالا ببرد. این روش برای اصلاح نقایص عمقی کانتور ناشی از زخم ناشی از آکنه شدید استفاده می شود. از آنجایی که چربی ممکن است طی ماه ها دوباره جذب پوست شود، ممکن است لازم باشد آن را مجددا تکرار نمایید.

منبع

در صورتی که وجود این جوش های بزرگ و سفت برای شما آزار دهنده شده، می توانید در این باره با متخصصین پوست و مو طبینجا بصورت آنلاین مشورت نمایید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید