خارش شدید چشم نشانه چیست؟

0
9,666
47456.jpeg alt_text
47456.jpeg caption

بررسی اجمالی

وقتی چشمان شما خارش و قرمز می شود، تقریباً هر کاری انجام دهید تا سوزش را تسکین دهید. اما دانستن علت خارش چشم شما می تواند به شما در یافتن درمان مناسب و تسکین کمک کند. به عنوان مثال، تفاوت بین علائم آلرژی و عفونت بسیار مهم است، تا وضعیت شما را وخیم تر نشود. در زیر هشت علت ایجاد خارش چشم و برخی از گزینه های درمانی احتمالی از جمله داروهای خانگی و داروهای تجویزی بیان میگردد.

 

  • آلرژی فصلی

اگر هر ساله در همان زمان چشم خارش می کنید ، ممکن است حساسیت فصلی به گیاهان (از جمله جلبک ها و سرخس ها) یا چیز دیگری داشته باشید که در اوقات معینی از سال، گرده ها را شکوفا و آزاد می کند. یک روش برای اینکه دریابید آیا با آلرژی عفونت چشم دست به گریبان هستید، این است که وجود واکنش های آلرژیک دیگری مانند عطسه و گرفتگی بینی را بررسی کنید. علائم آلرژیک توسط هیستامین ایجاد می شود ، ترکیبی که توسط سلول ها برای دفاع در برابر آلرژن ها آزاد می شود. هیستامین باعث ایجاد واکنش التهابی می شود ، و خارش چشم از جمله علائم شایع هیستامین در محل کار است. یکی از راه های کاهش علائم جلوگیری از تماس با آلرژن های فصلی است. استراتژی ها عبارتند از:

به گزارش های هواشناسی محلی توجه کنید و وقتی تعداد گرده ها زیاد است در داخل خانه بمانید

پنجره های خانه و اتومبیل را در طول قصل گرده افشانی بسته نگه دارید.

برای جلوگیری از گرده افشانی از مجاری هوایی ، استحمام کرده و پوشاک خود را بشویید.

وقتی مجبور به بیرون بودن هستید ، ماسک گرده بپوشید.

داروهای حاوی آنتی هیستامین می توانند در کنترل علائم مفید باشند.

اگر علائم شما به ویژه هر ساله جدی باشد ، ممکن است از یک داروی ضدحساسیت استفاده نکنید. از آنجا که این داروها می توانند مدتی طول بکشد تا موثر واقع شوند ، پزشک ممکن است توصیه کند که چند هفته قبل از شروع فصل حساسیت ، آنها را مصرف کنید.

  • آلرژی چند ساله

برخلاف آلرژی های فصلی، آلرژی های چند ساله آنهایی هستند که ممکن است در تمام طول سال داشته باشید. چیزهایی مانند قالب، گرد و غبار و شوره سر حیوان خانگی از رایج ترین آلرژی های چشم چند ساله هستند. همچنین ممکن است شما به برخی از محصولات خانه خود حساسیت داشته باشید. محلول لنز تماسی که استفاده می کنید ممکن است باعث تحریک چشم شما شود. یا ممکن است صابون یا شامپویی که استفاده می کنید مشکل ساز باشد. اگر با حذف آلرژن های محیطی به عنوان علت خارش چشم حساسیت  هااز بین بروند، می توانید یک به یک از کالایی که با چشمان شما در تماس است، استفاده نکنید. این ممکن است یک فرآیند حذف باشد که به راه حل دائمی منتهی می شود، اما می تواند ارزش وقت شما را داشته باشد.

تشخیص آلرژی

برای تشخیص اینکه آلرژی دارید، یک متخصص آلرژی می تواند آزمایش پوستی را برای آلرژن های خاص انجام دهد. مقادیر کمی از آلرژن ها، مانند جلبکها یا هاگها یا شوره سر حیوان خانگی، دقیقاً زیر پوست تجویز می شوند تا ببینند آیا پوست اطراف محل تزریق هر نوع واکنشی را نشان می دهد یا خیر. این تست ها برای بیشتر کودکان و بزرگسالان بی خطر است. علاوه بر تلاش برای کاهش قرار گرفتن در معرض آلرژن، می توانید از داروهایی مانند آنتی هیستامین ها یا کورتیکواستروئیدها استفاده کنید تا به کاهش التهاب کمک کنید.

  •  تحریک کننده های هوا

برخی از افراد به ویژه در برابر دود، اگزوز دیزل یا حتی عطرهای خاصی حساس هستند. جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این مواد تحریک کننده ساده ترین راه حل است. ریختن اشک و یا یک پارچه خنک و مرطوب روی چشمان بسته ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

  •  عفونت

چشم شما در برابر عفونت های ویروسی، باکتریایی و قارچی آسیب پذیر است  همه این موارد باعث ایجاد خارش چشم می شود. یکی از عفونت های شایع چشم، ملتحمه است که به چشم صورتی نیز معروف است زیرا قسمت سفید چشم آلوده به صورتی تبدیل می شود. بسیار مسری است و غالباً با تخلیه چشم مبتلا همراه است. عفونت احتمالی دیگر چشم یووئیت است، التهاب عنبیه  بخشی از چشم شما با رنگ. اوویتیت می تواند باعث درد چشم و حساسیت شدید به نور شود. هر دو نوع عفونت باید توسط پزشک ارزیابی و درمان شود. ممکن است از آنتی بیوتیک ها برای درمان ملتحمه استفاده شود. استروئیدها نیز ممکن است لازم باشد. البته قطره های ضد التهاب چشم ممکن است برای درمان یووئیت کافی باشد. در موارد شدیدتر ممکن است داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی تجویز گردد. در صورت عدم درمان مناسب یووئیت، می تواند منجر به ریزش شدید بینایی و عوارضی مانند گلوکوم و آب مروارید شود.

  •  چشم خشک

اشک که ترکیبی از آب ، روغن و مخاط است ، چشمان شما را مرطوب و شاداب می کند. به دلایل مختلف، چشمان شما ممکن است تولید اشک کافی برای جلوگیری از خشک شدن و خارش چشم متوقف کنند. یک دلیل شایع پیر شدن است. با افزایش سن، تولید اشک تمایل به از بین رفتن دارد. به همین ترتیب، شرایطی مانند دیابت و آرتریت روماتوئید نیز می تواند باعث کمتر شدن اشک شود. برخی داروهای خاص، خشکی چشم را به عنوان یک اثر جانبی احتمالی ذکر می کنند. این موارد عبارتند از:

– داروهای ضد افسردگی

-داروهایی که فشار خون را کاهش می دهند

-قرص های ضد بارداری

-مواد ضد احتقان

همچنین می تواند خشکی چشم به علت از بین رفتن خیلی سریع اشک باشد. اگر تا مدت زیادی در معرض وزش باد بوده اید یا در محیطی با رطوبت بسیار کم، احتمالاً متوجه شده اید که چشمان شما خشک و خارش دارد. گاهی اوقات، مجرای اشک یا مسدود کننده غده اشک باعث چشمان خشک و خارش چشم می شود.

درمان خشکی چشم 

درمان خشکی چشم ممکن است به سادگی استفاده از اشک های مصنوعی بدون نسخه، که به صورت قطره موجود است، باشد. دستورالعمل ها را با دقت دنبال کنید اگر خشکی مزمن را تجربه می کنید، به چشم پزشک مراجعه کنید. ممکن است شما به قطره های دارویی بیشتر احتیاج داشته باشید.

 

  •   خستگی چشم

خیره شدن به صفحه کامپیوتر برای مدت طولانی یا تلاش برای خواندن در یک منطقه کم نور ، می تواند چشم شما را خسته و باعث خارش و خستگی آنها احساس شود. رانندگی به مدت طولانی، به خصوص در شب یا در یک روز روشن و آفتابی، می تواند چشم را دچار خستگی کند. اگر خود را مجبور به باز نگه داشتن چشمان خود کرده و وقتی خسته هستید بیدار بمانید، می تواند خشکی چشم را وخیم تر کند. برای برخی از افراد، گرمای داخل ساختمان یا تهویه مطبوع می تواند منجر به چروک، خارش و تحریک چشم شود. بهترین درمان این است که به سادگی بطور دوره ای چشم خود را استراحت دهید. اگر رانندگی فشار را بر روی چشمان شما می گذارد، توقف کرده و چشمان خود را ببندید. چرت بزنید یا رانندگان را تعویض کنید، تا چشمان شما بتواند از اشیاء دورتر از بزرگراه یا چراغهای راهنمایی، روی اشیاء نزدیکتر تمرکز کند.

  •  استفاده از لنزهای تماسی

نگه داشتن بیش از حد طولانی لنزها یا عدم تعویض منظم آنها باعث تحریک چشم شما می شود و باعث خارش و قرمز شدن آنها می گردد. اگر لنزهای تماسی می پوشید، به یاد داشته باشید که آنها را شبانه درآورده و سایر مراحل اصلی مراقبت از لنز را دنبال کنید. در مورد نحوه مراقبت از لنزهای خود و اینکه چند بار باید آنها را جایگزین کنید، از توصیه های پزشکان پیروی کنید.

  •  بلفاریت

چشمان قرمز و خارش دار ممکن است ناشی از التهاب پلک های معروف به بلفاریت باشد. هنگامی رخ می دهد که غده های روغنی کمی در پایه مژه های شما مسدود شوند. بعضی اوقات فقط تمیز نگه داشتن پلک های شما برای برطرف کردن علائم بلفاریت، که ممکن است شامل چشمان خیس و تورم نیز باشد، کافی است. بلفاریت معمولاً باعث از بین رفتن بینایی نمی شود، اما می تواند یک مشکل مزمن باشد که منجر به ملتحمه و سایر عوارض شود. آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد التهاب ممکن است برای تسکین و جلوگیری از مشکلات بعدی لازم باشد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص چشم ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید