خطرات دود سیگار برای کودکان

0
2,497
6406.jpeg alt_text
6406.jpeg caption

متاسفانه این روزها جمعیت زیادی از مردان و حتی زنان علی رغم اگاهی از مضرات مصرف دخانیات، سیگار و قلیان می کشند.  بهترین کار و مهمترین نکته پرهیز از استعمال دخانیات در محیط خانه، کار و مکان های عمومی و پر تردد است زیرا دود سیگار علاوه بر اثرات مخربی که مستقیما روی راه های هوایی فرد مصرف کننده میگذارد، همچنین استنشاق دود ان توسط سایرین بخصوص کودکان موجب بروز عواقب و بیماری هایی در اینده میگردد. به افرادی که خود سیگار نمیکشند ولی در معرض دود سیگار سایرین قرار می گیرند second smoker یا سیگار کشنده ثانویه می گویند. متاسفانه بسیاری از والدین در محیط خانه سیگار میکشند که دود سیگار انها میتواند اثرات جبران ناپذیری روی ریه کودکان داشته باشد زیرا ریه کودکان نسبت به بالغین آسیب پذیر تر است. در مقاله زیر به اثرات زیان اور سیگار روی سلامتی جنین و کودکان میپردازیم. البته هرچه میزان و مدت تماس با دود سیگار بیشتر باشد شدت عوارض و احتمال ایجاد انها بیشتر است.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

عوارض سیگار روی جنین

 

خطرات سیگار برای کودکان

مصرف سیگار در دوران بارداری می تواند باعث بروز سقط خود به خود و اختلالات جفت از جمله جفت سرراهی در مادر شود.  مصرف سیگار در دوران بارداری همچنین میتواند روی جنین اثراتی بگذارد و موجب بروز مشکلاتی از جمله تولد زودهنگام، تاخیر رشد داخل رحمی و وزن پایین هنگام تولد شود.

مشکلات دندانی

مصرف سیگار توسط والدین و تماس کودک با دود سیگار احتمال بروز پوسیدگی دندان در کودکان را افزایش میدهد.

آلرژی ها و بیماری های تنفسی

مصرف سیگار موجب افزایش سطح ایمونوگلوبولین E و افزایش احتمال ابتلا به آسم، اتوپی و آلرژی های تنفسی و پوستی بخصوص در افراد با سابقه خانوادگی مثبت از آلرژی میشود. مصرف سیگار توسط مادر باردار میتواند موجب افزایش میزان عفونت های تنفسی در کودک و التهاب راه های هوایی او شود که به خودی خود عاملی برای افزایش بروز آسم در بزرگسالی می باشد.  تماس با دود سیگار در کودکی همچنین موجب کاهش عملکرد و کارکرد ریه ها می گردد. تماس با دود سیگار موجب افزایش بروز سینوزیت، افزایش تعداد سرماخوردگی ها و طول دوره بیماری می شود.

عفونت گوش

میزان بروز عفونت گوش میانی عود کننده در کودکانی که در معرض دود سیگار هستند بیشتر است. هم چنین احتمال مزمن شدن عفونت و تجمع مایع در گوش میانی افزایش می یابد.

بیماری قلب و عروق

تماس با دود سیگار بر روی میزان چربی خون کودک اثر میگذارد، باعث اختلال در فعالیت اندوتلیوم عروق میگردد و ریسک ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلبی را افزایش می دهد. هرچه مدت و میزان تماس با دود سیگار بیشتر باشد احتمال درگیری عروق و تصلب شرایین در بزرگسالی بالاتر است.

بدخیمی ها

تماس با دخانیات در در دوران بارداری توسط مادر بعنوان یک ریسک فاکتور اصلی برای ابتلا به بدخیمی ها و سرطان های خون مثل لوکمی در اینده خواهد بود.  همچنین تماس ثانویه کودک با دود سیگار مصرفی توسط والدین در محیط خانه، ریه کودک را در معرض ابتلا به سرطان ریه در بزرگسالی قرار می دهد و در مطالعات افزایش بروز سرطان ریه در کودکانی که والدین انها سیگار مصرف میکردند به اثبات رسیده است.

سیستم گوارشی

در شیرخوارانی که از رفلاکس و برگشت شیر رنج میبرند مصرف سیگار و قلیان توسط والدین وضعیت را بدتر میکند و باعث تشدید رفلاکس در کودک میگردد. در شیرخوارانی که در تماس با دود سیگار هستند معمولا میزان کولیک شیرخوارگی و بیقراری بیشتر است.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید