خطرات چربی خون بالا و میوه ها و سبزیجات مؤثر بر آن

0
1,050
455051.jpeg alt_text
455051.jpeg caption

چربی خون شامل کلسترول بد (LDL)، کلسترول خوب (HDL) و تری گلیسیرید است. کلسترول توسط کبد تولید می شود و در تمام سلول های بدن وجود دارد؛ این نوع چربی در مغز، پوست و اعصاب نقش مهمی برعهده دارد. وجود چربی خون در حد نرمال برای بدن ضروری است، اما اگر از حد نرمال بالاتر برود، فرد دچار چربی خون بالا یا هیپر لیپیدمی می شود. بالا بودن چربی خون باعث تصلب شراین و بروز مشکلات قلبی و عروقی می شود. یکی از شایع ترین علل بالا بودن چربی خون تغذیه ناسالم است، مانند مصرف گوشت های چرب، لبنیات پرچرب، فست فود، بیسکویت، شیرینی پرچرب، کره و … . البته برخی افراد به طور ژنتیکی کلسترول بالایی دارند. یکی از راه های مقابله با چربی خون بالا، استفاده از فیبر زیاد است. میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات به دلیل داشتن فیبر زیاد، باعث کاهش LDL می شوند؛ علاوه بر این، میوه ها و سبزیجات به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، از اکسید شدن LDL و تشکیل پلاک در شریان ها جلوگیری می کنند. استفاده از برخی میوه ها و سبزیجات برای چربی خون بالا، اثر بیش تری نسبت به سایر آنها دارد که در ادامه به این میوه ها و سبزیجات پرداخته شده است:

1- آووکادو

آووکادو به دلیل داشتن ویتامین C، K، B6 و فولات برای بدن مفید است؛ و یکی از میوه های سرشار از چربی های اشباع نشده و فیبر است که مصرف آن باعث کاهش LDL و افزایش HDL می شود. همچنین مصرف این میوه قبل از غذا باعث می شود فرد دیرتر احساس گرسنگی کند و غذاهای چرب کمتری مصرف کند.

درمان چربی خون بالا

حتما مطالعه کنید: بهترین زمان مصرف میوه

2- سیر

طبق تحقیقات صورت گرفته، مصرف سیر در افراد مبتلا به فشارخون بالا، باعث کاهش فشار خون و کاهش کلسترول LDL می شود. همچنین خاصیت ضدالتهابی سیر باعث کاهش سطح تری گلیسیرید نیز می شود.

3- جو دوسر

جودوسر به دلیل داشتن فیبری به نام بتاگلوکان در پوست دانه هایش، جذب کلسترول در روده را کاهش داده و موجب کاهش کلسترول خون می شود.

4- لیمو

آب لیمو به دلیل داشتن فلاونوئید و ویتامین C، موجب کاهش کلسترول و بهبود سلامت قلب و عروق می شود.

5- کلم بروکلی

فیبر موجود در کلم بروکلی باعث دفع کلسترول از بدن می شود. در واقع مصرف این ماده غذایی موجب کاهش 6 درصدی سطح کلسترول LDL می شود.

6- زنجبیل

زنجبیل به دلیل داشتن آنزیم های خوب و چربی طبیعی باعث کاهش سطح کلسترول بد شده و موجب بهبود سلامت قلب و عروق می شود.

7- گوجه فرنگی

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی موجب کاهش کلسترول LDL می شود. همچنین این ماده غذایی حاوی پتاسیم، ویتامین A و C بوده که برای بدن ضروری هستند.

8- انواع توت ها

توت ها به دلیل داشتن فیبر باعث کاهش کلسترول LDL می شوند و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، موجب افزایش HDL و محافظت از قلب می شوند.

9- توت فرنگی

مصرف توت فرنگی نیز همانند سایر توت ها، موجب کاهش کلسترول و چربی خون می شود.

10- گردو

گردو به دلیل داشتن فیبر و اسیدهای چرب اشباع نشده، به کنترل کلسترول LDL کمک می کند.

11- گریپ فروت

طبق تحقیقات صورت گرفته، مصرف گریپ فروت باعث کاهش چربی خون شده و آنتی اکسیدان های موجود در آن به سلامتی قلب و عروق کمک می کنند.

12- سیب

مصرف منظم سیب موجب کاهش چربی خون می شود، در واقع وجود پکتین و پولیفنول در پوست سیب، باعث بهبود سوخت و ساز کلسترول و جلوگیری از بیماری های قلبی می شود.

13- هویج

بتاکاروتن موجود در هویج، به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی بالای خود از کلسترول بالا جلوگیری می کند.

14- انگور سیاه

این میوه حاوی ماده ای به نام کرستین است که رگ های خونی در برابر کلسترول بالا جلوگیری می کند.

15- سویا

آنتی اکسیدان های موجود در سویا باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب خون می شوند. این نکته قابل ذکر است که برای مقابله با چربی خون بالا، تنها مصرف این میوه ها و سبزیجات کافی نیست، بلکه باید رژیم غذایی سالمی داشت، همچنین داشتن تحرک، مصرف سالاد در کنار غذا و مصرف سیب در مواقع گرسنگی، می تواند در کنار سایر فوایدی که برای بدن دارند، موجب کاهش چربی خون شوند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید