خلط دائم گلو نشانه چیست؟

2
52,883
خلط دائم گلو

بعضی افراد از حس وجود خلط دائم گلو رنج می‌برند و مدام مجبورند گلوی خود را صاف کنند یا با سرفه و خلط صبحگاهی فراوان روبرو شوند. این حالت بسیار آزاردهنده است و ممکن است فرد را درمورد سلامتی خود نگران کند.

علل خلط دائم در گلو

علت به وجود آمدن خلط گلو می‎تواند به ریه‌ها، معده، سینوس‌ها یا بینی و گوش مربوط باشند.

1. ریه

ریه انسان به صورت دائم ترشحاتی را برای مرطوب نگه داشتن و پاکسازی سطوح تنفسی تولید می‌کند که این ترشحات توسط زائده‌هایی به نام مژک به بیرون از ریه جارو می‌شوند. در شرایط عفونت و التهاب ریه این ترشحات زیاد می‌شوند. همچنین در افراد سیگاری مژک‌های ریه کارایی خود را از دست می‌دهند و ترشحات به خوبی از ریه خارج نمی‌شوند و منجر به تجمع آنها در ریه و تولید خلط می‌شود. شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به ریه که علت بوجود آمدن خلط گلو هستند عبارتند از:

افزایش حساسیت راه هوایی

راه هوایی یعنی مسیری که از بینی و گلو شروع می‌شود و تا ریه ادامه می‌یابد، در این افراد نسبت به مواد خارجی و عفونت‌ها حساس‌تر از افراد عادی است. پس در واکنش به یک عفونت بیش از حد لازم دچار افزایش التهاب و ترشحات می‌شود. این افراد ممکن است بعد از یک سرماخوردگی ساده تا مدت‌ها دچار سرفه، خلط و خارش گلو باشند و مجبور به صاف کردن دائم گلو باشند.

COPD

انسداد مزمن ریوی نوعی برونشیت مزمن (طولانی‌مدت) ریه که معمولاً در افراد سیگاری بوجود می‌آید. ریه این افراد به علت التهاب طولانی‌مدت در اثر تماس با دود سیگار دچار تغییر شکل می‌شود، مژک‌ها کارایی خود را از دست می‌دهند و ترشحات در ریه تجمع می‌یابد. این افراد از خلط مزمن رنج می‌برند.

سل ریه

نوعی عفونت باکتریایی ریه که هنوز در ایران دیده می‌شود. مشخصه این عفونت سرفه و خلط مزمن و گاهی خلط خونی است.

2. سینوس و بینی

سینوس‌ها حفره‌هایی تو خالی در استخوان جمجمه هستند که از طریق تعدادی مجرای خروجی به حلق و بینی راه دارند. ترشحات سینوس از طریق این مجاری به بینی و حلق می‌ریزد. افزایش این ترشحات می‌تواند باعث حس ترشح پشت حلق و خلط شود. بیماری‌های سینوس و بینی که منجر به خلط دائم گلو می‌شوند عبارتند از:

سینوزیت مزمن

عفونت مزمن سینوس‌ها در اثر باکتری‌ها یا ویروس‌ها باعث تولید و تجمع ترشحات و چرک در سینوس‌ها می‌شود. سینوزیت گاهی عارضه یک سرماخوردگی ساده است. در بعضی افراد مشکل ساختار سینوس‌ها یا خروجی آنها وجود دارد که باعث دشواری در خروج ترشحات می‌شود. برای مثال افرادی که دچار انحراف تیغه بینی (انحراف سپتوم) یا پولیپ بینی باشند، بیشتر می‌توانند مستعد سینوزیت مزمن گردند.

رینیت مزمن (عفونت بینی)

آلرژی، یا وجود جسم خارجی در بینی می‌تواند باعث التهاب و عفونت مزمن بینی (رینیت) شود. بعضی کودکان کم‌سن نادانسته اجسام خارجی را وارد بینی می‌کنند و این جسم در بینی گیر می‌کند و باعث عفونت و ترشح چرکی دائم بینی و خلط می‌شود.

پولیپ بینی

این لایه های غضروفی علاوه بر تاثیر گذاری روی مجرای بینی می تواند روی سینوس ها اثر بگذارند. سینوزیت، خروپف شبانه و جمع شدن مخاط در پشت حفره بینی جزو شایع ترین علائم پولیپ های بینی است. قطره های استروئیدی بینی برای کوچک شدن این پولیپ ها و در موارد شدیدتر جراحی برای حذف آنها می توانند کمک کننده باشند.

3. معده

گاهی به علل مختلف از جمله شل بودن دریچه انتهای مری، ترشحات معده به بالا پس زده می‌شود و منجر به حس سوزش سر دل و ترش بودن دهان می‌شود. وقتی ترشحات اسیدی و سوزاننده معده به ناحیه گلو برسد، منجر به التهاب گلو و طنابهای صوتی و ایجاد حس گرفتگی و افزایش ترشحات گلو می‌شود. بنابراین یکی دیگر از علل وجود خلط گلو، ریفلاکس معده است.

4. گوش میانی

گوش میانی محلی برای عبور اصوات و رسیدن آن به پرده شنوایی است. در عفونت گوش میانی، زمانی که این مجرا با مخاط مسدود شود، مانع از رسیدن از اصوات شده و در برخی از موارد ممکن است به علائمی مانند درد مجرای گوش و در حالت شدیدتر به خلط پشت گلو دامن بزند.

درمان خلط دائمی گلو

اولین قدم به عنوان درمان خلط دائمی گلو ، برطرف کردن مشکلات و بیماری های زمینه ای آن است. بایستی به این نکته توجه داشته باشید که هرگز برای درمان این شرایط، بصورت خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف نکنید. برای پیشگیری از ابتلای به این حالت سعی کنید تا حد امکان از مصرف مایعات و به ویژه آب سرد در حین غذا خوردن اجتناب کنید. سعی کنید به جای استفاده از داروهای آنتی هیستامینی، عفونت سینوزیت ها را به صورت خانگی با کمک دم نوش ها و بخور درمان کنید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص گوش و حلق و بینی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام ممنون مطلب خوب و مفیدی بود من اول سینوزیت داشتم که تبدیل به برونشیت و بعد برونشیت مزمن شد و تنگی نفس اگر درمان نشه خطرناکه اول از هرچیز باید سینوزیت درمان شه بعد عمل هم باید مراقب عود کردنش باشیم

  2. با سلام خدمت همگی
    بنده از 15 سالگی تا چند ماه پیش مرتبا روزی 7، 8،‌10 بار خلط داشتم.
    با خوردن مرتب دمنوش پرسیاوشان خلط هام کاملا برطرف شد درحالیکه طی این 22 سال با کتوتیفن،‌ زادیتن و سایر داروهای شیمیائی هیچ تغییری در من بوجود نیاورد.
    با تشکر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید