خواص درمانی بهارنارنج

0
2,822
144422.jpeg alt_text
144422.jpeg caption

درخت نارنج حاصل پیوند دارابی و نارنگی است و گل، برگ، میوه و آب آن خواص دارویی دارند. به شکوفه های درخت نارنج که در فصل بهار درمی آیند، بهارنارنج می گویند که بسیار معطر است. مصرف بهارنارنج چه به صورت دمنوش و چای، و چه به صورت روغن و عرق به درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کند. این شکوفه ها خواص بسیار زیادی دارند که در ادامه به معرفی برخی از خواص و فواید آن پرداخته شده است:

فواید بهارنارنج برای پوست و مو

روشن کردن پوست: عرق بهارنارنج حاصل از تقطیر طبیعی و خالص، خواص شگفت انگیزی برای پوست دارد و می توان آن را به عنوان تونر برای پوست های چرب استفاده کرد. این عرق بسیار ملایم بوده و یکی از مواد تشکیل دهندة محصولات مناسب نوزادان می باشد.

مرطوب کردن پوست: عرق بهارنارنج مانند روغن زیتون مانع از خشکی پوست شده و به پوست آب رسانی می کند. افزودن عرق بهارنارنج به آب وان هنگام حمام کردن، باعث مرطوب شدن، و نرم و درخشان شدن پوست می شود. همچنین استفاده از عرق بهارنارنج به ویژه برای پوست های چرب و حساس، سبب رفع سوزش و قرمزی پوست و تسکین اثر آفتاب سوختگی می شود؛ این ماده به دلیل خواص بی شمارش در بسیاری از لوسیون ها و کرم ها وجود دارد.

کمک به بهبود زخم حیوانات

همچنین عرق بهارنارنج به دلیل ملایم بودن می تواند جهت کمک به درمان سریع تر زخم در حیوانات خانگی مورد استفاده قرار گیرد.

حفظ سلامت پوست

عرق بهارنارنج به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فراوان، از آثار منفی و جانبی رادیکال های آزاد جلوگیری می کند و سبب سفت تر و جوان تر شدن پوست می شود.

جلوگیری از بیماری های پوستی

این عرق به دلیل ترکیباتی که دارد مانع بروز بیماری های پوستی مانند آکنه و اگزما می شود.

کاهش چین و چروک صورت

عرق بهارنارنج به دلیل داشتن ویتامین C فراوان، باعث کاهش چین و چروک و حذف خطوط ریز صورت و به تأخیر انداختن نشانه های پیری در صورت می شود.

جلوگیری از بروز ترک های پوستی

عرق بهارنارنج باعث کاهش احتمال ترک های پوستی، و سفت و صاف شدن پوست می شود. این عرق با نرم کردن پوست سبب می شود ترک ها کم تر در دید باشند. مصرف این عرق گزینه بسیار خوبی برای جلوگیری از ترک ها در دوران بارداری است.

ممانعت از بروز سرطان پوست

این عرق سبب تحریک به وجود آمدن سلول های جدید و از بین رفتن سلول های مرده می شود و در ظاهر پوست را روشن می کند. همچنین به دلیل مواد مغذی فراوانی که دارد مانع شکل گیری سلول های سرطانی در پوست می شود.

نرم کننده مو

عرق بهارنارنج مزایای زیادی برای موها دارد و در محصولات مراقبت از مو به کار می رود. این عرق باعث درخشان شدن و قوی شدن موها می شود.

سایر خواص بهارنارنج

آرامش اعصاب

عرق بهارنارنج به دلیل اثر آرام بخشی در آروماتراپی کاربرد زیادی دارد و طبق تحقیقات صورت گرفته، بهارنارنج می تواند سبب کاهش اضطراب و استرس شود. در واقع بهارنارنج خواصی مشابه دیازپام دارد و استفاده از آن همانند دیازپام باعث کاهش اضطراب می شود.

کمک به درمان افسردگی

روغن بهارنارنج به دلیل داشتن خاصیت آروماتراپی برای درمان افسردگی مفید است و سبب تقویت روحیه، شادی و آرامش، و دور کردن ناراحتی، ناامیدی و پوچی می شود.

بهبود خواب

ریختن چند قطره از عرق بهارنارنج روی ملحفه یا پتو، به دلیل خاصیت آرامبخشی آن، سبب بهبود خواب در افرادی که از بی خوابی رنج می برند می شود.

جلوگیری از عفونت

روغن بهارنارنج به دلیل خاصیت ضدباکتریایی و ضدعفونی کننده قوی خود، مانع بروز عفونت ها می شود.

درمان درد معده و شکم

همانطور که ذکر شد این شکوفه ها به دلیل خواص زیادی که دارند، به شیوه های مختلف استفاده می شوند. یکی دیگر از خواص عرق بهارنارنج درمان طبیعی ناراحتی معده، سوءهاضمه و ورم معده می باشد.

تازه کردن هوا

ریختن چند قاشق چایخوری عرق بهارنارنج در یک کاسه آب، باعث معطر شدن خانه می شود و دیگر نیازی به خوشبوکننده های تجاری هوا نیست.

نیروبخشی

روغن بهارنارنج سبب تحریک ترشح هورمون ها، آنزیم ها و نیروبخشی می شود. با وجود اینکه بهارنارنج فواید زیادی دارد اما استفاده زیاد آن سبب بالا رفتن فشار خون و ضربان قلب می شود، بنابراین افرادی که بیماری قلبی دارند نباید در مصرف آن زیاده روی کنند. زیاده روی در مصرف عرق بهارنارنج و یا بوئیدن زیاد آن سبب بی خوابی می شود؛ لازم است در دوران بارداری و شیردهی در مصرف بهارنارنج احتیاط کرد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید