خواص شگفت انگیز عناب

0
1,073
585174.jpeg alt_text
585174.jpeg caption

عناب یکی از آن دسته میوه های کوچکی است که اغلب بصورت دم کرده و یا خام مورد مصرف قرار می گیرد. برخی از افراد آن را با خاصیت کاهش دهنده فشار خون می شناسند ولی خواص شگفت انگیز عناب به همین جا ختم نمی شود.

میوه عناب

عناب میوه ای با ظاهری شبیه به زیتون می باشد که همانند آن در زمان خام بودن به رنگ سبز بوده اما با فرا رسیدن زمان چینش آن به رنگ قرمز تبدیل می شود و کمی ظاهر چروکی شکل به خود می گیرد. برای تقویت خواص شگفت انگیز عناب، معمولا بعد از چیده شدن، خشک می گردد تا بتوان در تمام طول فصول سال از وجود این میوه گرانبها بهره برد. 

خواص عناب

میوه عناب دارای مقادیر زیادی آب و فیبر می باشد بنابراین می تواند یک میان وعده کم کالری و البته مفید را تشکیل دهد. بیشترین ویتامینی که در این میوه یافت می شود ویتامین C می باشد. این ویتامین یک ماده فوق العاده آنتی اکسیدان می باشد. در میان مواد معدنی نیز می توان به وجود مقادیر بالایی پتاسیم در آن اشاره کرد که با داشتن خواص الکترولیتی برای انقباض بافت های بدن مورد نیاز می باشد. علاوه بر این مواد مغذی، عناب دارای مواد ارزشمند دیگری نیز می باشد که در ایجاد خواص آن بر روی تمامی ارگان های بدن موثر می باشند از جمله:

عناب و تنظیم نمودن فشار خون

همان طور که گفته شد عناب با دارا بودن پتاسیم فراوان می تواند به عنوان کاهنده فشار خون عمل نماید. در تمامی سلول های بدن بالاخص سلول های قلبی و انقباضی، پتاسیم وجود داشته و از آن برای تنظیم انقباضات خود استفاده می نمایند. 

کاهش وزن

از آن جایی که میوه عناب دارای کالری اندک به نسبت فیبر بالا می باشد، در نتیجه می تواند به کاهش وزن کمک نماید. البته همانند هر میوه پر خاصیت دیگر نیز، نباید در مصرف عناب زیاده روی کرد. یکی دیگر از خواص عناب این است که با داشتن پروتئین و سایر املاح مورد نیاز بدن، می تواند مصرف بیشتر مواد غذایی برای از بین بردن حالت گرسنگی، را رفع نماید. نباید از اثر عناب در پیشگیری از بروز یبوست و نفخ چشم پوشی کرد. 

عناب و خواص آرام بخش آن

یک دم کرده عناب می تواند خاصیت ضد استرس و اضطرابی داشته و خوابی آرام را برای شخص به همراه داشته باشد. قندهای پیچیده یا همان پلی ساکاریدها و موادی با عنوان ساپونین و فلاونوئیدها در ایجاد این خاصیت خواب آوری عناب دخیل می باشند.  

تقویت سیستم ایمنی با عناب

برای داشتن یک سیستم ایمنی نیرومند بایستی نیاز به اندازه بدن به ویتامین های A و  C تامین گردد. این دو ویتامین و سایر آنتی اکسیدان ها می توانند سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با رادیکال های آزاد برطرف نمایند. تا حدودی می توان با این خاصیت شگفت انگیز عناب از ابتلا به سرطان پیشگیری کرد.

تنظیم گردش خون با عناب

آهن یکی از اجزای سازنده ضروری برای خون سازی می باشد. کم خونی می تواند علاوه بر سیستم گردش خون، برای برطرف نمودن نیاز اکسیژنی سایر اندام ها مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین هر نوع کم خونی می توانند عملکرد سایر ارگان ها را نیز تحت الشعاع قرار دهند. فولات و ویتامین های مورد نیاز برای خون سازی موجود در عناب می توانند به رشد سیستم عصبی جنین کمک نمایند. زنان باردار می توانند از عناب با صلاح دید یک پزشک طب سنتی براساس نیاز بدن خود استفاده نمایند. 

مهمترین خواص عناب

به لحاظ طب سنتی می توان گفت که عناب از بین برنده بلغم می باشد. بنابراین در مصرف آن نباید زیاده روی شود چرا که می تواند به حالت سردی در رابطه جنسی بینجامد. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید