خوراکی های مفید برای افت قند خون افراد دیابتی

0
5,610
415427.jpeg alt_text
415427.jpeg caption

خوراکی های مفید برای افت قند خون افراد دیابتی

هورمون انسولین که از لوزالمعده ترشح میشود، باعث انتقال گلوکز خون به سلولها، جهت تأمین انرژی، میشود. عدم کارکرد صحیح انسولین باعث بالا رفتن سطح گلوکز خون و ابتلا به بیماری قند خون یا دیابت میشود. به اعتقاد پزشکان، افراد مبتلا به دیابت، با رعایت مسائلی همچون: رعایت رژیم غذایی، تحرک، ورزش کافی و مصرف داروهای دیابت، میتوانند قند خون خود را در حالت طبیعی نگه دارند و مانع از افزایش بیش از حد قند خون و یا افت آن شوند، و در نتیجه از بروز خطرات و عوارض ناشی از هر دو مورد، جلوگیری کنند. داشتن رژیم غذایی سالم برای افراد دیابتی میتواند از بروز عوارض این بیماری جلوگیری کند، در واقع مصرف یک سری از خوراکیها باعث بهبود عملکرد لوزالمعده و کاهش قند خون میشود. در ادامه به معرفی خوراکیهای مفید برای افراد دیابتی و افت قند خون پرداخته شده است:

 

· ماهی

 ماهی ها به دلیل داشتن امگا 3، باعث بهبود عملکرد رگهای خونی بعد از صرف غذا، کاهش علائم التهابی و در نتیجه موجب سلامتی قلب میشود.

 

· سبزیجات

 استفاده از سبزیجات یکی از مؤثرترین مواد غذایی برای افراد دیابتی است. برای مثال، استفاده از سبزیجاتی که برگ های سبز دارند، به دلیل داشتن مواد مغذی و آنتی اکسیدان، به سلامتی قلب کمک میکند؛ همچنین کلم بروکلی به دلیل کربوهیدرات کم و ارزش غذایی بالا، خواص زیادی برای بدن دارد؛ توت فرنگی هم به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی، احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش میدهد.

·  دارچین

 

 این ادویه به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی مؤثری که دارد باعث کاهش قند خون و بهبود حساسیت به انسولین می شود.

 

·  تخم مرغ

 

 مصرف تخم مرغ به کاهش التهاب، بهبود حساسیت به انسولین و افزایش کلسترول بدن کمک میکند.

 

·  زرد چوبه

این ادویه به دلیل داشتن کورکومین، موجب کاهش التهاب و قند خون شده، و برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

 

· ماست

 

 مصرف پروبیوتیکهایی همچون ماست، باعث افزایش باکتریهای خوب روده و در نتیجه کاهش سطح قند خون ناشتا میشود.

 

· روغن زیتون

 

 استفاده از این روغن باعث کاهش چربیهای ناسالم در افراد دیابتی و کاهش احتمال بروز بیماریهای قلبی میشود. مصرف روغن زیتون باعث کاهش احتمال ابتلا به دیابت میشود و به دلیل اثرات ضدالتهابی، باعث میشود که سلولهای بدن، گلوکز بیشتری مصرف کنند، در نتیجه سطح قند خون کاهش پیدا میکند.

·    سیر

مصرف سیر توسط افراد دیابتی باعث کاهش التهاب، کاهش کلسترول بد، کاهش فشار خون و کاهش سطح قند خون میشود.

 

·  سرکه سیب

 

 استفاده از سرکه سیب، باعث کاهش مقاومت به انسولین و کاهش قند خون میشود.

 

·  دانه کتان

 

 مصرف دانه کتان باعث کاهش التهاب، کاهش احتمال بروز بیماریهای قلبی، کاهش قند خون افزایش حساسیت به انسولین میشود.

 

·  بلوبری

براساس مطالعات صورت گرفته، مصرف بلوبری و سایر توت ها، موجب افزایش حساسیت به انسولین شده و احتمال بروز دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی را کاهش میدهد.

 

·  آجیل ها

این خوراکی ها به دلیل فیبر زیاد، باعث کاهش قند خون میشوند، به همین دلیل برای افراد مبتلا به دیابت مفید هستند.

 

·  حبوبات

 

 مصرف نخود، عدس و لوبیا، به دلیل شاخص گلایسمی پایین آنها، برای افراد مبتلا به دیابت مناسب است.

 

· مرکبات

 

 مرکبات به دلیل داشتن ترکیبی به نام هسپریدین، دارای خاصیت ضدالتهابی هستند. براساس مطالعات صورت گرفته، استفاده از این میوه ها، باعث کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 میشود.

 

·  شکلات تیره

براساس تحقیقات صورت گرفته، پلی فنول موجود در شکلات تیره، به کاهش قند خون کمک میکند. مصرف روزانه مقدار کمی از شکلات تیره، باعث کاهش قند خون ناشتا و فشارخون میشود.

 

افت قند در افراد دیابتی

 

·  سیب زمینی

مصرف سیب زمینی همراه با دارچین یک وعده ی غذایی سالم برای افراد دیابتی است و به تنظیم قند خون کمک میکند.

 

خوراکی هایی که از مصرف آن باید اجتناب کنند

افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف نان، برنج، ماکارونی، شیرینی، میوه و شیر احتیاط کنند، زیرا این کربوهیدرات ها میتوانند سبب افزایش سطح خون شوند. اما گاهی به دلیل استفاده نادرست و زیاد از انسولین، فعالیت بدنی شدید و نخوردن میان وعده، برخی از بیماران دیابتی دچار افت قند خون یا هیپوگلایسمی میشوند. باید توجه داشت که افت قند خون هم به اندازه افزایش قند خون خطرناک است. در این هنگام بهتر است چند حبه قند، آب پرتقال و یا آب سیب مصرف کنند و بعد از 15 دقیقه مجدداً قند خون خود را  اندازه گیری کنند. لازم به ذکر است که نباید در زمان افت قند خون از شکلات یا بیسکویت استفاده کرد، زیرا این خوراکی ها به دلیل داشتن چربی، مانع از جذب سریع قند میشوند. علاوه بر این، باید از مصرف زیاد مواد غذایی شیرین پرهیز کرد، زیرا ممکن است باعث بالا رفتن سطح قند خون شود.

 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص غدد ما نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید