خوردن باتری توسط کودک

0
23,573
121360.jpeg alt_text
121360.jpeg caption

بلع باتری یکی از مشکلات شایع در اورژانس کودکان است. باتری های سکه ای یا دیسکی شکل به فراوانی در وسایل خانه از جمله ساعت و اسباب بازی های کودک وجود دارند. خیلی از مواقع در صورت عدم توجه والدین کودکان نوپا که شروع به جست و خیز و کنجکاوی کرده اند ممکن است این باتری هارا از جای خود خارج کرده و در دهان، گوش یا بینی خود قرار دهند. کودکانی که از سمعک استفاده میکنند نیز ممکن است باتری انها را خارج کرده و وارد دهان خود کنند. این باتری ها کوچک هستند و قطری حدود نیم سانتی متر دارند ولی گاهی میتوانند عوارض جبران ناپذیری را برای کودک دلبندتان ایجاد کنند. بسته به اندازه باتری و محل ان در دستگاه گوارش علایم متفاوتی در کودک ایجاد میگردد . بلع باتری با قطر بیش از 20 میلی میتر معمولا عوارض جدی برای کودک ایجاد می کند زیرا احتمال گیر کردن ان در مری بیشتر می شود.

علایم بلع باتری :

در اکثر موارد کودک هنگام مراجعه به اورژانس بدون علامت است . شایعترین علامت کودک استفراغ است و گاهی دچار دل درد و اختلال بلع نیز می شود . در موارد نادری ابریزش از دهان و گاهی سرفه و تنگی نفس وجود دارد

عوارض بلع باتری توسط کودک :

بلع باتری و اجسام خارجی معمولا در سنین زیر 5 سالگی که کودک شروع به یادگیری پیرامون خود از طریق لمس و چشایی کرده است اتفاق می افتد . این باتری ها به علت قطر کمی که دارند معمولا به راحتی از روده ها عبور کرده و از طریق موفوع از بدن کودک خارج می گردد.  باتری باید در عرص 2 ساعت از مری عبور کند درغیراینصورت میتواند باعث آسیب و سوختگی مری گردد. درصورتی که باتری در مری کودک گیر بیفتد بعلت باریک بودن محیط مری باتری در تماس مستقیم با مخاط مری قرار میگیرد و بعلت داشتن موادی از جمله لیتیوم و جیوه میتوانند باعث تولید مواد سمی و سوختگی مری شود. اگر باتری از مری رد شود و وارد معده گردد دیگر جای نگرانی نیست و احتمال بروز عوارض کمتر است، زیرا معده فصای بازتری دارد و باتری در تماس مستقیم با مخاط آن قرار نمیگیرد، همچنین ترشحات معده باعث خنثی شدن اثر مواد سمی می گردد. در این موارد معمولا باتری به روده ها رسیده و سپس دفع می شود .

نکات لازم هنگام برخورد با بلع باتری :

درصورتی که کودک باتری را در گوش یا بینی خود وارد کرده باید به اورژانس مراجعه کنید تا باتری سریعا خارج گردد زیرا میتواند در عرض چند ساعت باعث تخریب تیغه بینی شود. در مواردی که کودک باتری را بلعیده، والدین باید ارامش خود را حفظ کنند و با جست و جوی زمین اطراف کودک مطمین شوند که کودک باتری را بلعیده است. از دست کردن در دهان کودک و سعی جهت خروج باتری خودداری کنید. اجازه نوشیدن اب و خوردن خوراکی های دیگر را به کودک ندهید. اگر باتری دیگری با همان اندازه در دسترس است جهت نشان دادن اندازه باتری به پزشک انرا همراه خود داشته باشید و کودک دلبندتان را به اورژانس منتقل کنید . در این موارد عکسی از قفسه سینه کودک گرفته می شود تا مکان باتری مشخص شود . در صورتی که باتری در مری باشد اندوسکوپی اورژانسی جهت خروج باتری انجام می شود.درموارد نادری که نمیتوان با اندوسکوپی باتری را از مری خارج کرد یا عوارضی مثل پارگی مری اتفاق افتاده ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی باشد . شایعترین عارضه تنگی دیررس مری بوده است . در صورتی که باتری در معده وجود دارد ممکن است بصورت تاخیری علایمی از جمله دل درد در کودک ایجاد شود. در صورتی که باتری در گرافی های کنترل طی 24 تا 48 ساعت اینده از معده عبور نکرد بهتر است با اندوسکوپی خارج گردد . در صورتی که باتری از معده عبور کرده و وارد روده ها شده و کودک علایمی ندارد ، تنها اقدام لازم صبرکردن و پایش کودک توسط والدین است تا باتری خارج شود. هربار کودک دفع میکند باید مدفوع او از نظر وجود باتری مورد جست و جو قرار گیرد .در موارد نادری که بعد از سه روز باتری از روده ها دفع نشد باید از این ناحیه خارج شود زیرا ممکن است به روده ها نیز اسیب برساند .

پیشگیری از بلع باتری توسط کودک :

  • هیچگاه باتری ها را در دسترس کودکان قرار ندهید و باتری های معیوب را دور بیندازید .
  • از تست باتری با دهان یا زبان جلوی کودک پرهیز کنید .
  • از بسته بودن جایگاه باتری در وسایل و اسباب بازی ها مطمین شوید و از وسایلی استفاده کنید که جایگاه باتری با پیچ محکم
  • شده است و امکان خروج ان بدون پیچ گوشتی وجود ندارد .

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید