دروغگویی و راه های درمان آن

0
845
654116.jpeg alt_text
654116.jpeg caption

گاهی حتی بدون اینکه فکر کنیم دروغ می گوییم و خودمان نیز نمی دانیم که چرا الان و در رابطه با این موضوع دروغ گفتیم. چرا دروغ یکی از عادت هاي روزمره برخی افراد شده است؟ آیا برای رسیدن به هدف خاصی دروغ گفته می شود یا نه؟ آیا تا کنون فکر کرده اید که دروغ چیست و چه معنایی می تواند داشته باشد؟ دروغ بیانی خلاف واقع و یا کتمان یک واقعیت است و عملی ست که فرد به طور عمدي سعی می کند گفتار یا عمل نادرست را در ذهن دیگران درست و حقیقی جلوه دهد. دروغگو کسی هست که براي پنهان کردن نقص هاش و تطابق با محیط دروغ می گوید. همه افراد در طول زندگی خود بارها مجبور شده اند دروغ بگویند. در میان ما افرادي هستند که گاه بی دلیل هم دروغ می گویند. یعنی دروغ گفتن بخشی از زندگی و شخصیت آن ها شده است. خیلی اوقات هیچ عذر موجهی براي دروغ گفتن ندارند اما نا خودآگاه نمی توانند راست بگویند. دروغگویی یک معضل روانی ست که دلایل زیادی دارد.

دلایل دروغ گفتن

دروغ

  • اعتماد به نفس پایین، فرد به علت اعتماد به نفس پایین نیاز به تایید و تحسین دارد. به این دلیل دروغ میگوید، داستان سرایی میکند تا در دید دیگران بهتر به نظر بیاید.

 

  • ترس، ترسیدن از واکنش ها و برخوردهاي دیگران باعث می شود افراد دروغ بگویند. کسی که از گفتن حقیقت وحشت دارد از روي ترس دروغ می گوید.

 

  • عادت، بزرگ شدن در خانواده ایی که دروغ گفتن الگوی رفتاری شایع است و فرد از روی عادت دروغ می گوید.

 

  • برخورد نا مناسب والدین در دوران کودکی، والدین با سخت گیری های بیش از حد خود باعث می شوند که کودك براي اینکه مورد پذیرش والدین خود قرار بگیرد، چاره ایی جز دروغ گفتن نداشته باشد، این می تواند یکی از دلایلی باشد که افراد وقتی در بزرگسالی تحت برخی فشارها قرار می گیرند دروغ می گویند.

 

  • انتقادهاي مکرر و کوبنده. افرادي که زیاد از دیگران انتقاد میکنند باید منتظر شنیدن دروغ هاي زیادي باشند، این روند باعث می شود افراد برای رهایی از انتقاد های مخرب و کسب آرامش موقتی و جلب رضایت خاطر طرف مقابل دروغ بگویند.

 

  • پنهان کردن، بعضی از دروغ ها براي نگفتن یک حقیقت ساخته می شود. این دروغ ها در یک موقعیت شما را نجات می دهد، اما در طولانی مدت اعتماد افراد را از شما سلب می کند و در روابطتان دچار مشکل می شوید. معمولا این دروغ ها با این جمله شروع می شود (ببخشید، معذرت می خواهم و..) و بعد از آن یک بهانه یا یک عذر است. مثلا وقتی براي یک قرار کاري دیر می رسید می گویید: (ببخشید دیر رسیدم ترافیک سنگین بود.) اما دلیل واقعی تاخیر در بیدار شدن از خواب و نداشتن برنامه ریزی ست.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید