رانندگی در دوران بارداری

0
2,317
409807.jpeg alt_text
409807.jpeg caption

رانندگی کردن در دوران بارداری، یکی از نگرانی های مادران باردار محسوب می شود. از آنجایی که در دوران بارداری، مادران از انجام برخی اعمال و امور، مانند بلند کردن اجسام سنگین، منع می شوند، این سؤال برای اکثر مادران باردار ایجاد می شود که آیا می توانند در این دوران مانند قبل رانندگی کنند یا خیر؟ واقعیت این است که باردار شدن به معنای محدود شدن و در خانه ماندن نیست، بنابراین، در صورتی که فرد در طی بارداری مشکلی ندارد و پزشک او را از رانندگی منع نکرده است، می تواند با رعایت نکات ایمنی، رانندگی کند.

رانندگی در سه ماه اول بارداری

اما با توجه به اینکه اغلب مادران در سه ماه اول بارداری، دچار حالاتی مانند تهوع، خستگی و خواب آلودگی می شوند، ممکن است در طی رانندگی تمرکز کافی نداشته باشند؛ از سوی دیگر، در اواخر بارداری هم، به دلیل بزرگ شدن شکم، حرکت در طی رانندگی سخت می شود و ممکن است باعث ایجاد مشکل برای مادر باردار شود؛ بنابراین بهتر است در این دوران ها از دیگران برای رانندگی کمک بگیرند. بر اساس بررسی های صورت گرفته، احتمال بروز تصادف در زنان بارداری که در سه ماهه اول و سوم قرار دارند، به میزان سایر افراد است، اما میزان تصادفات در مادرانی که در سه ماهه دوم قرار دارند، 42% بیشتر از زنانی است که باردار نیستند. بر اساس این بررسی ها، علت افزایش احتمال تصادفات در این دوره حواس پرتی، ضعف، خستگی و کم خوابی ناشی از تغییرات هورمونی است که باعث کاهش هوشیاری مادران راننده و افزایش احتمال بروز تصادف می شود.

شرایط منع بارداران از رانندگی

به طور کلی، وجود شرایط زیر باعث منع مادران باردار از رانندگی می شود:

• حالت تهوع شدید

 از آنجایی که اکثر مادران باردار در طی بارداری، حالت تهوع صبحگاهی را تجربه می کنند و این مشکل با سرگیجه و سبکی سر همراه است، باید از رانندگی کردن بپرهیزند، زیرا این حالات باعث بهم خوردن تمرکز آن ها در طی رانندگی شده و باعث بروز حادثه می شود.

• سه ماهه سوم بارداری

 این دوره حساس ترین مرحله بارداری است و زنان باردار، به دلیل محدودیت حرکت در این دوره، باید از انجام کارهایی همچون رانندگی، به ویژه در مسیرهای طولانی، بپرهیزند. زنان بارداری که وزن بالای 100 کیلوگرم دارند، ممکن است به دلیل رانندگی کردن در سه ماهه سوم بارداری، دچار ترومبوز وریدی شوند، در این وضعیت خون در وریدها لخته می شود و ممکن است در پای چپ یا هر دو پا، ایجاد شود. از سوی دیگر، در این دوره، وزن مادر باردار به بیشترین میزان خود می رسد و فشار زیادی به کمر او وارد می شود، در نتیجه نشستن های طولانی مدت و رانندگی باعث بروز کمردرد می شود و برای او آزار دهنده خواهد بود. در این دوره، حتی ممکن است یک عطسه پشت فرمان، باعث از دست دادن کنترل فرمان و بروز حادثه شود. بنابراین، با پرهیز از رانندگی در این دوران، از جان خود و دیگران محافظت می کنند.

 رانندگی در دوران بارداری

• نداشتن امکان توقف

 در صورتی که زنان باردار می خواهند در مسیری رانندگی کنند که امکان توقف وجود ندارد، باید از رانندگی بپرهیزند. زیرا همانطور که گفته شد، رانندگی کردن در طی بارداری، می تواند باعث بروز ترمبوز وریدی شود؛ زنان باردار برای جلوگیری از این امر، باید هر یک ساعت از ماشین پیاده شده و کمی راه بروند و حرکات کششی انجام دهند، آب و مایعات کافی بنوشند و لباس های راحت و گشاد بپوشند.

• شروع زایمان

 اگر زن بارداری در موعد زایمان خود، دچار انقباضات خفیفی شود، نباید رانندگی کند، زیرا ممکن است این انقباضات باعث درد، خونریزی و یا پارگی کیسه آب شود و جان او و فرزندش به خطر بیفتد. بنابراین، بهتر است برای رفتن به بیمارستان از دیگران کمک گرفته و یا با اورژانس تماس گرفته و درخواست آمبولانس کند. رعایت نکات زیر در طی رانندگی در دوران بارداری، به حفظ سلامت مادر و جنین کمک می کند:

-بستن کمربند ایمنی؛ بخش پایینی کمربند باید زیر شکم و روی استخوان های لگن، و بخش بالایی روی قفسه سینه قرار بگیرد.

-داشتن فاصله کافی از فرمان؛ صندلی باید به گونه ای تنظیم شود که شکم زن باردار از فرمان فاصله کافی داشته باشد و پاهایش به راحتی به پدال برسد.

-چک کردن کیسه هوا و تنظیم زاویه فرمان به سمت بالا؛ در این وضعیت در صورتی که کیسه هوا باز شود، به شکم زن باردار فشاری وارد نمی شود.

-همراه داشتن آب، نوشیدنی، تنقلات و خوراکی های سالم؛

-هر یک ساعت توقف کردن و پیاده شدن و راه رفتن؛

-عدم استفاده از موبایل در طی رانندگی؛

-پوشیدن لباس های راحت و گشاد؛

-رعایت سرعت مجاز و سایر قوانین رانندگی.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید