راههای افزایش نشاط و شادابی

0
2,549
673608.jpeg alt_text
673608.jpeg caption

روابط اجتماعی

این فعالیت ها رایج ترین منبع هیجانات مثبت به شمار می روند. برقراری روابط با دیگران به بهبود سلامت جسمی و روانی کمک شایانی می کند. ارتباطات مهم است، چه با یک دوست باشد، چه با یکی از اعضای خانواده یا مشاور. ارتباطات به شما کمک میکند که تنشها را در درون خود نگه ندارید و آنها را آزاد کنید. دادن پاسخ مثبت به دیگران یعنی لبخند زدن و دادن دیگر علایم اجتماعی مثبت، یکدیگر را پاداش می دهند و رابطه را قوت می بخشند. دیگران به نوبه خود با لبخند و علایم دیگر پاسخ می دهند. خلقیات مثبت و معاشرت پذیری با هم رابطه تنگاتنگ دارند. نوزادان استعداد ذاتی برای نگاه کردن و لبخند زدن به بزرگسالان دارند که موجب می شود بزرگسالان به آن ها اهمیت بدهند و مراقب آنان باشند.

ورزش

ورزش، آسان ترین و قوي ترین راه ایجاد خلق مثبت است و تاثیر آن به قدري واضح است که ورزش به عنوان داروی ضد افسردگی شناخته شده است و در درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. ورزش جنبه های اجتماعی نیز دارد زیرا معمولا همراه دیگران انجام می شود و در بر دارنده تعامل نزدیک و تماس جسمی است. ورزش همچنین عزت نفس را متاثر ساخته و به افزایش آن کمک شایانی می کند. ورزش میزان مواد شیمیایی موجود در مغز را تغییر می دهد و جریان خون و جذب اکسیژن را افزایش می دهد. این تغییرات بر دستگاه اعصاب مرکزی اثر گذاشته و حس خوشایندي را در فرد به وجود می آورد. ورزش ذهن انسان را از تمرکز بر افکار مزاحم و آزارنده باز می دارد و افرادي که به طور مرتب ورزش می کنند به مهارت تسلط بر خود دست می یابند.همچنین داشتن چند وعده غذایی کم حجم ولی مغذي بسیار بر سلامت روان تاثیر گذار است.

استفاده از مهارت ها

رضایت شغلی تا حدودی به استفاده از مهارت ها بستگی دارد و این صرفا به دلیل دریافت پاداش نیست بلکه از انجام کار ماهرانه رضایت درونی کسب می شود. همین امر در مورد مهارت های دیگر هم کاربرد دارد.مردم از فعالیت هایی مانند شنا، اسکی و به کار بردن مهارت های خود لذت می برند. انجام کاري که در آن مهارت داریدیک راه خوب براي لذت بردن است و حس موفقیت را به شما میبخشد.

موسیقی و سایر هنرها 

یکی از راههاي ایجاد خلق مثبت استفاده از هنر است. موسیقی به منظور منحرف سازی افکار از وقایع ناگوار و خاطرات تلخ بسیار موثر است؛ به ذهن آدمی ثبات و آرامش می بخشد، اضطراب، تنش و افسردگی را کاهش می دهد و موجب بهبود عملکرد حافظه به ویژه حافظه فعال می شود. در هنر فرصتی هم براي تخلیه هیجانی فرد به وجود می آید که بسیار موثر است؛ نقاشی و طراحی و گرافیک، حوزههای مختلف موسیقی، هنرهاي تجسمی مانند مجسمه سازی، هنرهای نمایشی مانند تئاتر و سایر رشته های هنری و..

عوامل شناختی

فرآیندهای شناختی از قبیل نوع نگاه کردن به زندگی و متفاوت نگریستن به خویشتن نقش بسزایی در میزان شادابی و خلق مثبت افراد دارد. افرادی که خوشبین هستند و قسمت پر لیوان را می بینند افراد شادتری بوده، رویدادهاي مثبت بیشتری به خاطر می آورند و ارتباط آن ها با دیگران بسیار گسترده تر است. سبک هاي اسنادی درباره رویدادها نقش بسیار موثری دارد. بیماران افسرده روش خاصی در تبیین رویدادهای نامطلوب دارند و افکار منفی و ناامید کننده ایی نسبت به همه چیز دارند که این افکار موجب شکل گیری احساس و عملکرد مخرب خواهد شد. کنترل درونی متغیر دیگري است که با میزان شادی افراد همبستگی دارد. کنترل درونی بر این باور است که هر کسی می تواند وقوع اتفاقات را کنترل کند. افراد توانا و جسور کنترل درونی بالایی دارند و تحت تاثیر رویدادهای استرس زا بیمار نمی شوند.این افراد، مشکلات را به عنوان چالش و بررسی راه حل های مختلف برای مقابله با آن در نظر می گیرند.

شوخی

به صورت شوخی به دنیا نگاه کردن. این به این معنی است که به بخش طنز مسایل توجه شود. زمانی که به قسمتی از مسایل که دارای اهمیت کم تری است توجه شود، رویدادهای ناخوشایند کم تر تهدید کننده به نظر می رسند. حس شوخ طبعی یک قدرت درونی است. سعی کنید طرف خنده هر شرایطی را ببینید تا بهتر بتوانید با آن کنار بیایید. شوخیها میتوانند نگرانیها را کم اهمیت تر جلوه دهند.

تلاش برای انجام کارهای مورد علاقه

فعالیت های مورد علاقه خود را شناسایی کنید و در طول روز زمانی را برای پرداختن به آن ها صرف کنید.

نوع دوستی

نیکی کردن به دیگران باعث می شود فرد احساس مفید بودن و رضایت از خود داشته باشد. کمک و بخشش به دیگران احساس احترام به خود را افزایش داده و از سلامت روان فرد محافظت می کند. انجام امور خیر نوعی احساس آرامش و رهایی از استرس ، احساس با ارزش بودن و حتی کاهش احساس درد و ناراحتی را باعث می شود. همیشه چهره خندان را در نگاه و صورت خود داشته باشید. در معاشرت با دیگران شاد و پر انرژی باشید. نقاط مثبت و موفقیت های هر چند کوچک خود را برجسته و به آن ها توجه کنید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید