راههای ایجاد مسئولیت پذیری در فرزندان

0
884

از کودکی بعضی از کارها را به آن ها واگذار کنید.

معمولا بچه های کوچک حتی بچه های دو ساله علاقه خیلی زیادی به کمک کردن دارند. اگر صبور و خلاق باشید، خواهید دید که بسیار بیش تر از آنچه شما فکر می کنید، توانایی انجام کارها را دارند. این کار باعث می شود وقتی بزرگ تر شدند، در کارهایشان اعتماد به نفس و شور و اشتیاق داشته باشند.

زمانی که اشتباه می کنند، عواقبی برای آن ها در نظر بگیرید.

اگر عادت کرده اند که همیشه وسایل بازی شان را جایی جا بگذارند باید بگذارید با نتایج و عواقب کارهایشان رو به رو شوند. شاید لازم باشد برای بازی بعدی شان، اسباب بازی محبوبشان را به دلیل اینکه گم کرده اند، نداشته باشند. اگر هر زمان که چیزی را گم می کنند شما کمکشان کنید، هرگز مسئولیت پذیر نخواهند شد.

هر زمان جایی احساس مسئوولیت کرده اند، توجه کرده و آن ها را تشویق کنید.

تشویق ها می توانند کلامی (آفرین پسر بامسئولیتم، چقدر خوشحالم از اینکه بزرگ شدی و کارهایت را مسئولانه انجام می دهی) و یا غیر کلامی (دادن هدیه های کوچک، رفتن به پارك، خوردن یک خوراکی خوشمزه و..)باشد. این کار میل به انجام رفتار مسئولانه را در آن ها تقویت می کند.

هرازگاهی در مورد مسئولیت پذیری با آن ها صحبت کنید.

مسئولیت پذیری را به عنوان یک ارزش خانوادگی به آن ها معرفی کنید و اهمیت آن را برایشان توضیح دهید. این تفکر که هر کسی در خانواده مسئولیت دارد و باید پاسخگوی دیگران باشد را جا بیندازید.

به آن ها یاد بیاموزید که مسئولیت پذیری چیست.

 

راههای ایجاد مسئولیت پذیری در فرزندان

پیشنهاد مطالعه: سندرم تک فرزندی

با آن ها صحبت و گفتگو کنید و بگویید که توقع چه رفتاری از آن ها را دارید. وقتی که آن ها ندانند که مسئولیت پذیری چیست، چطور می توانند مسئوولیت پذیر باشند؟

خودتان الگوی مسئولیت پذیری فرزندانتان باشید.

آن ها همه چیز را از شما یاد می گیرند و رفتارهای شما را زیر ذره بین می برند. پس مراقب رفتارهایتان باشید.

از کودکی به آن ها پول تو جیبی بدهید.

بگذارید از همان دوران کودکی تصمیمات مربوط به امور مالی شان را خودشان بگیرند. با این روش، مدیریت کردن پولشان را یاد می گیرند و اگر زود پولشان را تمام کردند، به هیچ عنوان سرزنش یا تنبیه شان نکنید.

باور داشته باشید که کودکان مسئولیت پذیر هستند.

باور شما به مسئولیت پذیری آن ها خیلی زود به خودشان منتقل خواهد شد و سطح توقعاتشان را بالاتر خواهد برد. حتی وقتی خرابکاری می کنند هم این باور را از دست ندهید.

در واگذار کردن کارها به کودکان، سن آن ها را مد نظر داشته باشید.

اگر انجام کارهایی که به کودك واگذار می کنید، مناسب با سن و سال او نباشد، به زوی دلسرد خواهد شد. برای مثال کودکی که هنوز قوای شناختی اش کامل نیست می توانید از او بخواهید، اسباب بازی هایش را در کمد خودش بگذارد و یا هنگام مرتب کردن خانه از او بخواهید در انجام کارهای ساده و کوچک به شما کمک کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس خوب ما نوبت یگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید