روش درمان خانگی گل مژه

0
2,364
124719.jpeg alt_text
124719.jpeg caption

گل مژه یا hordeolum  به التهاب یا عفونت غدد زایس یا مول موجود در فولیکول مو و یا غدد مبومین گفته می شود. عفونت غدد زایس سبب ایجاد هوردئولوم خارجی و عفونت غدد مبومین باعث ایجاد هوردئولوم داخلی می شود. هوردئولوم اغلب بعلت عفونت های باکتریال ( باکتری استافیلوکوک)  ایجاد می شود.  

علائم گل مژه

• در هوردئولوم خارجی یا گل مژه تورم و قرمزی در لبه پلک دیده می شود. ورم در لبه پلک ها، درد، حساسیتدر لمس چشم، پوسته پوسته شدن حاشیه پلک و سوزش در چشم از دیگر علائم گل مژه هستند. برخی از افراد ممکن است دچار تاری دید نیز شوند. 

جهت درمان از هوردئولوم رعایت بهداشت چشم ضرورت دارد. پلک که توسط بینـی، گونه ها و ابروهـا احاطـه شـده اسـت شستشـوی معمـول روزانـه، بـه آسـانی تمیـز نمیشـوند. خصوصا دسترسـی بـه لبـه پلـک یعنی در محل رویش مژه ها آسـان نیسـت. در نتیجه محیط مناسبی برای رشد باکتری ها فراهم می شود. 

1. از کمپرس گرم استفاده کنید. گرما به طور موثری خروج ترشحات از غدد میبومین را افزایش میدهد. به کار بردن کمپرس گرم روی پلک و غدد میبومین منجر به آبکی شدن ترشحات سخت و غیر طبیعی میبومین و در نتجیه خروج آنها می شود.

2. پلکهایتان را ماساژ دهید. ماساژ صحیح پلکها نیز موجب روان شدن ترشحات غدد میبومین و جریان یافتن ترشحات به سمت لبه پلک و خردجآنها می شود.ماساژ پلکها پس از کمپرس گرم یا استحمام انجام میشود.

3. چشم ها را بطور مناسب بشویید.شستشو، خصوصا برای درمان التهاب در سمت قدامی پلک که همراه با پوسته ریزی یا تجمع میکروبی در ریشه و اطراف مژهها ست، اهمیت دارد.

4. گاهی جهت درمان هوردئولم درمان های دارویی ضرورت می یابد.

پیشگیری از هوردئولوم 

1. مواد آرایشی که در اطراف چشم استفاده می شوند از برند های معتبر تهیه کنید و بررسی کنید که به آنها حساسیت نداشته باشید. لوازم آرایشی بی کیفیت می توانند به راحتی میکروب ها را به چشم شما  وارد کنند.

2. به شستشوی لوازم آرایش خود دقت بیشتری داشته باشید و حتما از شوینده های مناسب استفاده کنید تا اثری از آنها باقی نماند. 

3. مصرف مواد غذایی تشدید کننده مانند قهوه، الکل و برخی غذاها را نیز محدود  کنید. 

4. برخی داروها مانند آکوتان با تشدید التهاب لبه پلک همراه هستند؛ بنابراین در صورت مصرف این داروها مراقبت بیشتری از پلک بعمل آورید. 

5. درصورت استفاده از لنز های آرایشی حتما آنها را مرتبا ضد عفونی کنید. لنز های آلوده زمینه ایجاد کونژکتیویت، بلفاریت و گل مژه را فراهم می کنند. 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصصین چشم ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید