روش های تشخیص وزن مناسب

0
1,403
651751.jpeg alt_text
651751.jpeg caption

برای تشخیص چاقی ابتدا پزشک  تاریخچه پزشکی شما، میزان فعالیتهای بدنی و عادتهای ورزشی، الگوی خوردن و توانایی کنترل اشتها، داروهایی که مصرف می کنید، میزان استرس و سایر مواردی را که در مورد سلامتی شما وجود دارد، بررسی کند. پزشک شما ممکن است تاریخچه سلامتی خانواده شما را نیز بررسی کند تا ببیند شما مستعد بیماری های خاصی هستید یا خیر. سپس معاینه فیزیکی عمومی که شامل اندازه گیری قد، بررسی علائم حیاتی مانند ضربان قلب، فشار خون و درجه حرارت؛ سمع  قلب و ریه های  و معاینه شکم می باشد انجام می گیرد. پس از آن پزشک شما شاخص توده بدنی شما (BMI) را بررسی می کند. شاخص توده بدنی ساده ترین راه برای تشخیص چاقی و اضافه وزن در اکثر افراد است. برای اینکار ابتدا کاغذ و قلمی آماده کنید و وزن خود به کیلوگرم و قدتان را به متر روی آن یادداشت کنید. ( برای مثال وزن ۷۰ کیلوگرم و قد۱/۶ متر. حالا عدد قدتان را در خودش ضرب کنید ( ۱/۶×۱/۶)

شاخص توده بدنی

برای بدست آوردن شاخص توده بدنی  وزن را تقسیم بر عدد بدست آمده کنید. اکنون شما BMI یا شاخص توده بدنی خود را حساب کرده اید. (۷۰÷۲/۵۶= ۲۷/۳۴)

  • اگر این عدد از ۱۸/۴ کوچکتر بود یعنی شما بسیار لاغرید و نیاز دارید وزنتان را افزایش دهید.
  • اگر بین۱۸/۵ تا ۲۴/۹ بود یعنی وزن شما برای قدتان مناسب است.
  • اگر بین ۲۵ تا ۲۹/۹ بود شما اضافه وزن دارید و بهتره رژیم بگیرید.

اما اگر این عدد بزرگتر از ۳۰ بود رژیم گرفتن برای شما بسیار ضروریست و در صورت عدم کاهش وزن ممکن است با مشکلات تهدید کننده سلامتی مثل دیابت و فشار خون مواجه بشید. (بخاطر داشته باشید این اعداد برای افراد کوچکتر از ۱۸ سال و ورزشکاران که توده عضلانی بیشتری دارند صدق نمی کند.) پس بهتر است اگر BMI بالتر از ۲۵ دارید رژیم غذایی کاهش وزن طولانی مدتی را مد نظر داشته باشید.

تشخیص چاقی با اندازه گیری دور کمر

اندازه گیری دور کمر نیز برای تشخیص چاقی اهمیت دارد. چربی های دور کمر که بعضا چربی احشایی یا چربی شکمی نامیده می شوند، ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را بیشتر کند. زنان با اندازه گیری کمر (دور) بیش از 35 اینچ (89 سانتی متر یا سانتی متر) و آقایان با اندازه گیری کمر بیش از 40 اینچ (102 سانتی متر) ممکن است خطرات سلامتی بیشتری نسبت به افراد با اندازه گیری کمر داشته باشند. مانند اندازه گیری BMI، باید دور کمر شما حداقل یک بار در سال بررسی شود. اگر بیماری شناخته شده ای داشته باشید پزشک آنها را ارزیابی خواهد کرد. پزشک معالج شما را از نظر سایر مشکلات سلامتی احتمالی مانند فشار خون بالا و دیابت را نیز بررسی می کند. پزشک ممکن است آزمایشات قلبی خاصی مانند الکتروکاردیوگرام و آزمایش خون را درخواست کند. آزمایش خون  شامل یک تست کلسترول، آزمایش عملکرد کبد، گلوکز ناشتا، آزمایش تیروئید و موارد دیگر می باشد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

 

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید